överklockning - need backup|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
överklockning - need backup
Loader
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 29, 2002 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag har några påståenden och funderingar, tänkte att ni kan ge mig lite feedback, känns som om det behövs, jag e hyffsat n00b på klockningar

Jag låste upp min multipel häromdan med en suverän teknik som jag inte har sett nån härinne nämnt, kolla här http://www.aoaforums.com/forum.....%5B/img%5D jag tror jag hittade den på 64bits.se det funkar bra o lämnar inga spår på prollen

Jag hade innan upplåst multipel kört fsb:n i 140 det ger en klockfrekvens på 1890MHz det ger ju också en lite snabbare fart på agp o pci-bussen, jag körde mina originalminnen i vad som i bios kallas turbomode, dvs. allt är ställt för bästa prestanda och cas2. Mitt grafikkort ställde jag efter mycket testande i 320/720, det verkar vara gränsen för vad kortet pallar vid den fsb:n. Vid dessa inställningar fick jag en 3dmark-poäng på 13125.
Det e ju helt okej.

Så efter att jag låst upp prollen kunde jag som bekant ändra multipel hur som helst, testade då först att sänka multipeln och höja fsb:n till 166, detta för att dividern "bryter in" då så resten av prylarna i burken fortfarande snurrar i samma takt, klockfrekvensen blev då 1909 MHz. Då kunde jag klämma upp grafikkortet i 325/730, jag tror att det finns lite till där att hämta, men av lite forumläsande att döma verkar det vara rätt mycket, vill ju inte bränna sönder nåt laugh
Men vid den höga fsb:n fick jag en rad hängningar och det blev lite klurigt att boota windows, jag fick ställa om minnesinställningen flera ggr och jag lyckades bara boota windows med minnena ställda på cas2.5
Testade att köra 3dmark och fick då "bara" runt 12500 som bäst. Det är ju ett lägre värde än vid första försöket 😕

Jag testade en j*vla massa inställningar och drog väl igång 3dmarks 100 gånger, datorn hängde sig 90 gånger, jag blev trött, tappade tålamodet o slutledningsförmågan så det är därför jag behöver lite tips nu om det är nånting simpelt som jag glömt bort att göra.

så lite fakta:
*Grafikkortet är tweakat enligt nh:s guide för bästa prestanda
*Prollen blir aldrig särskilt varm, oklockad idle- ca. 42grader och som mest klockad med en Vcore på +0.2V - ca. 52grader
*Burken håller en temp på ca. 28 grader detta med hjälp av 3 chassifläktar
*Minnena är som sagt Original, jag vet att med tex Corsair skulle det finnas mer att hämta
*OS - WinXP Pro
*Övrig hårdvara - se nedan

undrar ni nåt annat får ni fråga
//tack på förhand - Loader

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
226441
November 29, 2002 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

1.Att du får sämre poäng när du kör cas2.5 är inte konsigt eftersom cas2 är snabbare
2.Prova att förbättra kylningen genom att ta bort sidostycket /Har du nån bordsfläkt som hjälper att kyla datorn/ Öppna fönster
3.Processorn kanske vill ha en högre vcore då +0.2 inte är särskilt mycket men samtidigt blir den varmare också och kräver bättre kylning Kör själv på vcore 2,2

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
226558
November 29, 2002 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Loader wrote: *Prollen blir aldrig särskilt varm, oklockad idle- ca. 42grader och som mest klockad med en Vcore på +0.2V - ca. 52grader
*Burken håller en temp på ca. 28 grader detta med hjälp av 3 chassifläktar

Efter lite funderingar tror jag att det är processortempen det handlar om
Iofs tycker man inte 52grader är speciellt högt men jag har upplevt att det är andra regler som gäller när man klockar Allt blir mycket känsligare Skulle jag tex ha 52grader på min XP2400 när jag klockat skulle datorn garanterat starta om

Loader
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
226610
November 29, 2002 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tack för svaren
du menar alltså att att kunna köra minnena i cas2 och fsb på 133MHz ger mer än cas2.5 och 166MHz fsb. Hmm, då känns det som att jag har nåt max prestanda med den hårdvara jag har att tillgå.
Vad det gäller processorn har jag fått uppfattningen att det är mer Vcoren som höjer tempen på prollen än själva klockfrekvensen. Jag kör en Vcore på 1.65V, du kör på 2,2V. Kan inte tänka mig att min prolle skulle gilla det med den kylningen den får nu dvs. en Taisol CGK760092.
Jaja får väl laborera lite till och se om jag kan få till nån poäng till.

mr :p
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
226924
November 30, 2002 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

att cas 2 i 133 fsb skulle vara snabbare än cas 2,5 i 166fsb...? hmmmm
en test någon...? Jag e skeptisk.....

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
226927
November 30, 2002 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

mr :p wrote: att cas 2 i 133 fsb skulle vara snabbare än cas 2,5 i 166fsb...? hmmmm
en test någon...? Jag e skeptisk.....

Det närmsta jag kan komma är med mitt minne.
Kör jag det i 200mhz cas2 så får jag sämre prestanda än i 222mhz cas 2.5.

Hur som helst så tror jag inte riktigt dete var så Arne menade.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL