February 22, 2006
många som tittat å inte en kotte som svarat aja ändrar väl lite då.
Sitter på en intel core 2 duo e6700 som ja nämnt i rubriken ett asus p5w dh deluxe moderkort, corsair dominator pc8500 minne, å ett sapphire radeon x1950xtx graffe.
Det ja undrar e det med cpu ram ration grejen e guide hade vatt fint.
lite tips på oc prog till cpu minne graffe hade inte vatt fel!?
använder clockgen till prollen men hade vatt bra om det finns fristående bara till minnena
max recomenderar vcoren kör på luft?
samma minnena å nb hade ja vatt glad å fått veta så man inte dödar sakerna.
samt lite benchprog som kollar så sakerna e stabila.
Kört super pi 32m innan gäller det fortfarande för å kolla om skiten e stabil?
Sen tänkte ja på minnena memotest89 eller va det heter som gäller då?
En sak till ja vill fråga om läst lite manualen å undrar hur man gör.
you dont need to clear the rtc when the system hangs due to overklocking bla bla.
det ja undrar e hur man ställer in C.P.R för e så jobbigt om man ska resta comosen eller plocka ut batteriet för batteriet sitter så jävla dumt så tvungen å pilla ut graffet först
Hoppas man kan få lite svar denna gången lite bättre skrivigt å rakt på sak..
mvh Biffen
July 21, 2006
Inställningarna gjorde jag i BIOS, testade stabiliteten med Orthos, se upp så inte CPU tempen överstiger 70 grader, max det o den får helst vara mindre, tempen kan du kolla med tex AI Booster eller PC Probe, finns på skivan du fick med moderkortet. Angående Vcoren så hade jag min på 1.45 när jag körde den i 3.6GHz, jag använde mig av en Zalman CNPS 9500 LED, med deras kylpasta, ZM-STG1. Tror nog att det ska finnas bättre CPU-kylare därute, min var nog inte den bästa. Se till så inte NB överstiger MAX 45 grader, det börjar kanske redan bli för mycket. När det gäller C.P.R. (CPU Parameter Recall) så behöver du inte ställa in den. När jag försökte uppa min FSB till 400 så vägrade systemet boota, fick bara en svart skärm, den enda jag behövde göra var att stänga av datorn o slå på den igen o gå in i BIOS o ändra inställningarna.
När du klockar så höj FSBn lite åt gången, testa torturetestet i Orthos i ca 40 - 45min så du vet att systemet är stabilt, och FÖR GUDS SKULL, HÅLL REDA PÅ TEMPEN, HEEEEELA TIDEN!!! Lämna ALDRIG datorn, håll koll på den hela tiden.
Du kan kolla in lite hur jag gjort, som riktvisare endast då förstås, på denna länk:
https://www.nordichardware.se/.....48030.html
Lycka till!
February 22, 2006
okis lite kolla på saker å ting har ja:P klockat socket a innan så 😛
Nja får nb inte överstiga 45 så e det redan kris den ligger på 45 stock å i load e den uppe rungt 48-50 får väl klämma på tillbehörande nb kylare då å se om det hjälper.
prövat artic cooling freezer 7 pro kylare till cpu men den hjälpte inte samt den va sämre än stock kylaren så byttar nog tbx vet dok inte hur bra stocken e i load men 38 idle när man inte spelar å ac ligger på 42 43grader
Test slöklocka cpu körde glockgen å stock på volten men kom upp i 3,2 ghz innan den hängde saj testa dok inte om saker å ting va stabilt men gick å köra 1m i super pi så allt för ostabil va det nog inte.
Men c2d cpu har potential iallafall om man (jämnför socket a).
Va tänkte ja på, fsb:dram e vad för nått?
sen tänkte på minnena går det å klocka dom enskilt, så man slipper höja fsb på cpu? finns ett par mhz till å hämta ur minnena:P
July 21, 2006
Förstår inte hur du fått bättre temps med stockkylaren!!! Verkar konstigt tycker jag...angående de kylarna som du nämnde så har jag ingen aning om hur bra de är, eller vikten, ljudnivån eller så. Däremot tycker jag att min 9500 funkade sådär o den väger ju inte mer är 530 gram, vilket jag inte tycker verkar vara så farligt. Däremot tycker jag att mina temps har varit en aning för höga, undrar om jag applicerat för mkt kylpasta eller nåt... eller om min IHS är lite åt h*****e.... kanske ska kolla upp det, beror på om jag får ner tempen med den nya fläkten...
Minneshastigheten o timings ställer du in i BIOS, minns inte var, ska kolla upp det.
När det gäller dina poäng i 3DMark så är de MKT konstiga, alltför låga om du har graffet som du har i sign, för jag har X1950XT modellen, o ja får 37k. Har du uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet o skärmen?
February 22, 2006
SS_The_Demon wrote: Förstår inte hur du fått bättre temps med stockkylaren!!! Verkar konstigt tycker jag...angående de kylarna som du nämnde så har jag ingen aning om hur bra de är, eller vikten, ljudnivån eller så. Däremot tycker jag att min 9500 funkade sådär o den väger ju inte mer är 530 gram, vilket jag inte tycker verkar vara så farligt. Däremot tycker jag att mina temps har varit en aning för höga, undrar om jag applicerat för mkt kylpasta eller nåt... eller om min IHS är lite åt h*****e.... kanske ska kolla upp det, beror på om jag får ner tempen med den nya fläkten...
Minneshastigheten o timings ställer du in i BIOS, minns inte var, ska kolla upp det.
När det gäller dina poäng i 3DMark så är de MKT konstiga, alltför låga om du har graffet som du har i sign, för jag har X1950XT modellen, o ja får 37k. Har du uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet o skärmen?
förstår inte ja heller att den e bättre. satt på nb kylare nu men blev inte mkt bättre:( typ samma taksiga 44 grader:(. va har cu för temp på prollen å nb när du sitter i normal hem miljö där du har sisådär 20 grader i rummet? timingsen å det vet ja var ja ställer in men det ration grejset som du fråga i din egna tråd har ja inte förstår hur man ändrar å va e skillnad samt inte hittat var i bios man enbart klockar minnena:( nja för mkt kylpasta tror ja inte har prövat å överdriva å köra normalt men ingen skillnad.
ja har ett sapphire radeon x1950xtx 512mb så värsta ati graffet ju å begriper ej varför det blir dom snåla poängen?
kom till å kolla i catalysator center grejset
core clock in mhz 506mhz
memory clok in mhz 594 mhz
å tror inte det e rätt:S
om ja inte har helt fel så ska core va på 650 mhz? å minnena 400 eller ute å cyklar kanske tycker det e skumma siffror tacksam om du vet;)
nja tror det kommit en ny version ska testa å bytta till den nya å se om det blir nån ändring ja har den första nya dom släpte till graffet så:P
July 21, 2006
Jag flashade förresten min BIOS till 1402, tror det var den versionen, men det har kommit en ny version nu, kolla denna länk:
http://support.asus.com/downlo.....uage=en-us
Vet inte om den BIOSen ser lika ut som min, tror nog det.
Minnen: Gå in i BIOS ---> fliken "Advanced", där ställer du AI Overclock till "Manual". Nu ser du följande + lite annat:
CPU frequency: Detta är FSB hastigheten.
DRAM ********: Här får du ställa in hastigheten på dina minnen, tyvärr stöder moderkortet endast hastigheter upp till 800 🙁 , lite synd med dina minnen, men det ska väl nog gå att klocka lite också 🙂 .
När det gäller ratio mellan FSB:DRAM så gör så här:
Om du har tex ställt in FSBn till 400, o minnena till 800 så blir ration 1:1. Du kan räkna ut ration som såhär:
Om den egentliga minneshastigheten är 400 (effektivt 800), och din FSB är 400, så får man ration 1:1, men när jag ställde in mina minnen till 800 effektivt och FSB på 266, så fick jag en ratio på 2:3, vilket inte är så bra, jag tror att man får bäst prestanda när ration är 1:1 än om ration är tex 2:3 eller 4:5, om du inte har alltför långsam minneshastighet. Om du lyckas få ner din NB temp under 45 grader och din CPU temp under 70 grader, mätt med AI Booster, och ändå ha din FSB uppe i 400, så får du ration 1:1 med minnena i 800. Sen är det bara att prova öka minneshastigheten ett steg, du måste antagligen höja Vdimm ett steg eller två över spec för att få systemet stabilt, lyckas det inte kan du ju prova höja FSB ytterligare.
Sammanfattning om ratio: Samma hastighet på FSBn och den egentliga minneshastigheten (den får du genom att värdet som du har BIOS och dividera med 2) = ration 1:1
Tillbaks till BIOSen:
PCI-E Frequency = Denna borde i stock vara 100MHz, vilket jag också använde.
VIKTIGT:
PCI Clock Synchronization Mode: Har du inte ändrat denna så ställer den in sig enligt FSB hastigheten, vilket kan leda till trasiga PCI portar/eller moderkort (läste det någonstans). Ställ in denna till 33.33MHz för att undvika detta.
FSB Termination Voltage: Har egentligen ingen aning om vad detta är, hade min på "Auto" ända upp till 375 på FSBn, men när jag uppade den till 400 ändrade jag den till 1.5V.
MCH Chipset Voltage: Ändrar spänningen till NB. Ta det lite försiktigt med denna. Mina inställningar:
FSB 266 = Auto
FSB 280 = 1.55
FSB 300 ---> 350 = 1.65
FSB 375 = 1.75
FSB 400 = 1.85
OBS! Använd dessa ENDAST som riktvärden!
ICH Chipset Voltage: Spänningen till sydbryggan, hade denna på "Auto" ända upp till FSBn 375, vid 400 lade jag denna på 1.20
Performance Mode: !()!)/)#!¤?"¤#Jag har ingen aning, måste ta reda på detta, jag hade den åtminstone på "Auto" hela tiden.
I fliken "CPU Config" har jag inte egentligen ändrat på ngt förutom Multipliern (Multipel). Som du kanske vet så lyder en formel:
CPUns frekvens = FSBn * Multipeln
Det betyder att när du har FSBn 266 och multipeln 10 så får du:
266 * 10 = 2660 MHz, vilket borde vara stock för din CPU. Håll koll på denna om du vill öka FSBn men inte klockhastigheten på CPUn.
I menyn "Chipset" här finns det nåt som heter nånting i stil med: "Configure DRAM Timings by SPD", eller nåt liknande, den borde vara högst uppe iaf, ändra denna till "Disabled". Nu får du ställa in dina timings manuellt. Dina minnen tror jag har 5-5-5-15, eller nåt liknande, du kan försöka med att ställa dem lägre, vet ej om det kommer att fungera.
Läste nånstans att när man försöker uppa FSBn högre är 360-370 så börjar inställningen "Hyper Path 3" att bråka, gör den det så kan du ställa in den på "Disabled", men jag upplevde inte det problemet, kanhända att jag hade en nyare BIOS som frångick det problemet, jag hade min inställd på "Auto" hela tiden iaf.
DRAM Throttling Threshold: Denna vet jag ej vad det är, hade den på "Auto" iaf.
Det finns också nåt som heter "DRAM Write Recovery Time", denna hade jag inställd på 4 clocks hela tiden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tror det börjar bli allt som jag har att säga, hoppas det hjälper dig en bit på vägen och lycka till!
Ett JÄ*** stort tack till Mean Machine, GurkGager, Elleshar, stege99, och ClAyMan för eran hjälp och info! Utan er skulle jag aldrig ha kunnat skrivit detta, ej heller uppnå mina överklocknings/benchmarksresultat!
WHEW!!! Dags för en välbehövlig paus! Beklagar om inlägget blev långt och/eller svårförståeligt!
OBS! Denna info är ansedd att användas endast som riktvärden och jag tar inget ansvar för det som skrivits, ej heller för din/era handligar om ni förstör några som helst komponenter i samband med överklockning och/eller annat "fifflande"!
February 22, 2006
ingen fara tackar så mkt för inlägget fick rätt med 3dmark nu iallafall 42908 poäng i 01 uppdatera drivaren bara den biosen har ja redan:P uppdatera så fort ja fick mobot:P men ska klura lite på sakerna å sen skrida till verk pratar me en polare nu duktig attan på klocka har har inte vatt inne så mkt så fått skriva här. väldigt ny när det gäller intel alltid kört amd å då ändast socket a:P tack än en gång för välformulerat inlägg:P
2 Guest(s)