July 17, 2004
Jag har överklockad lite från 3,2 Ghz till 3,5 Ghz och jag har höjt Vcoren också...
Men vad tycks tror ni jag kan pressa den mer ?
May 10, 2003
SuperNova wrote: Känns VÄLDIGT tamt måste jag säga...
Min lilla 2.6C gick i 3.5Ghz... Du som har en prescott borde närma dig 4 Ghz iaf tycker jag (med lite pill)
Ska man upp dit gäller det också att man satsar en massa cash på kylning. Då känns det nästan bättre att köpa mer minne eller annan hårdvara isället för de slantarna och få mer prestanda på det sättet.
Det är i alla fall min åsikt :).
February 16, 2005
spidey du har ökat cpun med ca 9,375%, jag kör min cpu i 2800 vilket är en ca. ökning med 16,6% (jag kör inte maxat den klarar mer) så lite till klarar du nog utan problem, koll på tempen (och se till att veta hur man resetar cmos, va nån snäll själ som påpekade för mig när jag började överklocka)
ööö går dina minnen i 350mhz?
April 29, 2004
det är lätt att klocka i från 3.2 prscott till 3.6 ghz med asus moderkort p4c800 ,
Har test med 1.4 eller 1.6 cup volt
230 fbs , utan multipeln ,
----------------------
får ut samma reslutat 3.6 ghz om jag väljer 30% i moderkort + turbo då måst jag ha multipeln på för stabilisera datorn . då klockar jag inte manult själva fbs , står atomatiskt .
----------------------------------------
Jag Kan klocka till 270 fbs , få ut ca 3.6 ghz då måst jag ha på cup free off multipeln ,
Då har jag manulet ställt in 270 fbs ,
----------------------------------------
förstår inte själva funktion att öka fbs mot högre summa av fbs mot samma hastighet på 3.6 ghz
---------------------
Hyper 48 är den bästa cup kylar som har använt ligger på 3.2 ghz 35 till 37 grader precott , när datorn bara står på utan jobba , med något + att chassit har 27 grader inut sig , rumet är det ca 25 grader
det som är lite nytt för mig med hyper 48 att den har 4 sladar som ska in på 3 hanar på cup fan i moderkort
länk . om test där hyper slår jämbördig mot zelman
http://www.xbitlabs.com/articl.....rs_10.html
http://www.xbitlabs.com/articles/cp...coolers_10.html
May 25, 2005
supernova... Det är lättare att klocka en celeron än en P4 pga av värmeutvecklingen som är mycket högre hos P4:an. För antar att du har en Celeron D. Har en Celeron D 330 som klockade från 2.67 GHz till 3.6 GHz med spänningen 1.45 V, var stabil i 3.8 GHz med 1.5 V men då började det bli varmt. Har en P4 som är kraftfullare men inte klockas så lätt med fläktkylning. Processorerna är i princip lika med varandra, bägge har prescott kärnor, men P4 har en 1MB cache i jmf med Celeronens 256 kb L2 cache.
January 30, 2004
ACat wrote: supernova... Det är lättare att klocka en celeron än en P4 pga av värmeutvecklingen som är mycket högre hos P4:an. För antar att du har en Celeron D. Har en Celeron D 330 som klockade från 2.67 GHz till 3.6 GHz med spänningen 1.45 V, var stabil i 3.8 GHz med 1.5 V men då började det bli varmt. Har en P4 som är kraftfullare men inte klockas så lätt med fläktkylning. Processorerna är i princip lika med varandra, bägge har prescott kärnor, men P4 har en 1MB cache i jmf med Celeronens 256 kb L2 cache.
Han har inte skrivit att han har en celeron.. 🙄
Högsta jag kommit upp i är en FSB på 255MHz.
En P4 Prescott 3,0GHz s478
https://www.nordichardware.se/.....bild02.jpg
Antar att det kan krypa lite högre när jag fått hem och monterat dom nya minnena.. TwinMos Speed Premium PC3200 BH-5.
(Ursäkta att bilden är lite suddig, men det verkar som de krymps på nått vis när man lägger upp dom i galleriet här på NH.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 25, 2005
FrantiC wrote: [quote=ACat]supernova... Det är lättare att klocka en celeron än en P4 pga av värmeutvecklingen som är mycket högre hos P4:an. För antar att du har en Celeron D. Har en Celeron D 330 som klockade från 2.67 GHz till 3.6 GHz med spänningen 1.45 V, var stabil i 3.8 GHz med 1.5 V men då började det bli varmt. Har en P4 som är kraftfullare men inte klockas så lätt med fläktkylning. Processorerna är i princip lika med varandra, bägge har prescott kärnor, men P4 har en 1MB cache i jmf med Celeronens 256 kb L2 cache.
Han har inte skrivit att han har en celeron.. 🙄
Nä, sant. Men om det är en P4 Northwood, som c:et antyder så går dom betydligt svalare än prescott kärnorna. Max tempen för Northwoodarna ligger på 57 grader medans prescotarna har 67-69 grader verklig max temp, ej det som moderkortet visar.
May 25, 2005
Men visst går det att klocka P4 prescottar. Min funkar i 4.1 GHz men måste byta från fläkt till vattenkylning. Törs inte köra med Zalman CNPS7700 CU då. Den pallar inte att hålla nere tempen. Kör min P4E 3.0 Ghz P4E i 3.96 Ghz nu med 1.53 V, dividern 5:4 mellan cpu:ram och minnena går i 211 MHz med 2-2-2-5 (Twinmos BH-5:er i 2.9V). Blir rätt varmt när man belastar systemet. 😛
Lite bandbredder från memtest i länken:
https://www.nordichardware.se/.....038;id=370
1 Guest(s)