P4 fläkt råd..|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
P4 fläkt råd..
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 26, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena..

Har en ZALMAN 7000A-CU o jag känner att jag skulle behöva en mer kraftfull fläkt/kylfläns combo än den jag har.. finns det nåt ni kan rekommendera till en P4..

Ska passa till ett asus p4c800-e deluxe moderkaka osså...

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
554697
February 27, 2004 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Den är väl nästan bäst?

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
554700
February 27, 2004 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Den är väl nästan bäst?

you said it 😉

nästan bäst..

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
554701
February 27, 2004 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

:]

Isåfall vet jag inte.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
554773
February 27, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Zalmanen är en av de bästa på marknaden givet att man vill ha en tyst kylare. Bryr du dig inte om ljudnivå så finns det kraftigare alternativ men för att märka skillnad måste du satsa på det allra bästa.

1. Thermalright SP-94 är en riktigt stor och tung kylfläns med heatpipes inbyggda i basen.
2. ALPHA PAL 8942 T - har hängt med länge men har mycket bra rykte bland folket (Eller gäller det bara AMD-versionen?)
3. Swiftec MCX478-V är nygjord version av deras tidigare vinnare. Mycket bra också men inte lika mycket koppar som nr. 1. Kan dock vara bättre för lågljudnivå-fläktar.

Sedan är det bara att köpa en grym fläkt som passar, 92mm eller 80mm (Alpha) 🙂 Om du vill ha låg ljudnivå så är det Papst eller Panaflo som gäller, om hög ljudnivå; Delta. :bok:

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
554777
February 27, 2004 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote: Zalmanen är en av de bästa på marknaden givet att man vill ha en tyst kylare. Bryr du dig inte om ljudnivå så finns det kraftigare alternativ men för att märka skillnad måste du satsa på det allra bästa.

1. Thermalright SP-94 är en riktigt stor och tung kylfläns med heatpipes inbyggda i basen.
2. ALPHA PAL 8942 T - har hängt med länge men har mycket bra rykte bland folket (Eller gäller det bara AMD-versionen?)
3. Swiftec MCX478-V är nygjord version av deras tidigare vinnare. Mycket bra också men inte lika mycket koppar som nr. 1. Kan dock vara bättre för lågljudnivå-fläktar.

Sedan är det bara att köpa en grym fläkt som passar, 92mm eller 80mm (Alpha) 🙂 Om du vill ha låg ljudnivå så är det Papst eller Panaflo som gäller, om hög ljudnivå; Delta. :bok:

eller vantec tornado :cy:

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
554937
February 27, 2004 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kam man köpa en monsterfläkt á la Delta eller vantec tornado och sedan köra dem på lägre varvtal så man inte blir döv?

jag tänkte att man provar o klocka lite bara för o se hur det går och man blir nöjd med resultatet så får man antingen stå ut med oljudet eller sänka hastigheten på fläkten och således sin överklockning.. finns det nåt tillbehör som kan justera fläkthastigheten? mjukvara? nåt program man kan köra i winxp?

till min zalman7000 som jag har nu så finns det ju en rpm regulator som man vrider en liten ratt på.. kanske man kan använda den till delta eller tornado fan?

hur funkar det?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
555003
February 27, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du kan använda den till "delta" med är väl en Zalman Fan mate tror jag du har man minskar spänningen över fläkten med den.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
555010
February 27, 2004 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Kam man köpa en monsterfläkt á la Delta eller vantec tornado och sedan köra dem på lägre varvtal så man inte blir döv?

jag tänkte att man provar o klocka lite bara för o se hur det går och man blir nöjd med resultatet så får man antingen stå ut med oljudet eller sänka hastigheten på fläkten och således sin överklockning.. finns det nåt tillbehör som kan justera fläkthastigheten? mjukvara? nåt program man kan köra i winxp?

till min zalman7000 som jag har nu så finns det ju en rpm regulator som man vrider en liten ratt på.. kanske man kan använda den till delta eller tornado fan?

hur funkar det?

Ifall den regulatorn sitter mellan sladden från fläkten och moderkortet så är det bara att sätta den emellan den nya fläkten och moderkortet så är saken biff.

Annars finns ett trevligt progg som heter speedfan som faktiskt är rätt avancerat och kan reglera hastigheten + att man kan länka t.ex. en chassifläkt till tempen på hdd:n om man vill. Prova det, kan du säkert göra med din nuvarande fläkt också. Fläkten måste dock sitta i en liten 3-pin-kontakt, inte direkt mot nätagg:et.

En liten varning dock, det är inte rekommenderat att sätta en 7000 rpm-fläkt direkt i en 3pin-kontakt, man kan bränna kontakten. Man brukar få med en adapter 3pin->4pin för att undvika detta.

Det bästa och snyggaste sättet är annars att ha en Rheobus eller liknande vid cd-romen med inställning för 4 eller sek olika fläktar. Det har jag och det är supersmidigt!
http://www.gtek.se/index.php?m.....ca8fae538b

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
555084
February 27, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

makhra- vad har du för låda?
edit:såg va du hadde, får den plats bakom front luckan utan nån modifiaktion på front luckan?

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
555317
February 27, 2004 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: makhra- vad har du för låda?
edit:såg va du hadde, får den plats bakom front luckan utan nån modifiaktion på front luckan?

Ja, klart den gör. 🙂 Det funkar hur bra som helst och när jag har stängt luckan så lyser det skarpt blått (eftersom jag kör tyst :blink:) genom den hålade ramen i luckan. Tycker i alla fall jag ser rätt läckert ut. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL