July 3, 2003
jag vill överklocka min Duron 1,3 GHz och jag har försökt ändra inifrån BIOS, men det går inte, försökt flera gånger, men det slutar med att jag måste plocka ur BIOS-batteriet... måste jag kanske ändra något på moderkortet??? för jag har sett att det står några klockfrevenser där...
jag vet inte vem som gjort moderkortet, jag vet bara att modellnamnet är L7VTA, köpte det från nån dataaffär i Kungsör... har sökt på några databutikers hemsidor, men jag klarar inte att hitta kortet... kontakta mig snarast... ny på det här, men kan tillräckligt tror jag... tacksam för svar... 🙂
December 19, 2000
Välkommen till vårt forum AarJay!
Ditt moderkort är ett ECS, som tidigare hette Elitegroup.
Jag vet inte varför du inte kan klocka, men en anledning skulle kunna vara att du har en jumper, alltså en liten plastbygel på moderkortet som måste flyttas för att du ska kunna göra ändringar i bios.
Fråga någon om de har moderkort från ECS, det brukar vara samma inställningar i bios på de olika modellerna från samma moderkortstillverkare.
Lycka till!
December 19, 2000
ToaD wrote: [quote=AarJay]tackar, jag har sett de där, jag ska testa när jag köpt ny processor, ifall nåt skulle gå åt h*lvete....
är det inte oxå så att han kanske måste låsa upp cpun?
Jo, det är alldeles riktigt =)
Jag har blivit så bortskämd med athlon xp och nf7-s som låser upp cpun så jag hade nästan glömt av att man gör det på duron
Men för att öka fsb behövs ju ingen upplåsning. =)
2 Guest(s)