February 1, 2004
Zalmanen är en av de bästa på marknaden givet att man vill ha en tyst kylare. Bryr du dig inte om ljudnivå så finns det kraftigare alternativ men för att märka skillnad måste du satsa på det allra bästa.
1. Thermalright SP-94 är en riktigt stor och tung kylfläns med heatpipes inbyggda i basen.
2. ALPHA PAL 8942 T - har hängt med länge men har mycket bra rykte bland folket (Eller gäller det bara AMD-versionen?)
3. Swiftec MCX478-V är nygjord version av deras tidigare vinnare. Mycket bra också men inte lika mycket koppar som nr. 1. Kan dock vara bättre för lågljudnivå-fläktar.
Sedan är det bara att köpa en grym fläkt som passar, 92mm eller 80mm (Alpha) 🙂 Om du vill ha låg ljudnivå så är det Papst eller Panaflo som gäller, om hög ljudnivå; Delta. :bok:
November 18, 2003
makhra wrote: Zalmanen är en av de bästa på marknaden givet att man vill ha en tyst kylare. Bryr du dig inte om ljudnivå så finns det kraftigare alternativ men för att märka skillnad måste du satsa på det allra bästa.
1. Thermalright SP-94 är en riktigt stor och tung kylfläns med heatpipes inbyggda i basen.
2. ALPHA PAL 8942 T - har hängt med länge men har mycket bra rykte bland folket (Eller gäller det bara AMD-versionen?)
3. Swiftec MCX478-V är nygjord version av deras tidigare vinnare. Mycket bra också men inte lika mycket koppar som nr. 1. Kan dock vara bättre för lågljudnivå-fläktar.Sedan är det bara att köpa en grym fläkt som passar, 92mm eller 80mm (Alpha) 🙂 Om du vill ha låg ljudnivå så är det Papst eller Panaflo som gäller, om hög ljudnivå; Delta. :bok:
eller vantec tornado :cy:
February 23, 2004
Kam man köpa en monsterfläkt á la Delta eller vantec tornado och sedan köra dem på lägre varvtal så man inte blir döv?
jag tänkte att man provar o klocka lite bara för o se hur det går och man blir nöjd med resultatet så får man antingen stå ut med oljudet eller sänka hastigheten på fläkten och således sin överklockning.. finns det nåt tillbehör som kan justera fläkthastigheten? mjukvara? nåt program man kan köra i winxp?
till min zalman7000 som jag har nu så finns det ju en rpm regulator som man vrider en liten ratt på.. kanske man kan använda den till delta eller tornado fan?
hur funkar det?
February 1, 2004
pcw wrote: Kam man köpa en monsterfläkt á la Delta eller vantec tornado och sedan köra dem på lägre varvtal så man inte blir döv?
jag tänkte att man provar o klocka lite bara för o se hur det går och man blir nöjd med resultatet så får man antingen stå ut med oljudet eller sänka hastigheten på fläkten och således sin överklockning.. finns det nåt tillbehör som kan justera fläkthastigheten? mjukvara? nåt program man kan köra i winxp?
till min zalman7000 som jag har nu så finns det ju en rpm regulator som man vrider en liten ratt på.. kanske man kan använda den till delta eller tornado fan?
hur funkar det?
Ifall den regulatorn sitter mellan sladden från fläkten och moderkortet så är det bara att sätta den emellan den nya fläkten och moderkortet så är saken biff.
Annars finns ett trevligt progg som heter speedfan som faktiskt är rätt avancerat och kan reglera hastigheten + att man kan länka t.ex. en chassifläkt till tempen på hdd:n om man vill. Prova det, kan du säkert göra med din nuvarande fläkt också. Fläkten måste dock sitta i en liten 3-pin-kontakt, inte direkt mot nätagg:et.
En liten varning dock, det är inte rekommenderat att sätta en 7000 rpm-fläkt direkt i en 3pin-kontakt, man kan bränna kontakten. Man brukar få med en adapter 3pin->4pin för att undvika detta.
Det bästa och snyggaste sättet är annars att ha en Rheobus eller liknande vid cd-romen med inställning för 4 eller sek olika fläktar. Det har jag och det är supersmidigt!
http://www.gtek.se/index.php?m.....ca8fae538b
February 1, 2004
Snowman89 wrote: makhra- vad har du för låda?
edit:såg va du hadde, får den plats bakom front luckan utan nån modifiaktion på front luckan?
Ja, klart den gör. 🙂 Det funkar hur bra som helst och när jag har stängt luckan så lyser det skarpt blått (eftersom jag kör tyst :blink:) genom den hålade ramen i luckan. Tycker i alla fall jag ser rätt läckert ut. 🙄
1 Guest(s)