Överklockning: AMD Turion MT34|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockning: AMD Turion MT34
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 17, 2006 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Goddagens,

fick tag i en AMD Turion MT34 CPU innan.

Turion är AMD's mobila CPU'er, finns bara i s754-format än sålänge och orginal vcore ska vara runt 1,25V.

Nu råkar det förhålla sig som så att jag bara har ett halvsunkigt MSI K8nm FISR som moderkort. Anledningen var att jag ville ha ett moderkort med s754, mATX och AGP, samt inte VIA-chipset.

I orginaluförande ligger denna CPU på 1,8GHz och är utrustad med 1024KB L2-Cache. Och jag kan säga att den utvecklar nästan ingen värme över huvudtaget! Kör den konstant i 2,3GHz (moderkortet vägrar sedan) 1,4V (moderkortet tillåter inte <1,4V) och kylarens (Arctic Cooling Freezer 64 Pro) fläkt ligger på runt 800RPM. Idle temperatur ligger på ca 31C och load ligger runt 40, varvtalet förändras inte på fläkten vad jag har hört än sålänge. Ville bara ha ett bra, tyst system som presterar bra. Men även går att överklocka med så vi får se, framåt DH eller liknande om jag inte kan få en spänningsmodd till chipset så att jag kommer förbi den sabla FSB-väggen. SuperPI ska vi inte tala om just nu då 2,3Ghz bara är pinsamt. Dock kan jag säga att jag känner mig grymt nöjd med den. Även om moderkortet är så tråkigt på FSB-fronten så är det ett grymt stabilt moderkort. Liten screen från Windows

Ska testa att experimentera lite med minnena sedan (Mean_Machines gamla GEiL's).
Och när mina tentor är avklarade (om de nu blir det någon gång), så ska jag slänga i mitt senaste geforce 2 Ti-kort.
För de som inte vet om det så har jag en liten tja, hur ska man uttrycka det? Fetish? 😛
Jag samlar på äldre Geforce 2-kort och överklockar skiten ur dem. Och detta kortet jag fått in verkar mycket lovande.

Mer bilder och test kommer troligen senare.
Kanske får se en runda av vårt allas favorit 3dbench-program? 3dMark01 d.v.s.

Cheers!

Update 18/5

Well, igår fick jag lite strul igen, minnestimings. Reset av CMOS, och helt plötsligt fungerar 200MHz dividern samt att minnena verkar överklocka helt galet.. Idag när jag kom hem så drog jag igång ett litet test, bootade i 260*9 2,5-3-3-7
Här är SuperPI 1m resultatet : SuperPI

Kan säga att jag körde windows Memtest igår i ett par timmar och konfirmerade att minnena var stabila i 255MHz i alla fall. Hur det är med 260 får vi kanske se ikväll.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1042282
May 18, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill nästan ha tillbaks de där minnena nu. 😛
Mina dassiga UCCC gör bara ~267MHz 3-4-4-0-7-12, men å andra sidan köra jag SPI 1M på ungefär 28.2s varje runda. 😉

Dina BH-6 vill ha lite mer spänning, ska kuta iväg och köpa ett 24-pins-agg så jag kan mata 4V till dem, och sen jäklar ska det benchas BH-6. 🙂

Riktigt nice annars, får väl gratulera dig till ett riktigt bra minnesköp.

EDIT: Brr... DRAM Idle Timer funkar inte att köra på 0? Brukar skära av en 0.2-0.3s på mina Pi-tider. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 326
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL