June 10, 2005
Min lilla överklockning på 5-6% får BF2 att frysa. Jag kan alt.tabba ut till windows & sedan tillbaka, men då är allt svart, dock hör jag att spelet fortsätter köra, jag kan röra mig, skjuta mm, men inget se.
Jag testade allt, men inget fungerade, till slut klockade jag ner min Amd till standardvärdet & körde, då var det inga problem. Här kommer det luriga, vid full load i spelet så låg värmen bara på 54 grader?? Hur sjutton kan det klassas som överhettning?? Har haft Athlons uppe i över 75 grader utan problem tidigare. Kan det istället bro på att volten inte är tillräcklig, eller kanske t.o.m mittt nätagg på 400 w?
Någon som har en bright ide här, för jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Borde jag höja volten, eller är det bara en ren chansning? Jag har ju inte köpt en grym överklockningsfläkt & moderkort för att sedan bara kunna köra default.
June 10, 2005
Poontus wrote: vad är en "grym överklockningsfläkt" i det här fallet som håller din prolle uppe på hela 54C utana tt du ahr höjt volten?
Det är en Zalman 7700
Kör Prime 95-testet nu, tillsammans med två webbsidor, DC++ & Everest, tempen ligger på 61 grader. Närmare "full load" än såhär är nog svårt att komma. Tror inte det beror på tempen, men ändå fungerar ju spelet finemang när jag klockar ner den...fattar ingenting
Idle ligger cpu:n på runt 32-35
HAR TESTAT NU, kan inte ens överklocka den med en (1!!!!!) extra FSB, jag ökade från 204 till 205 & då fryste BF2 efter några minuter, är detta ngt j-a skämt eller??? Är det graffekortet som våldtar mig eller har någon anlitat dolda kameran??
EDIT:
Kikade nyss på grafikkortet och upptäckte att en av pinnarna i 4-pinskontakten till kortet var bränd (dvs svart...nästan), kan detta vara problemet?
Är det bara kylningen till kortet, dvs fläkten, som styrs av den kontakten, eller är det något annat som kan vara "paj" också? Jag får igång datorn utan problem, men i BF2 så kan jag inte köra ngt annat än originalhastigheten på FSB, om annat så fryser bilden.
Är detta problemet?
Kan jag på något sätt byta ut, reparera den brända kontakten?
June 10, 2005
elmor wrote: Var någon annan som hade problem med detta. Han hade glömt sänka htt mulitipliern. Fast du kanske inte kör athlon 64?
En sak till: montera om kylflänsen rätt och med rätt mängd kylpasta! Den ska inte ligga på 61 grader fullload med den kylaren utan överklockning.
Det var exakt det problemet! Har sänkt multipliern ett snäpp & då gick det bättre. Jag fick upp den i 2500 Mhz (drygt) och cpu-tempen var ändå inte högre än 38-39 grader idle, ändå så dog den efter ett tag, spelade ingen roll om jag ökade coren, ska jag öka ännu mer, eller vad är problemet?
June 10, 2005
June 10, 2005
Amd Athlon 64 3500+, 1536 DDR-ram (3200), Zalman 7700, 4 chassifläktar (zalmans), Ati Radeon Powercolour 9800 pro
Chassit är ett sådant här, fast silver. http://www.datorbutiken.com/se.....XD2GRE-400
Nu kör jag på ca 3850+ & har inte märkt någon instabilitet, ska testa 4000+ & se om det kommer tillbaka.
Vad mer?
June 10, 2005
December 31, 2001
Då har du ett likvärdigt moderkort som jag har.
Det du ska göra är att sänka HTT till 3x-4x annars kommer den säkerligen inte starta när du höjjer FSB.
Kräma gärna på lite spänning på minnen och cpu i fall det inte skulle lösa sig och du kan ju även testa att dra ner multipliern till det lägsta och höjja FSB för att se om det är minnen eller cpu som tar stopp först.
Hur hög FSB kan du gå till innan det låser sig ?
April 27, 2005
June 10, 2005
Death On Wings wrote: Då har du ett likvärdigt moderkort som jag har.
Det du ska göra är att sänka HTT till 3x-4x annars kommer den säkerligen inte starta när du höjjer FSB.
Kräma gärna på lite spänning på minnen och cpu i fall det inte skulle lösa sig och du kan ju även testa att dra ner multipliern till det lägsta och höjja FSB för att se om det är minnen eller cpu som tar stopp först.
Hur hög FSB kan du gå till innan det låser sig ?
Den är redan sänkt till 4 & det fungerar bra 99% av tiden & i spel är det aldrig några problem längre. Nyss hade jag igång dc++ & windowns mediaplayer, gick ifrpn datorn i 10 sekunder & då hade den startat om, precis innan kollade jag tempen & den var då på 40 grader, så det kan inte vara problemet.
Får som du säger testa att slänga på lite mer Volt på div saker & se om det ger resultat.
Multipliern i bios är låst, går inte att rubba den, så jag kan bara höja/sänka FSB. Nu står den på 221*11 = 2431 Mhz.
Vad mer än coren borde jag höja volten på`...allt?
June 10, 2005
June 10, 2005
Death On Wings wrote: Multipliern ska inte vara låst nedåt, jag kan då sänka min.
Dra ner till tex 220x10 och sen börja arbeta upp mot 230-240 fsb.
Har du agp låset i ?
Det kan vara så att du behöver uppdatera biosen för att klocka mer biosen till dessa kort är oftast skit.
Nej, multipliern är "grå" i bios & kan inte ändras, jag har uppdaterat bios också.
agp-lås? que?
2 Guest(s)