Överklocknings probs..|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklocknings probs..
Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

HEJ!
Mitt system vägrar att gå över 245 MHz fsb i stabilt läge o när jag kör diverse spel så stängs spelet av o man kommer ut i windows igen.. Jag har ändrat ram ratio till 5:4 (cpu:ram) och testat höja volten till 1.65 V och höjt minnes timings till max.. Vad mer kan jag göra? min temp på kärnan vid full belastning ligger på runt 12 grader i 240MHz fsb.

Jag kan köra med orginalvolt tillochmed 245MHz sen är det stop!
Jag har även låst PCI/AGP-frekvensen.
Volten på prollen är stabil.

Vad är det som tar stop? Kan väl inte vara prollen utan någon inställning på moderkortet?

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
478648
December 8, 2003 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kör ju inte jag P4,
höjt spänningen till ram? inte bara till cpu..(låter som om minnena begränsar, provat memtest86?)
minnena kanske inte klarar mer?
provat att ändra multipliern till nått annnat eller du är ute efter mer bandbredd?

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
478652
December 9, 2003 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote: Nu kör ju inte jag P4,
höjt spänningen till ram? inte bara till cpu..(låter som om minnena begränsar, provat memtest86?)
minnena kanske inte klarar mer?
provat att ändra multipliern till nått annnat eller du är ute efter mer bandbredd?

Jag är inte ute efter mer bandbredd eftersom jag vet att minnena inte hänger med så långt så därför ändrar jag ju ram-ratio, alltså klockförhållandet till 5:4 så att när processorn busshastighet går i 250MHz så går minnen bara i 200MHz (400DDR) så alltså går egentligen minnena i orginalhastighet i de förhållandena endå är den instabil.

Jag har testat att köra 2,7v på minnena utan någon skillnad..

Ändrat multipliern? menar du på processorn så går det inte på en Intel. 🙁

Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
478676
December 9, 2003 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

Men men , vad har du för minnen till att börja med?
Om det nu är DDR400 minnen från början så finns det tyvär ingen garanti för att de ska orka mer än 400Mhz. Det är ofta lätthänt att minnen klarar precis det som de ska klara.

Men att ändra volten verkar bara rimligt, dock kanske du ska tänka på att också öka cas L. Prova med något absurdt. Om du kör på, ja t ex 2.3.3.7 så prova 2,5.4.4.11. Och om det fungerar så är det bara att sakta gå ner igen tills det fungerar stabilt.

Annars skulle jag nog tippa på att dina minnen inte orkar med trycket. Tyvär.

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
478817
December 9, 2003 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Awe-Psi wrote: Men men , vad har du för minnen till att börja med?
Om det nu är DDR400 minnen från början så finns det tyvär ingen garanti för att de ska orka mer än 400Mhz. Det är ofta lätthänt att minnen klarar precis det som de ska klara.

Men att ändra volten verkar bara rimligt, dock kanske du ska tänka på att också öka cas L. Prova med något absurdt. Om du kör på, ja t ex 2.3.3.7 så prova 2,5.4.4.11. Och om det fungerar så är det bara att sakta gå ner igen tills det fungerar stabilt.

Annars skulle jag nog tippa på att dina minnen inte orkar med trycket. Tyvär.

Men som jag sa innan så har jag ändrat ratio så att minnena går i orginalspeed när jag kör fsb:n på 250MHz endå är den inte stabil.
Jag kan inte höja mina timings mer heller..

Ni som har kommit över 250fsb med DDR400-minnen, vilken ratio, inställningar mm har ni?

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
481492
December 12, 2003 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet löste sig när jag uppdaterade BIOSet.. Fanns buggfixar för just mitt problem att datorn kunde krasha när man just hade ram-ration på 5:4 eller 3:2

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL