October 6, 2001
Hej, jag har nu börjat klocka min athlon xp 1600+(1,4ghz) men när datorn hänger sig i 3dmark 2001se när jag ökar fsb till mer än 149(1564 mhz).
Volten står på auto, ska man ändra den?
Till vad?, jag vill inte bränna procesorn.
Eller är det ram minnet som inte klarar mera?
Vore tacksam för svar för jag vill åtminstone komma upp i 1,6ghz.
Moderkort: MSI pro2
Hårddisk: Segate barracuda 4
Procesor: Athlon xp 1600+(1,4 ghz), multiplier 10,5
Ram minne: 1x Samsung orginal pc 2100+1x orginal noname(?)
Kylare: Zalman5001(eller 5005, kommer inte i håg)
Övrigt: Surcome närverkskort, 300w nättagg(noname), 3 chassie fläktar, Radeon 8500(64mg ati)
September 19, 2002
Prova rycka ut ditt noname-minne & prova en gång till. Att blanda olika minnen är sällan bra för överklockning, helst ska man bara ha en enda minnesmodul av bra kvalitet. Nu är inte heller ditt samsung-minne speciellt bra har jag för mig. Har du provat om du kan pilla upp multipliern på prollen ett snäpp? Kan räcka för att du ska ta dig över 1.6-gränsen.
Att öka volten är helt okej så länge du håller koll på tempen på processorn. 1600+-en går ju inte särskilt varm direkt jämfört med sin kusin Athlon Thunderbird 1400... Vilket är den varmaste prollen som finns om jag inte har helt fel. 2100+'en ligger tydligen inte långt efter i effektförbrukning.
Om du endast vill klocka minnena så prova som sagt rycka ut noname-modulen & sen ökar du I/O-volten, vilket är volten till minnena. Höj bara småsmåsmå steg i taget & prova dig fram, det är det enda som gäller. Om minnena inte klarar mer så prova öka volten på processorn & multiplierklocka litegrann ovanpå fsbklockningen om du kan, vilket du borde kunna om du inte kyler processorn med dasspapper... :bgrin:
Kom bara ihåg att det är större chans att du bränner minnena genom att öka volten än processorn. Processorn har ju kylning så den dör inte direkt, minnena *borde* inte dö direkt, men om du har otur så...
Jag brukar köra så här: Först maxar jag ut fsb så mkt som går att få den stabil i, sen provar jag om jag kan öka multipliern på cpun litegrann ovanpå alltihop. Brukar funka bäst, men som för vissa så kan även agp-kort, pcikort & till & med hårddiskarna ibland begränsa dina möjligheter till fsbklockning... Vissa har till & med problem med att nätdelen inte räcker till pga ökad effektförbrukning på alla grejer..
Det finns bara EN regel vad gäller överklockning: TRIAL & ERROR!
Hoppas det hjälper på nåt sätt... Lycka Till!
October 6, 2001
2 Guest(s)