Överklockningsfråga.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockningsfråga.
galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 30, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag testade i helgen på ett LAN att överklocka min cpu lite för att kunna få ned min super_pi tid. Jag klockade min 2.6 till 3.2 för ett litet tag (jag höjde inte v-coren). Det konstiga är att min idle temp ligger på ca 35 grader ocklockat och när jag kör i 3.2ghz ligger den på 35-37 altså typ ingen skillnad, jag har inte kört prime95 när jag klockat så jag vet inte hur temperaturen är i full load men endå.

För att en p4 (northwood) ska dö pga för hög värme krävs väll temperaturer uppåt åtminstonde 70grader väll ?

Tänkte klocka lite mer snart så min fråga är: Kan min processor dö fasten temperaturen är lugnt (om jag inte ändrat v-coren)? Eller kan den tappa i prestanda ?

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
584402
March 30, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet så har P4:or inbyggt övertempskydd som "trottlar" ner processorn om den börjar bli farligt varm. Detta rekommenderas inte!!!! men på Tomshardware har du en film om vad som händer om du ta av kylaren på en P4:a... Ingenting! den tappade bara i prestanda tills kylaren kom på igen. På intels hemsida borde det finnas data över vad som är farligt i tempväg.
Det som dödar en prolle är överhettning, EDS-skador och om du bankar på den med en hammare.
Lycka till med överklockningen!
/Weeeeee!

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
584435
March 30, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

så länge du inte höjer vcoren så kan du vara lugn.. men på lan får du nog inte bästa resultaten då det oftast brukar vara rätt så varmt på lan 😉
klocka på

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
584473
March 30, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Klockade upp processorn till 3,3ghz nu temperaturen är stabil på 37grader fast under super pi testet gick den upp till 40 för att sedan stabiliseras nedåt.

En grej jag funderar på, om jag ökar klockrekvensen på cpu klockar jag då minnena också altså ofriviligt?. (Jag är ganska grön på OC) :D.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
584482
March 30, 2004 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

galningen wrote: En grej jag funderar på, om jag ökar klockrekvensen på cpu klockar jag då minnena också altså ofriviligt?. (Jag är ganska grön på OC) :D.

Ja, det gör du... Men du kan alltid ändra minnena....

Temperaturen stiger först då du ökar spänningen till prollen.. gör du inte det så ökar inte tempen direkt mycket...

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
584488
March 30, 2004 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör DRAM Ratio "By sbd 5:4". Vad menas med det ?

Datorn ville inte boota när jag körde den på 3.4ghz betyder det att jag bör höja v-coren för att komma över den gränsen ?

Razzz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
585827
April 1, 2004 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

5:4 = minnena körs inte parallelt med CPU frekvenskens ökning, alltså klockas de inte.

Bootar den inte, kan det vara många anledningar, men höja VCore kan du testa, tänk på att det är en intel, och de är inte lika stryk tåliga som en AMD.

Det kan vara, klent nätagg, CPU:n vill helt enkelt inte mer, o.s.v

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
586601
April 1, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Att man kör 5:4 betyder bara att minnena körs i 4/5 av fsb vilket inte behöver betyda att de inte överklockas, det beror ju på vad fsb:n är och vilken defaulthastighet minnena har.

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
586992
April 2, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag får tacka för alla svaren!!

Jag har ju rätt kassa minnen (*samsung 333mhz) så det kan säkert vara däri mitt problem ligger också. Ska köpa lite schystare minnen snart så jag kan överklocka lite mer.

(*Jag är lite osäker på vilket märke det är på minnena men samsung tror jag det var).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL