April 24, 2001
2001-06-28 02:51, skrev Slim_Shady:
Kan man överklocka: nätverkskort, grafikkort, ljudkort, moderkort, minne, processor, dvd-rom, cd-brännare och diskettstation?
Nätverkskort & ljudkort överklockas nog om du höjer FSB:n , tror att dom synkar med FSB:n på nåt vis men är inte säker. Processor kan ju som bekant överklockas, i vissa fall överklockas minnena tillsammans med FSB:n och i andra fall kan man köra minnena asynkront. DVD, CD och diskettstation vet jag inte om dom påverkas av FSB:n, en del säger att dom gör det och en del inte. Kanske är olika.
June 3, 2001
PCI-bussen ställer sin hastighet lite efter FSB:n. Ökar du FSB:n så ökar oftast PCI-hastigheten lite också (har du t.ex. 100Mhz FSB, går PCI:n på 100/3=33Mhz, har du 112MHz FSB blir det 112/3=37,3MHz), men det kan bli krångel om PCI-bussen går för högt. Finns vissa kort och ofta också hårddiskkontrollers (som ju går på PCI-bussen internt) som inte gillar att få arbeta "för snabbt". Minnet är oftast också bundet till FSB:n på nåt liknande sätt, alltså om du höjer FSB:n så höjs minneshastigheten litegrann. Även här kan det bli problem om du kör med lågkvalitetsminnen. Rätta mig om jag är ute & cyklar totalt. 😀
February 11, 2001
Sen kan det ju tilläggas att det som verkligen ger någon prestanda vinst att överklocka är processorn, grafikkortet och minnena! Resten av hårdvaran i datorn får mycket lite prestanda ökning vid "överklockning" men de flesta får ingen alls..
Tekniknörd som gillar att träna.
June 3, 2001
Förvisso, men vad jag menade var att man bör tänka på att inte öka FSB:n *FÖR* mycket, för annan hårdvara (som t.ex. hårddisk) kan fara illa av det. Processorn ökar man ju lätt med multipliern. Minnena hakar väl på FSB:n och då är man lite låst om hårddisken/diskarna inte vill vara med.
1 Guest(s)