October 14, 2002
Jag hade tänkt att överklocka min P4 2.2 lite, Jag har en Thermaltake P4 Spark 7 fläkt så det borde gå ganska bra.
Jag är lite newbie på att överklocka CPU överhuvudtaget, men jag lyckades klocka upp min CPU till 2640mhz. Jag använder programmet WCPUID för att kolla mina värden sen i windows, och där står det System Bus 480mhz QDR(är det min FSB som jag ökat ifrån 400 till 480mhz? Jag ändrade aldrig den själv,d en stod på auto i BIOSen), Multiplier 22(som är låst om jag förstått rätt) och så System Clock 120mhz. När jag klockade CPU'n inne i BIOSen så höjde jag System Clocken som annars är på 100mhz. Men jag har inte riktigt förstått det här med Volten till coren. Jag har den på 1.6volt nu. Men vad är det för skillnad? Alltså om jag vill klocka mycket måste man höjda den då? Och i så fall hur mycket bör man höja med? Med mitt moderkort så kan jag välja Auto på volt antalet, går det lika bra? då kanske den anpassar sig själv efter hur mycket jag överklockar? Hjälp snälla =)
// Överklocknings newbie
January 5, 2003
tyvärr kan din fsb ej vara 480 om multiplern är på 22 (båda värdena låter förövrigt ganska höga 🙂 ) eftersom att 22 * 480 är ca 10500 o riktigt så många mhz hade väll inte din dator? 🙂
system clock är fsbn.. alltså 120 🙂 Vcore är det som bestämmer hur mycket ström processorn ska få tillgång till.. desto mer ström desto högre klockfrekvenser kan du nå men den blir oxå betydligt varmare för varje volt du höjjer med 🙂 på tal om det så borde jag vara lite orolig om jag var du.. hur många grader är din cpu på? 400 mhz överklockat me luftkylning låter lite riskigt 🙂
ps. 1.65 (alt. nästa steg upp) i vcore bör räcka för att klocka me luftkylning
October 14, 2002
Hehe ok 10500mhz kanske är lite mycket =) =)
Just nu på min cpu har jag 36C och 41 i full, det är exakt samma som jag hade innan klockningen =). Eftersom jag kör med att fläkten ska gå efter hur varm prollen är, förr utan klockning hade den 2040rpm, och nu har den 2200rpm ungefär. Dvs att det inte har stigit så mycket, kylningen i övrigt är rätt bra i datorn, så det borde inte vara några större problem.
Har du något tips på hur jag ska klocka den? typ hur mycket system clocken ska vara på?
Angående 22 på multipern så kanske det låter högt, men det är standard. 22 x 100 = 2200mhz
January 5, 2003
en bra grej att veta är juh att man får bättre prestanda om man höjjer fsbn ist för multiplern.. det blir bättre prestanda då.. och skulle datorn inte starta då så vet du att d e dags att höjja vcoren 🙂 (ps jag är avundsjuk på din processor fläkt, min xp2200+ låg på 60 grader me luftkylning :D)
på tal om det, vilken fläkt har du..? 🙂 blir sugen på o härma dig o köpa ett sånnt där moderkort o en 2.4a eller nått.. o självklart en sånn där fläkt 🙂
October 14, 2002
Ok jag förstår Elysion. Kan man då säga att jag har 480FSB? ele är FSB 120? =)
Spewt, jag visste inte ens att man kunde höja multipern på en p4, hur gör man det? =)
Jag har en Thermaltake P4 Spark 7 som cpu fläkt och Artic Silver 3 kylplasta, vid 2200rpm som jag har just nu så låter den nästan ingenting =). Det verkar gå ganska bra att klocka med det, trotts att jag är n00b =) Hur långt vågar jag höja vcoren innan cpu'n börjar ta stryk? Hmm jag la märkte till en annan sak också, att när jag höjde System Clock till 120 så höjdes också minneshastigheten ifrån 266 upp till...hmm kommer inte ihåg vart det hamna, men höjdes iaf, ska det vara så? Jag kan även ha den på auto, kanske jag ska?
January 5, 2003
stryk tar den inte av själva vcoren utan utav av värmen.. så så länge tempen e på under 70 grader så e d lungt (fast kanske inte så stabilt 8)) d beror juh på vad du har för ram men kör auto för säkerhets skull.. å en gång till ( 😉 ) höjj bara fsbn när du märker att d behövs (alltså när datorn inte startar/skärmen svart 🙂 ) o itne varje gång du höjjer fsbn.. 🙂
October 14, 2002
ok, va bra då vet jag det =)
Jag antog att du menade att man skulle höja v-coren efterhand som det behövs inte fsb'n?
Ska bli kul å se hur mycket jag får upp den till =) jag är just nu uppe i 2.75ghz och ligger på 37-41C =) och fläkten ligger på runt 2200-2300 rpm under idle och upp till 3200 vid full load. Men det är ingen fara den kan gå ända upp till 6600rpm, igentligen bara 6000rpm enligt thermaltake, men jag har testat själv och kom upp i 6600rpm =)
2 Guest(s)