Överklockning som gick snett, hjälp och frågor.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockning som gick snett, hjälp och frågor.
terjes_slav
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 10, 2007 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag erkänner, mitt första försök att klocka gick åt skogen. Skulle vara tacksam för hjälp.

På DH så skulle min 4600+X2 upp till nya "höjder". Dock visste jag att jag var tvungen att låsa PCI och sånt där. En kompis hade klockat sin utan problem och allt funkade, och jag frågar om han låst sina PCI-portar osv. "Nej, det behövde jag inte". Okej, tänkte jag dumt nog.. funkade det för honom så funkar det för mig. Drog upp FSB med 10 (200-210) och det flöt på bra. Tio till och datorn funkar inte. All hårdvara startar, men det blir ingen bild. Jaha tänkte jag, där rök något.... gick till NH montern och frågade och de trodde det var BIOS, nollställde CMOS och drog ur batteriet osv.. funkar inte.

När jag kom hem ringde jag komplett och drog valsen "det bara dog".. skickade in det och idag får jag svar: "Det är inget fel på moderkortet".

Snyggt, får betala det... hur som helst.. till problemet..

Vad kan hända med grafikkort, kontrollerkort och tvkort om man är otroligt korkade och inte låser PCI-portarna?
Hur gör man för att återställa korten osv? Om det ens är möjligt? Eller blir det att köpa allt nytt?

Svar önskas snarast, och snälla, låt bli kommentarer som "haha", "skyll dig själv", "så dum får ingen bara vara". Det har jag sagt till mig själv allt för många gånger.

Mvh Simon

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1168586
December 10, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bästa skulle ju vara att testa med ett annat grafikkort. Då märker du om det är det som har problem...

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1168592
December 10, 2007 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Uteslutningsmetoden är det enda som funkar.

Byt del för del, får komplett igång moderkortet så kan du alltid börja med att trycka dit ett pci graffe, fungerar inte det så går du på nästa grejj så som minnen och cpu.

Slit även ut alla delar du inte behöver så som HDD och diverse optisk media och diverse ting du har i dina pci platser.

Caterham
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 934
1168608
December 10, 2007 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Flyttade du CMOS bygelt till reset, startade och sedan satte tillbaka den?

terjes_slav
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
1168609
December 10, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Caterham wrote: Flyttade du CMOS bygelt till reset, startade och sedan satte tillbaka den?

Finns ingen sån bygel på mitt kort, bara en knapp. Bygel är väl lite äldre tror jag?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL