March 12, 2003
hejsan.
jag klockade min data och nu har de uppstått ett litet problem.
när jag startar datorn så låter de nått fruktandsvärt och sen luktar de bränt om jag har på den länge.
och prossecorn vägrar starta men när jag byter prossecorn så är datorn tyst men vägrar starta.
sen om jag stoppar in min prossecor i en annan data så startar den inte heller.
vad kan jag ha för fel??
jag testade och sätta orginal bios men de hjälper inte.
vad ska jag göra??
/krille
March 12, 2003
October 20, 2001
De första som brukar ryka är just processorn om det blir alldeless FÖR mycke och i värsta fall så bränner du moderkortet också på grund av att det blir ett så stort spänningstryck.
Det man kunde göra på gamla moderkort/processorer som man "kanske" hade bränt va att ställa om jumprarna på moderkortet så att det vart 1/2 av den orginal Mhz som var menat på processorn, alltså hade du jumpern på 66Mhz ställde du den på 33Mhz och då kunde det gå att fixa. Nu går inte detta längre oftast för dom flesta nya moderkort är jumperfria och allt sköts ifrån BIOS.
Jag gjorde samma grej en gång med en K6-2 500Mhz... allt för sent insåg jag att moderkortet pallade inte mer än 500Mhz så processorn pajade ju såklart och luktade bränt men moderkortet klarade sej för en gammal Pentium 200Mhz jag hade skräpandes funkade...
1 Guest(s)