February 11, 2002
Jag har 2 IBM diskar och ingen har väl kunnat ungå debatten om deras hållbarhet...
En lösning har ju varit att kyla ner dessa diskar, och jag har införskaffat hårddisk kylare som man skruvar fast på undersidan (inköpta på Kjell o Co), detta är ju inga tysta kvalitets fläktar precis så jag funderade på att sätta en stor men tyst (VIKTIGT) framför hårddiskarna istället. Med tanke på att jag är total novis vad gäller kylning så undrar jag om detta räcker ? Tempen på diskarna har markant sjunkit sen jag installerade dom nya fläktarna men som sagt dom för lite oväsen... :s
June 8, 2001
För mig räcker det med en Papst 19@5v för att kyla ner en ganska så varm i vanliga fall Fujitsu 5400RPM Silent 40GB.
HD+fläkten ligger på botten av chasit, drar in kall luft från fronten. Har oftast en temp på ca 30grader vilket inte är högt för en HD och ca 40 grader utan fläkt.
Då fläkten i stort sett är omöjlig att höra (ej kontakt med chassi, inga vibrationer) så är valet för mig självklart...
Har kört fläkten i 7v också, och då blev hdn absolut iskall, vilket jag har hört inte är så bra....
Tyvärr så hjälpte det inte för min del att kyla ner mina två stycken IBM, en 60GXP och en 75GXP. Både dog snabbt ändå 🙁
February 11, 2002
Min hdd som aldrig blev varmare än 30grader dog igår. Kan hitta den i bios, kör man fdisk så hittar den 8gig av 60.... har en 60gxp har som tur var garanti kvar......
Ännu mer ironi: jag köpte en 120gigs western digital med 8mb cahce (hade inte råd me raid) o körde över alla filer till den som backup, strax efter så dör ibm hdd:n vid omstarten......4sek efter...... tur? yepp........ f-n ville inte förlora den, har ju haft den i 9 månader....
January 8, 2002
Man känner sig lyckligt lottad när man har en IBM som funkar...tappade hdd i bios för ett tag sen och fick mig en tankeställare...jaja får hoppas att den pallar med trycket ett tag till...nästa blir en tyst sak isf...för det är inte IBM kända för att vara...tysta alltså
1 Guest(s)