June 4, 2001
Jag tycker själv att det är lite konstigt att en p4 2.4 är man glad om man kommer över 3ghz med luftkylt medans en 2.0 klockar ofta upp till som min 2.8. 2.8 klockar man inte så ofta upp till 3.6ghz och då har man feting kylning och annat. varför ha det om som min den går stabilt i 2.8ghz eller 40% överklockning. medans om man klockar en 2.8 så kör man fetingkylning... är de mindre överklockningsvänliga i % eller?
November 15, 2002
Det beror främst på att både 2,0 och 2,8Ghz är byggda med samma arkitektur dvs. 0,13 µm. Arkitekturen påverkar delvis hur varm en processor blir (hur mycket ström den drar). Eftersom en P4 2,0Ghz drar betydligt mindre ström än en P4 2,8Ghz medför detta att 2,0:an går att överklocka mer utan att den behöver någon extrem kylning. Detta då 2,8:an ligger närmre 0,13 µm arkitekturens begränsning (blir för varm för att kunna operera utan tex. vattenkylning). En annan fördel med mindre arkitektur är att man kan trycka in fler transistorer på samma yta mm. Finns även andra knep för att minska strömspänninge genom att optimera arkitekturen, men det är svårare.
1 Guest(s)