March 14, 2002
Hej jag har skaffat lite nysa prylar till datorn och nu är det så att man vill överklocka lite 🙂
Har aldrig överklocka tidigare så jag behöver ordentliga förklaringar hur man ska göra. Sökte lite i forumet, men hittade inget som rörde mina saker. Om ni har guider eller liknande artiklar hur man gör så är jag tacksam om jag kunde få adressen/adresserna.
De prylar jag vill överklocka är:
GeForce 4 Ti4400
AMD Althon XP 2100+
---Min dator---
GeForce 4 Ti4400
AMD Althon XP 2100+
ASUSV7N333-X
512 Mb RAM
DVD-Spelare
CD-Brännare
80GB HD
---/Min dator---
EDIT: Och vad borde jag ha i 3DMark 2001SE?
January 2, 2003
gasolin wrote: Hej jag har skaffat lite nysa prylar till datorn och nu är det så att man vill överklocka lite 🙂
Har aldrig överklocka tidigare så jag behöver ordentliga förklaringar hur man ska göra. Sökte lite i forumet, men hittade inget som rörde mina saker. Om ni har guider eller liknande artiklar hur man gör så är jag tacksam om jag kunde få adressen/adresserna.
De prylar jag vill överklocka är:
GeForce 4 Ti4400
AMD Althon XP 2100+
japp e också newb på klockning så det skulle sitta fint med lite guider och sånt 😀
de prylar jag vill överklocka
geforce ti 4600
amd athlon 2100+
March 14, 2002
kapi wrote: Tjena där!
Inga palamino kärnor och T-bread A klockar så där jätte bra procentuellt sätt men FSB klarar de av om ni sänker multiplien (processorn måste vara upplåst då). Kolla bara så ni vet vad ni gör...
Om man låser upp processorn är det inte svårt att få den bytt om det nu skulle gå sönder?
Hur låser man upp en amd althon xp 2100+ då?
December 11, 2002
Överklockningen görs i BIOS, som du når genom att trycka delete eller nåt (varierar på olika moderkort), men eftersom att du har ett ASUS kort så antar jag att det är delete som gäller. Om du inte har låst upp processor (mixtrat med bryggorna på processorn) så är det bara fsb:n som du kan klocka. Jag tror att den inställningen heter CPU/PCI Frequency på ditt moderkort, efter som det är ett ASUS. Du kan prova med att höja ett par steg åt gången. Kolla tempen noggrant för varje steg du gör. Se till så att processor inte går över 70 grader. Det bästa är om processorn ligger vid 50-55 grader.
När du klockat så högt så att du inte bootar längre så kan du höja Vcoren lite, men höj inte mer än 10%, denna inställning är mest skadlig för processorn och utväcklar mest värme. Så var försiktig.
Grafikkortet klockar du lättast med ett program i windows som RivaTuner eller liknande. Det finns att ladda hem på http://www.guru3d.com
Det finns guider för överklockning bland nordichardwares guider.
Lycka till!
October 26, 2002
https://www.nordichardware.se/.....xp_unlock/
Där har du en guide på hur man låser upp en XP. Tror den gäller XP2100
March 14, 2002
Bertil_Starfighter wrote: Grafikkortet klockar du lättast med ett program i windows som RivaTuner eller liknande. Det finns att ladda hem på http://www.guru3d.com
Tack för alla info!
Om RivaTuner, jag installerade det förut, men fattar inte riktigt hur det fungerar. Programmet kanske är så lätt så jag inte förstår för jag tänker för mycket . Iaf kan du förklara hur det fungerar, eller vet någon sida där RivaTuner förklaras.
December 11, 2002
jo, du ser vilken drivrutin du har i driver settings rutan, där kan du trycka på costomize och välja vad du vill configurera. På den första bilden är det ju ett grafikkort, där kan du öka hastigheten på GPU:n och på minnena, bl.a. Kolla vad ditt kort klara och vad morderkoret klarar, sen är det bara att ställa in de andra inställningarna för att öka prestandan. Du kan även ändra inställningarna för Direct3D och OpenGL, om du vill använda dig av kantutjämning osv. Det är mest bara att pröva sig fram mellan de inställningarna, och se vilket som ger hygglig kvalite och hyfsad prestanda. Det är en balansgång...
Var förskikig med att överklocka grafikkortet eftersom du inte vet hur varmt det blir. Kör med öppen burk så att du kan känna lite försiktigt med handen över för att känna på ett ungefär hur varmt det är.
March 14, 2002
kapi wrote: https://www.nordichardware.se/.....xp_unlock/
Men som jag sa tidigare:
Om man låser upp processorn är det inte svårt att få den bytt om processorn skulle gå sönder senare?
March 14, 2002
Bertil_Starfighter wrote: jo, du ser vilken drivrutin du har i driver settings rutan, där kan du trycka på costomize och välja vad du vill configurera. På den första bilden är det ju ett grafikkort, där kan du öka hastigheten på GPU:n och på minnena, bl.a. Kolla vad ditt kort klara och vad morderkoret klarar, sen är det bara att ställa in de andra inställningarna för att öka prestandan. Du kan även ändra inställningarna för Direct3D och OpenGL, om du vill använda dig av kantutjämning osv. Det är mest bara att pröva sig fram mellan de inställningarna, och se vilket som ger hygglig kvalite och hyfsad prestanda. Det är en balansgång...
Var förskikig med att överklocka grafikkortet eftersom du inte vet hur varmt det blir. Kör med öppen burk så att du kan känna lite försiktigt med handen över för att känna på ett ungefär hur varmt det är.
Så det är innanför det blå fältet jag ska dra knappen upp och ner?
March 14, 2002
Bertil_Starfighter wrote: Överklockningen görs i BIOS, som du når genom att trycka delete eller nåt (varierar på olika moderkort), men eftersom att du har ett ASUS kort så antar jag att det är delete som gäller. Om du inte har låst upp processor (mixtrat med bryggorna på processorn) så är det bara fsb:n som du kan klocka. Jag tror att den inställningen heter CPU/PCI Frequency på ditt moderkort, efter som det är ett ASUS. Du kan prova med att höja ett par steg åt gången. Kolla tempen noggrant för varje steg du gör. Se till så att processor inte går över 70 grader. Det bästa är om processorn ligger vid 50-55 grader.
Nu har jag ökat den från 32 > 92, men märker ingen förändring på varken temperaturen eller cpu hastigheten? är det fel jag ökar eller ska jag öka mer? 😕
December 11, 2002
Nej det blå fältet är det fält som finns i windows inställningarna. Börja ifårn original och gå stegvis uppåt. Om datorn hänger sig under ett spel så är det bara att starta om datorn och hålla Ctrl nedtryckt för att få original frekvenserna. Om du får en massa pixlar som bara vimlar omkring när du spelar så bör du klocka ner. DÅ har det gått för långt...
Jag skulle tro att du har klockat fel, det borde stå på 133/33 som original. Sen där ifrån är det bara att gå uppåt, ta ett par steg åt gången, men håll koll på tempen.
March 24, 2002
kapi wrote: https://www.nordichardware.se/.....xp_unlock/
Tyvär inte för just 2100+.
2100+ är lite värre att låsa upp, det är väl därför overclockers.se inte låser upp dom
Har sett två olika varianter på upplåsning av 2100+ CPU'er, ett lätt sätt som bara innefattar måla några bryggor och ett jobbigt sätt där en dremmel blir inblandad att kapa bryggor.
September 27, 2002
TPRS wrote: [quote=kapi]https://www.nordichardware.se/guider/Processorer/2002/xp_unlock/
2100+ är lite värre att låsa upp, det är väl därför overclockers.se inte låser upp dom
Har sett två olika varianter på upplåsning av 2100+ CPU'er, ett lätt sätt som bara innefattar måla några bryggor och ett jobbigt sätt där en dremmel blir inblandad att kapa bryggor.
Hur är det att låsa upp och klocka en 2200+ ?
Finns något program som heter PowerStrip som man kan klocka grafikortet med (alla fall Geforce korten). Vet inte om det är bra, men det är väldigt simpelt.
Någon som har erfarenhet av Powerstrip ?
March 24, 2002
4fun wrote: [quote=TPRS][quote=kapi]https://www.nordichardware.se/guider/Processorer/2002/xp_unlock/
Hur är det att låsa upp och klocka en 2200+ ?
Finns något program som heter PowerStrip som man kan klocka grafikortet med (alla fall Geforce korten). Vet inte om det är bra, men det är väldigt simpelt.
Någon som har erfarenhet av Powerstrip ?
T-bred är lätta och bra att låsa upp då endast en brygga behövs målas, och det är den sista L3-bryggan, så det behövs inte fyllas diken om man målar runt.
Måla såhär: http://www.64bits.se/recensioner/xp2200/bryggor.jpg
Det tråkiga med detta sätt är att INGA multiplar över 12,5x fungerar efter att sista L3 är byglad.
Har man ett kt400 eller Nforce2 moderkort så är det ännu bättre, för då behöver man inte göra något på CPU'n för att ändra multipel för dom blir helt upplåsta med dessa moderkort, även dom över 12,5x.
Powerstrip/NvMax/Rivaturner funkar alla att klocka och tweka med, det är en smaksak vad som är bäst, men ska du bara klocka så rekomenderar jag coolbits så det går att använda Nvidias egna som är inbyggt i drivrutinen.
3 Guest(s)