Överklockning och elektromigration|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockning och elektromigration
chrille77
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 13, 2008 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar lite på fenomenet elektromigration. För att få våra stackars cpu'er att prestera bättre så mattar vi dem med mer spänning. Enkelt. Ballar den ur ger vi den lite till... Allt väl så långt. Men spänning långt över fabriksirekomendationer får ledningsbanorna att "vittra sönder" efter som jonerna i ledningsbanorna vandrar. O ju mer strömming desto snabbare sker det... o ju mindre ledningsbanorna blir desto värre blir det.
Min fråga är egentligen till någon som är mer insatt i fysiken än vad jag är, hur verkligt är problemet EGENTLIGEN? Ur överklocknings synpunkt alltså.

Jag sitter med en QX9650, förnärvarande på endast 3,33GHz men dock i stockvoltage på 1,12-nånting volt.
Jag har varit o tafsat o får den att boota o gå in i Windows på 4GHz genom att dra på mer spänning men för att få den att gå hela vägen i Prime95 behövs ännu mer spänning, o det känns inte helt bekvämt.

Om jag förkortar livslängden till 2-3 år "so be it", så länge kommer jag inte ha den, men om den dör om ett par månader blir jag lite deppig...

Funderingar o åsikter? =)

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1180678
February 13, 2008 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

bara att mata på med volt hehehe, finns inte några månader att den dör, den håller lääänge, har du bra kylning behöver du inte oroa dig för det. bara att köra på, ge den det den behöver för 4GHz bara. dock borde den klara mer än 4GHz på luft?

jag ger min E6700 1.48 (1.46 efter vdrop) och den fungerar stabilt och med låga temp, ca 30 grader idle, max 50-55 grader load.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1180682
February 14, 2008 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

En processors livslängd om man kör den enligt tillverkarens rekommendationer är så lång att ingen normal användare kommer att någonsin kunna se den dö.

Det längsta jag kört en modern processor i en dator är nog en 8 år eller något, och då var det överklockat.

Givetvis har du rätt i att fler och fler elektroner migrerar med högre spänning, men jag skulle inte säga att det beror på att det vittrar sönder och samtidigt har ordentlig kylning den effekt att det motverkar migrationen.

Så länge saker och ting är vad vi kallar stabila, dvs. ordentligt kylda, finns det ingenting att oroa sig över. Du kan köra den i många, många år innan du kommer märka en klar degradering. 😉

//Andreas

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1180725
February 14, 2008 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Men som Gilgamesh sa bara man har kylning så går det och även om man klockar en Cpu till nån extreme nivå så lär den hålla den tiden du kommer använda den. Utveklingen är ju så jädrans snabb idag idag behåller man inte en processor så värst länge pga den snabba utvecklingen samt att priserna faller för varje genaration.

Så jag tycker att du inte ska vara så värst rädd.

jag har fått en satmara till cpu.

har en E6600 som vill ha 1.675V för 3.3GHz och det kör jag på. ska snart köpa en ny:P

Men ändå är den sval med min zalman koppar kylare.

Annat är det med en E2140 som jag köpte enbart för att klocka fick upp den i 125% på standard fläkten och idle tempen var ca 30grader.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1180727
February 14, 2008 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

En 386a fungerar idag..... om ni förstår vad jag menar.

Sen undrar jag verkligen om spänningen är begränsad pga restriktioner i konstruktionen så att säga.

*Cpu får inte dra för mycket el.
*För en vanlig konsument får värmeutveklingen inte vara alltför stor.
*Man måste lansera modeller som kan fylla hela spectrat om man ser till yields.
*Kraven på andra komponenter får inte vara alltför stora. Typ nätagg, moderkort osv osv.

Tillsammans bildar dessa kriterier dagen cpuer. Om vi tar en E8400 som exempel.
Den ligger på 3Ghz för att man anser att man kan skapa tillräckligt många och att folk köper dem.
Då ~1.2V räcker för att uppnå 3GHz finns det ingen anledning att smälla på mera. Vissta man kan få upp den i frekvens men det gäller inte all kärnor.
Intel måste se till det stora hela "alla E8X00". Så ~1.2V sattes säkert för att det var vid den spänningen majoriteten av alla kärnor kunde nå 3GHz som i sin tur bestämdes av andra faktorer (inkl spänning givetvis) osv.

Nu blev det lite krångligt förklarat men Intels rekommenderade spänning behöver inte nödvändigtvis betyda maximal spänning för arkitekturen/konsturktionen/ledbansbredden osv osv, utan bara är den spänning som flest cpuer klarade testerna med men ändå kunde uppnå satta kriterier.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL