March 31, 2002
Planerar att uppgradera min dator.
Har läst en massa på nätet men blir inte klokare för det.
Vet inte om jag skall skaffa en P4 eller XP+. Läste att XP1900+ slog P4-2Ghz i flera olika tester. Samtidigt säger många av mina vänner att Pentium kan man lita på efter som den är så stabil och inte blir lika varm. Dessutom skall P4 Northwood vara bra efter som den har 512kb cacheminne. Jag läste om ett test med 1,8Ghz P4 Northwood och XP1800+ där XP+ vann igen.
Behöver lite råd från er som har mer erfarenhet av dessa CPU:er.
Om jag vill överklocka, vilket moderkort och vilket minne skall jag då skaffa, Rambus eller DDR?
August 20, 2001
May 9, 2001
Jag skulle vänta på P4:an som snart kommer med 533MHz buss och sätta dit PC1066 RDRAM minnen.
Intel PIII 866MHz|ThermoEngine V60-4210 kylfläns|Intel E815EEA|512Mb PC133 RAM|1 IBM 30Gb, 1 Seagate 60Gb, 2 Seagate 80Gb|CL GeForce 2 GTS|Plextor 16/10/40|SB Live Platinum|Win XP Pro|Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black|massor av fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-03-31 19:43 ]
March 31, 2002
Hade jag haft bra med pengar kanske jag skulle köpa den senaste prosessorn. Problemet är att det går tre månader och sen är den inte det senaste längre och kostar hälften av priset som jag gav för den.
P4 1,8 Northwood kan väl ganska enkelt överklockas till 2,4 antar jag. Klarar XP 1900+ något liknande utan problem? Inte vad jag har läst om detta. Då måste man börja vattenkyla mm.
[ Detta Inlägg ändrades av: MinuteMan den 2002-03-31 20:50 ]
April 1, 2001
Intel processorer är ju som bekant dyrare än AMD processorer. Så vill man inte lägga ut en halv förmögenhet så är det nice med AMD.
Det där med att AMD skulle vara ostabila är bara skitsnack.
En AMD processor med samma klockfrekvens som en Intel kanske är varmare, men vadå då? AMD processorer kanske klarar av värme bättre än Intel. vem vet...
Jag ligger på 45º vilket är helt acceptabelt med min AMD 1200. Dessutom så är kylaren inte särskilt bra. Jag har minsann aldrig problem med värme och ostabilitet...
Myten om att AMD är ostabila hänger tyvärr kvar från tiden innan Athlon/Thunderbird processorerna...
December 26, 2001
Det är ganska osmart att köpa ny processor just nu. Om du kan vänta en-två månader så gör det. Föra att ett tecknikskifte håller på nu eller iaf för amd. Förut så tillverkades processorer med 0,18 tecknologin men intels northwood och snart amds tb prosessor tillvärkas med 0,13 tecknologin. Detta gör att man kan kläma in mer på mindre plats till ett billigare pris . Prosessorn som är tillverkade med 0,13 tecknologin är även lättare att klocka.
Northwood är bra för att den går att klocka ganska mycket och för att socket 478 kommer att finnas kvar ett tag till (det gör att du kan byta processor senare utan att bytta moderkort ) Det dåliga med northwood för utom priset är att intel har tänkt öka fbsen till 133mhz snart. Detta gör att presstandan ökar oavset klockfrekvens, men du kan inte andvända de nya northwood om du sitter med ett gammalt moderkort. Så därför skulle jag vänta med att köpa tills moderkort som klarar en fbs på 133mhz har kommit.
Amds prossesorer är mycket mer prisvärda och ofta snabbare än intels även om de kan bli lite varma ibland 😛 . Problemet är att de bygger på 0,18 tecknologin och går inta att klocka lika mycket som northwood. Jag vet inte om amd har tänkt byta socket för sina komande tb processorer men det skulle isf bli problem med att uppgraderingar senare.
Ska säga att jag inte själv inte vet så mycket om processorer så det finns säkert några fel. Men jag hoppas det klarnade lite iaf. Skulle jag själv köpa något skulle det bli en amd xp1900 .
September 3, 2001
Amd ska behålla sin socket när dom går över till sin thoroughbred kärna.. alla som har 266a chippet o uppåt kan använda den, men d kanske behövs någon bios uppdatering.
det var det jag hörde för några veckor sedan i alla fall.
men man kommer att behöva byta moderkort till amd hammer processorerna som kommer under sen 2002 eller i början av 2003.
February 28, 2002
AMD fan som jag e skulle jag vänta på Thoroughbred-kärnan (eller vafan den heter) och köpa ett morderkort med stöd för PC2700 (333Mhz DDR-minnen). Vad gäller stabilitet så kan jag säga att min XP aldrig har hängt sig, utom när flänsen på mitt MX ramlar av...:grin:
BTW varför kallar ni Thoroughbred för tb, det är ju ganska förvillande eftersom den gammla Thunderbird-kärnan också kallades för tb.
April 17, 2001
Åter till Ämnet. Tror inte Abit TH7-II tillsammans med en P4 NW 1.6 är helt fel.
Du får mycket prestanda för pengarna, skulle tippa att en sån kombo skulle klara mellan 2.2-2.4 GHz med orginalkylning.
Pris mässigt så hamnar man ju helt rätt eftersom Rambus minnena ligger i nivå med DDR minnena.
Det enda jag har hört om MB med Via KT333 av de som använder de, är att det verkar ganska buggigt.
Om Man skall köra AMD så är nog Abit KR7 att föredra det vekar som att Via KT33 inte är rtiktigt klart än.
8489 i 3DMark 2001SE med Duron 600.
Mjöde
[ Detta Inlägg ändrades av: Mjöde den 2002-04-01 18:12 ]
June 18, 2001
On 2002-04-01 17:57, Mjöde wrote:
On 2002-04-01 15:38, nILGot wrote:
Man kan inte hålla på att vänta på dator grejer det kommer nytt hela tiden då skulle man sitta med en pentium 75 fortfarande...Det var det BÄSTA inlägget som jag har läst på detta forum på väldigt lång tid !
Jupp, instämmer, men dock så kan man ju timea det hyffsat bra, dvs idag går man inte och köper ett G3 Ti200 eller Ti500, eller ens att KT266A baserat moderkort (såvida man inte får dessa till ett kraftigt reducerat pris förstås!)
En bra tumregel är att hoppa på varannan generation, typ moderkort, har man ett KT133A så köper man ett KT333 istället för ett KT266A, köpte man en AMD TB CPU i somras skiter man i XP+ CPUerna och hoppar på nästa generation. Har man ett GTS2PRO skiter man i Geforce 3 och hoppar på ett Geforce 4 istället!
September 3, 2001
precis... det har jag oxå tänkt.
men pga av att det går snabbare och snabbare så tycker jag nästan att det bara lönar sig när det har dubblat sig.
hade en p3 733 mhz, nu har jag 1500 mhz.. hade tnt, nu har jag gf2 (nästa blir gf4) osv. så jag tror inte att det lönar sig för mig att köpa en athlon prolle på 2000 mhz av nästa generation.. minst 3000 mhz ska d vara.
March 31, 2002
On 2002-04-01 18:03, Mjöde wrote:
Åter till Ämnet. Tror inte Abit TH7-II tillsammans med en P4 NW 1.6 är helt fel.
Du får mycket prestanda för pengarna, skulle tippa att en sån kombo skulle klara mellan 2.2-2.4 GHz med orginalkylning.
Pris mässigt så hamnar man ju helt rätt eftersom Rambus minnena ligger i nivå med DDR minnena.
Det enda jag har hört om MB med Via KT333 av de som använder de, är att det verkar ganska buggigt.
Om Man skall köra AMD så är nog Abit KR7 att föredra det vekar som att Via KT33 inte är rtiktigt klart än.
Vad menar du när du skriver buggit. Vad har du hört om Via KT333 som är kasst?
April 17, 2001
On 2002-04-01 22:11, MinuteMan wrote:
On 2002-04-01 18:03, Mjöde wrote:
Om Man skall köra AMD så är nog Abit KR7 att föredra det vekar som att Via KT33 inte är rtiktigt klart än.Vad menar du när du skriver buggit. Vad har du hört om Via KT333 som är kasst?
Utav de som har det.
Det stod att läsa på nätet redan innan det var släppt att vissa tillverkare av moderkort
inte skulle ta upp det produktion, pga problem med chipsetet
March 17, 2002
Mjöde ?
Hur har du gjort med ditt Duron system ??
Jag har en duron 600@920 STABILT vill jag också säga, jag har dock inte volt moddat mitt moderkort(Abit Kt7).
Vad har du ändrat på det systemet(duron) ?
är intresserad eftersom du har fått upp den så högt, och att den är luftkyld.
/Nippe
April 17, 2001
On 2002-04-02 09:13, Nippe wrote:
Mjöde ?
Hur har du gjort med ditt Duron system ??
Jag har en duron 600@920 STABILT vill jag också säga, jag har dock inte volt moddat mitt moderkort(Abit Kt7).Vad har du ändrat på det systemet(duron) ?
är intresserad eftersom du har fått upp den så högt, och att den är luftkyld./Nippe
Jag kommer inte ihåg var gränsen går med ditt MB men jag tror att det var vid 118 FSB. Men det skall ju inte vara så begränsande om du har låst upp den.
Det måste nog till en voltmodd för att
du skall komma högre, när man ökar Volten så kommer värmen att öka se till att du har kylning så det räcker. Sen skall man nog ha tur & få rätt propp, den jag har är defenitivt rätt. Över 1100MHz med 1.85 V stabilt. Den har suttit på 5 olika MB & gått över 1213 MHz på alla.
March 17, 2002
Va konstigt, jag skrev förresten fel i förra, det ska stå INTE stabilt
Kunde komma upp i 120fsb men Win startades inte 🙁 ??
Då körde jag på en 8x multipel.
Om jag kör ENBART multipel och har 100fsb så kommer jag upp i 900 STABILT och då har jag dom värdena jag skrev i förra tråden.
Du har ju luftkylning, vad har du för fläns och fläkt ???
Och hur har du gjort med ditt mobo ???
Märke ?
Hur voltmoddade du det ??
/Nippe
April 17, 2001
On 2002-04-02 12:02, Nippe wrote:
Va konstigt, jag skrev förresten fel i förra, det ska stå INTE stabilt
Kunde komma upp i 120fsb men Win startades inte 🙁 ??
Då körde jag på en 8x multipel.Om jag kör ENBART multipel och har 100fsb så kommer jag upp i 900 STABILT och då har jag dom värdena jag skrev i förra tråden.
Du har ju luftkylning, vad har du för fläns och fläkt ???
Och hur har du gjort med ditt mobo ???
Märke ?
Hur voltmoddade du det ??
/Nippe
Nippe gå hit. https://www.nordichardware.com.....m=1&0
1 Guest(s)