January 8, 2011
Hej!
Då har jag äntligen fått ihop min rigg igen. Dax att se hur långt jag kan komma med i7 2600 på asus p8z77-v deluxe.
Målet är en ok 24/7 klock.
lite funderingar innan jag gör bort mig totalt. 🙂
Är det dumt att överklocka bclk? Får man problem med tex korrupta hårddiskar eller liknande i längden?
Så här långt har jag lyckats höja turbomultipeln för alla kärnor till 42 och bclk till103 för 4326mhz vid full belastning. Detta verkar vara ganska stabilt med standard volt men inte helt stabilt. är det något mer än vcore som behöver höjas tror ni?
På det hela taget är jag positivt överraskad över vad man kan åstadkomma med en låst cpu.
January 9, 2004
Jag tror att du ska låta bli BCLK så mycket du kan. Öka upp Multipeln istället. Ev kan du öka eller sänka BCLK för att få mer "exakt" värde som är nära din max klock.
Ex:
42x100 = 4200 kan vara instabil
42x99 = 4158 kan vara stabil.
eller
43x97 = 4171
ja du fattar.
January 8, 2011
ok, tack för svar! eftersom multipeln bara går till 42 i turboläget och den är låst i övrigt så är det inte så mycket kvar att leka med annat än bclk. (Det är ju en 2600 inte en 2600k jag har) Så det blir nog till att nöja sig med turbo till 4200mhz på alla 4 då.
Ska bara få den stabil där med..
January 8, 2011
ok. då vågar jag ju testa lite till i alla fall. hittade anledningen till instabiliteten. det var ett dåligt minne så standardvolt fungerar bra.
Ett problem återstår dock: Den går aldrig hela vägen upp till 42 i turboläge. den är inställd på att gå till 42x på alla kärnor i turbo men går bara till 39 eller 40 för det mesta och hoppar upp till 41 ibland. Är det något jag missat. Har provat belasta både med prime95 och intels stresstest.
1 Guest(s)