November 26, 2002
Jag har försökt klocka min CPU i BIOSen. Har ändrat V-coren fram och tillbaka. Har ändrat FSB fram och tillbaka, inget händer. Inte ett skvatt...kanske 50-60 hz...trots att jag ändrar V-coren till 1.65...vad gör jag för fel? Jag har den senaste BIOSen från ASUS btw...
Tacksam för svar.
September 15, 2002
Skulle ju vara bra att veta lite mer om vad du har för cpu, minnen, kylning mm...
Jag har själv testat att klocka med mitt P4S8X och vet att de är ganska svåra att få stabil över 155FSB, det verkar ju dock inte som om det är den gränsen som du stött på.
Testa att ställa ner minneshastigheten, och öka FSB igen, då ser du snart om det är minnet som sätter stop, kolla även vad du har fär Volt på minnerna, jag tror att det inte är någon fara att köra på 2.7V hela tiden, jag har iaf gjort det i flera månader.
(Se till så att minnesinställningen står på Performance om du har ett bios senare än 1005.006 då minnerna annars bra fungerar som på de bios som är "strypta".)
Om du har PCI/AGP bussen på annat än ASYNC går det inte klocka mycket alls.
Man skall tjäna nägra Mhz också genom att sätta bättre kylare på Nordbryggan (flytta gamla kylaren till sydbryggan).
Kolla även så du har ett "fullt" fungerande ex av moderkortet som fungerar med ett "riktigt" bios, som typ 1003a eller de senare 1005.00*.
(Det bör inte inverka så mycket på klockningen men väldigt mycket på minnes prestandan)
Du har ju något att börja med nu iaf, lycka till.
November 26, 2002
Hrm, nu hamnar jag helt plötsligt på 2,73 och kör jag FSBn högre så börjar det krångla. Hittar dock inte PCI/AGPbusinställningar i BIOS. Men jag har ändrat chipset bla bla till performance (hittade inte minnesinst. så jag antog att det va det andra du menade) och kör minnesvolten i 2.7
Ökade 3dmark2003 med 150 poäng...det är lite skumt dock men väldigt bra. =) Fick även mkt bra resultat i Soft Sandra.
1 Guest(s)