July 8, 2001
En dag i mitt liv fick jag för mig att över klocka min cpu, då slog det mig att det skulle behövas en bättre kylare.
Jag letade runt lite men hitta inge bra till min p3 500 så jag fick ta en Golden Orb Athlon som jag troddde skulle passa.
Till slut fick fast kylaren och och börja klocka.
(känsliga tittare bör inte läsa vidre)
Jag börja så smått på 560 mhz, och körde ett krävande spel. DET LAGGA SOM f-n, sen frös den. Jag startade om och gick in i Bios för att kolla tempen, och i samma ögonblick som jag skådade de hemska siffrona så stängde jag av datorn.
-=!!!127 GRADER!!!!=-
Jag titta ner mot den misshandlade cpu:n och kontrollerade att fläkten satt på som den skulle, och det gjorde den.
Där jag köpte fläkten stog det att den skulle klara en Athlon 1 ghz, även om jag har en p3 så borde väl inte min cpu bli så varm?!?!
Jag klocka ner cpu:n och startade igen.
Samma resultat...
När jag klockade så använnde jag:
http://www.thermaltake.com/
Golden Orb Athlon
TK7FR01 (ArtID)
kylpasta: "Arctic Silver" (för stora ytor)
Hur varm kan en p3 bli innan den gå sönder?
Har ni nått tips på en bra kylare till p3?
Innan jag börja överklocka så läg tempen på ca 30 grader, men nu när jag satt tillbaks min orginal kylare så ligger den på ca 60-70 garder me lite extra 80mm fläktar.
!HJÄPL!
July 30, 2001
Jag var vid ett senare tillfälle med och försökte få iordning på Gillberts "lilla problem" och kan inntyga att temperaturen verkligen låg på 120-130 grader!!!!
Jag testade även orb:en på min 300, och även på den skit CPU:n fungerade den dåligt, tillochmed sämmre än min orginal fläkt!!!
(Jag hade iofs ingen kylpasta)
March 20, 2001
Jag tror inte att du ska andvända en Ahtlon fläkt på en p3:a jag tror inte att du fått riktigt kontakt mellan cpu:n och kylflänsen efterosm den var 120grader som jag knappas tror att den var.... jag tror inte att en Tbird skulle komma upp i dom temperaturerna om man hade en goldenorb och clockade 60Mhz och tbirds är f-n så mycker varmare än p3:or... så du får nog kolla det dära med graderna... har du prova att känna på cpu:n när den är "120grader" ?? du kanske ska prova det... sen så kan jag säga att goldenorb suger phetting !
April 15, 2001
July 8, 2001
On 2001-07-31 02:36, GoMeR wrote:
Tror du tittade på den engelska tempen "f-celcius" lr nått, med andra ord 60grader ungefär ?!
Nej, jag har kontrolerat ett fler tal gånger att det var celcius.
Men lite framsteg har jag gjort under natten,
jag satte på en 60mm fläkt isället den 50mm orginal fläkt som först satt på. Och då la sig tempen på ca 45 grader.
Jag hittade också en kylare från Just cooler
som jag blev intresserad av.
http://www.justcooler.com.tw/P.....S%20II.htm
Ser den bra ut?
December 19, 2000
On 2001-07-31 00:57, gillbert wrote:
-=!!!127 GRADER!!!!=-
Jag titta ner mot den misshandlade cpu:n och kontrollerade att fläkten satt på som den skulle, och det gjorde den.
min ligger runt 42-43 idle med kåpan på.
kör taisol utan koppar med delta fläkt på 12 volt(SÅ KLART 😀 )
November 20, 2001
August 25, 2001
Jag har en Coppermine P3 550@825 med en Golden Orb på. Kör med Artic Silver II och tempen ligger på 50 idle och 54 efter ca 6h CS. Systemet är helt stabilt.
Summa summarum: Golden Orb suger ej, iaf inte för mig.
2 Guest(s)