Överklockningsnybörjare behöver lite hjälp...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockningsnybörjare behöver lite hjälp...
Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2002 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej...

Jag anser mig själv vara rätt kunnig när det gäller datorer... Ett område jag dock inte har utforskat ännu är överklockning - men någon gång ska väl vara den första?

Så, till min fråga:
Vad är skillnaden mellan att öka bussfrekvensen, öka multipliern (vad är detta förresten) och att öka Voltstyrkan???

Tack på förhand till alla nobla överklockargurus som tar hand om alla newbies.

Alla har vi väl varit newbies på bågot någon gång... : )

/ Tobiaz

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
207647
October 4, 2002 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är väl rätt så nybörjare själv men vissa saker förstår jag.

FSB (Front Side Bus) är den buss processorn använder för att kommunicera med minnen mm. Den kommunicerar med en viss hastighet. Tex. 133 MHz. Tar man denna hastighet gånger multippeln på processorn så får man hastigheten på processorn. Ta min CPU tex. som har 18 i multippel.
133 MHz * 18 = 2400 MHz. På min CPU är multippern låst så jag kan bara ändra FSB:n för att kunna överklocka. Sedan är det ju så att jag har RDRAM minnen och är quad pumpade. 4 * FSB * 2 kanaler. (förstår inte riktigt detta själv). Tex. så arbetar processorn med 4 * 133MHz kanaler till minnet och RDRAM minnet har 2 kanaler på detta. Alltså 4 * 133 MHz * 2. Min CPU har i Princip en 533 MHz buss som jobber med 2 kanaler mot minnet vilket blir 1066 MHz (som minnet jobbar i). Minnerna heter nämligen RDRAM PC 1066 och de måste alltid jöras i par. Alltså 2 st 128 Mb moduler eller som jag kör: 2 st 256 Mb moduler (har totalt 512 Mb i minne)

Om man nu ökar FSB:n så att processorn går snabbare än den ska så kanske den behöver lite mer "kräm" om man säger så. Ungefär som om du ska ut och springa väldigt snabbt så behöver du mer "kräm" för att orka springa snabbare. Man ger CPU:n mer spänning för att den helt enkelt ska orka med att gå snabbare.

Rätta mig om jag har fel.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
207651
October 4, 2002 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för det...

FSBn visste jag vad det var innan - liknelsen var dock lysande : ) -, det är multipliern jag inte vet vad det är - och voltstyrkan vet jag inte vad den gör... är det endast så att ju högre FSBn är, ju högre spänning behöver den?

Alla svar tas dock tacksamt emot... : )

/ Tobiaz

rsastin
Member
Medlem
207654
October 4, 2002 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

I princip så är det så med spänningen på CPU:n. Desto högre FSB, desto högre spänning på CPU:n. Det finns säkert vissa mått man ska gå efter när det gäller spänningen. Tex. om jag höjer FSB:n till 140 MHz så bör jag kanske öka spänningen till CPU:n till 1.6 volt istället för 1.5 volt som är standard.

Jag är också osäker vad mulippeln är till för men den enda "orsak" jag hittade för den är just att man multiplicerar den med FSB:n så får man fram hastigheten på CPU:n.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
207802
October 5, 2002 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

om man inte höjer spänningen på prollen så blir det ostabilt om man klockar för mycket

OBS: det heter spänning. inte voltstyrka eller volt... det är som att
säga: "hur mycket pengar kostar det här?"

rsastin
Member
Medlem
207804
October 5, 2002 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Volt är enhetsbeteckningen för spänningen. Ungefär som ländernas valuta. Vi har ju 1 krona tex. Spänningen på CPU:n är 1.5 Volt. Man säger ju inte 1.5 Spänning. Hur stor är spänningen i eluttaget i väggen? Jo, 230 Volt.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
208149
October 7, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Spänningen på CPU:n är 1.5 Volt. Man säger ju inte 1.5 Spänning. Hur stor är spänningen i eluttaget i väggen? Jo, 230 Volt.

a men ååh... sluta spela smart... jag har inte påstått att man säger 1,5 spänning, utan vad jag sa var att man inte säger att volten (eller voltstyrkan) är 1,5... spänningen är 1.5 volt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 175
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL