August 8, 2004
Jag hade tänkt på att överklocka min CPU nu när jag har hört så mycket om barton kärnan som tål rätt mycke och lätta att överklocka.... Någon som kan ge mig råd hur jag ska börja utan att kunna byta kylning? Mitt system kan ni se på min signatur..... CPU info: AMD Athlon XP 2800+ Barton(Socket A) Volt: 1,7 Family: 6 Stepping: 0 Instruktioner: MMX(+),3DNow(+), SSE. Corespeed: 2080Mhz Multiplier: 12,5 FSB: 166 Mhz Bus Speed: 333Mhz Cache: L1 Data: 64KB L1 Code: 64KB L2: 512 KB
RAM info: Frekvens: 133Mhz FSB DRAM: 5:4 CAS Latency: 2,5 RAS-CAS Delay: 3 RAS Precharge 3 tRAS: 6 Minne: 256Mb
Temp: CPU: 40C idle 45C busy MB:24C HDD Master: 32C HDD Slave: 31C
CPU Fläkt: Silent Copper @ 5487 RPM(skumt?!)
Infokälla: CPU-Z
Tack på förhand!
February 4, 2005
Du ökar FSB:n ca 5-10MHz itaget, (& ser till att minnena inte går för fort).
När datorn börjar hänga sig eller inte startar, ökar du volten(så lite som möjligt). Se till att den inte blir för varm bara, så ere lungt.
Hur långt du vill gå är ditt val, men på egen risk.
När du är nöjd bör du köra 3dmark eller nått sånt 2-3 timmar (längre om du orkar) för att se så den e stabil.
August 8, 2004
Har bara lyckats komma upp i 2,31Ghz nu med dom minnena jag har nu med FSB:n på 185Mhz. Kunde bara öka 19Mhz för att kunna gör det fick jag öka vcoren med 0,040V Är denna klockningen värt ens eller ska jag låta CPU:n gå på default tills jag fixar mer minne? Tempeen ligger nu på 40C idle ~47C busy
Tack
October 21, 2004
Sions wrote: Du ökar FSB:n ca 5-10MHz itaget, (& ser till att minnena inte går för fort).
När datorn börjar hänga sig eller inte startar, ökar du volten(så lite som möjligt). Se till att den inte blir för varm bara, så ere lungt.Hur långt du vill gå är ditt val, men på egen risk.
När du är nöjd bör du köra 3dmark eller nått sånt 2-3 timmar (längre om du orkar) för att se så den e stabil.
orka köra 3dmark så länge, nej du kör prime95. Det är ett program som räknar tal så länge du har på programet och det ska klara ca 11 h tycker vissa eller ett helt dygn säger jag.
Om den kollapsar under sin gång så är datorn instabil då måste (borde) du sänka klocken. Sök bara på prime95 på google
March 14, 2001
MortalSex wrote: oki thx men är det lönt att ha den klockad såhär..... tror ni det tar mer skada än vad det gör nytta?
klart de är lönt att, sen om du märker eller behöver högre hastighet är ju en annan sak.. sen gör de ingen mer skada förän du klockar bra mycket mer extremare..
August 8, 2004
Hur mycket ungefär minskar jag livslängden nu när jag klockat såhär procentmässigt? Är det en stor chans att CPU:n dör efter 1 år eller tidigare? Eftersom min förra Athlon 2200+ (Thunderbird)dog bara helt plötsligt efter att ha klockat upp o ner på den o sen till default så satt jag vid datan och allt freezade då fick jag reda på att CPU:n dog men trodde det var moderkortet :(....
March 14, 2001
MortalSex wrote: Hur mycket ungefär minskar jag livslängden nu när jag klockat såhär procentmässigt? Är det en stor chans att CPU:n dör efter 1 år eller tidigare? Eftersom min förra Athlon 2200+ (Thunderbird)dog bara helt plötsligt efter att ha klockat upp o ner på den o sen till default så satt jag vid datan och allt freezade då fick jag reda på att CPU:n dog men trodde det var moderkortet :(....
Håller man temperaturen på en rimlig nivå bör de inte alls märkas speciellt mycket om ens något alls på livslängden, och om då alltså kanske några månader hit eller dit på den totala livslängden på processorn som iaf borde ligga på en 10-12år kanske?.. och den lilla klockning du gjort lär de inte påverka..
1 Guest(s)