April 18, 2001
Jag förstår inte vissas argument här (gissa vem). Det huvudsakliga argumentet mot P4 verkar va att amd har bättre pris/prestanda förhållande vilket är sant. Men dettta säger inte på något sätt något om P4 som cpu. Ta värsta sportbilen för en mille, den har högre hp/pris än en skoda. Men det är inte skit. För de som har mycket pengar och är villiga att betala för saker oavsett pris/prestanda så är inte P4 ett dåligt köp. Att sen påstå att amd 1400 spöar P4 1800 i allt utom Q3 visar ju bara att man inte gjort efterforskningar. Visst amd slår P4 i många tester men inte alla. Personligen skulle jag vilja ha en P4 av en anledning-video konvertering. Att sen titta på spel benchar i 640 är ju meningslöst. Grafikkorten kommer troligtvis alltid att va begränsningen i de upplösningar man använder.
http://www.anandtech.com/showd.....9&p=7
Givetvis kör jag med amd pga att de är mycket billigare men tycker inte det finns någon anledning att racka ner på folk som har pengar till att köpa P4.
[ Detta Inlägg ändrades av: SpankMan den 2001-10-05 17:29 ]
July 28, 2001
On 2001-10-05 00:14, dw wrote:
Hm tycker dock det är lite ointelligent att säga p4/amd suger. jag menar en köpdator är absolut en bra sak. I alla fall för svennsons som finsurfar på kvällstid men frugan.
AMD har väldigt många fördelar. men en del nackdelar.. likaså intel.ett faktum är att intel pentium 4 2.0 är ungefär lika snabb som en 1.4 thunderbird kanske lite snabbare.
men jag tycker definitivt det vore ledsamt att se ett 3dproffs på dreamhack sitta med en dellburk pentium 4 .. tragiskt faktiskt.
Men varför hyra en dator i 3 år som kommer att var urålders teknologi efter 1 1/2 år .. det är ganska korkat i alla fall om man har kompetensen att bygga en egen dator som man
kan uppgradera efter behov.. och dessutom behöver den inte kosta lika mycket.Men alla dessa inlägg om att p4 suger hit och dit och amd ditåt .. jag menar det är tämligen ganska omoget att säga något av de delarna.
3dproffsen på dreamhack?? Dom är inga 3dproffs, hade dom varit det så hade dom inte suttit där för då hade dom suttit i silicon valley & defenitivt inte använt ett hemmabygge.
Tja varför köpa en dator idag som är stenålder om 3år?? För att det är billigt naturligtvis & du kan aldrig bygga en billigare än vad jag köper en DELL med tillbehör för... 😀
December 23, 2000
jag avskyr P4 vs AMD inlägg!!!!!
Det kommer ju 10 nya sådana varje vecka!
skärpning!
ni som vill ha P4 köper P4 (även om det är mega-dumt)
och ni som vill ha AMD köper AMD punkt slut!
hoppas detta är det sista inlägget i denna tråd...jobbigt att läsa igenom allas svar 😀
September 15, 2001
Jag har en dell 1.3ghz (familjens) svart å allt (8100 serien). Den funkar ju skita bra... det enda som jag tycker e dåligt med p4 är att prollen kostar mer, ramminnet är dyrare, moderkorten e dyrare. Men sen finns ju kapacitet upp till 2.2ghz tror jag...
Vad ligger AMD på?? aja det var några nackdelar. Annars tycker jag att den e bättre än kompisens AMD ATHLON 1.4ghz. Båda med Geforce 2 GTS. DELL ROCKAR MED SINA SNYGGA DESIGNER!!!! SVART!!! sen har jag en dyr j*vla anläggning till den också.... med thx, dolby digital. 1 subwoofer (kraftig men kommer inte ihåg hur kraftig) +4 kraftiga sateliter!! Det rockar Dell!!! Keep up the good work!
June 15, 2001
Som sagt jag tror fortfarande inte att du inte fattar hur j**la pinsam du är Virran.
Nu ber jag dig en SISTA gång. Kan du läsa på lite innan du öppnar käften? Det märks att du inte har den minsta kunskap om sakerna du öppnar käften om! Verkar som du har lyssnat lite för mkt på folk och inte läst ett skit själv. Hoppas detta får dig att tänka till lite.
July 24, 2001
Måste ju säga att P4:an inte alls suger, och för det första så köper man inte märkesdatorer.
Har själv en P4:a 1500@1900mhz stabilt 39c idle och 47c fullload, std vcore.
Fungerar hur bra som helst.
/Xeo
January 16, 2001
Vill bara fråga en sak... Vad är det för ett miffo som har fått för sig att p4:or börjar klocka ner sig redan vid 29 grader? Det finns inget som säger det. Knappast Tom's filmsnutt. Den visar bara vad processorn har för temp efter nerklockningen (som troligtvis var rejäl med tanke på vilken temperaturökning som skedde). Snarare så sänker en pentium4 sin klockfrekvens då temperaturen överskrider den rekommenderade maxtemperaturen (har inte tillgång till den, men skulle gissa på 60-70 grader). Så jag tycker att den eller de som babblar sådant strunt borde ta och plocka bort skygglapparna (med applicerade AMD-loggor på insidan) och försöka se saken objektivt istället. Jag själv har en AMD. Det är jobbigt att behöva ha en massa fläktar för att hålla tryckkokaren kyld och skulle uppskatta en processor som inte låser sig vid 50-60 grader (ingen ovanlig temperatur för elektronik). Så... Visst är P4 dålig i fpu-applikationer, så jag vill inte ha någon, men den har definitivt sina fördelar som tex SSE2 och enorm bandvidd mot minnet. Tiden utvisar nog vilken arkitektur som är starkast. Tippar på AMD kortsiktigt men Pentium4 NEt-Burst på lång sikt.
Nu kliver jag ner från min låda och överlämnar ordet...
/Micke
[ Detta Inlägg ändrades av: BennyB den 2001-10-06 02:13 ]
August 28, 2001
On 2001-10-05 00:13, Wessa wrote:
Hoppas ingen svenska lärare läser det här :/
Det heter svensk lärare 😀 😀 😀 😀
Ps. var inte AMD Athlon T-bird ett svar på intel:s P3?! :wide: har jag fel då?!
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-06 02:54 ]
August 28, 2001
On 2001-10-05 17:55, skruvis wrote:
On 2001-10-05 00:14, dw wrote:
Hm tycker dock det är lite ointelligent att säga p4/amd suger. jag menar en köpdator är absolut en bra sak. I alla fall för svennsons som finsurfar på kvällstid men frugan.
AMD har väldigt många fördelar. men en del nackdelar.. likaså intel.ett faktum är att intel pentium 4 2.0 är ungefär lika snabb som en 1.4 thunderbird kanske lite snabbare.
men jag tycker definitivt det vore ledsamt att se ett 3dproffs på dreamhack sitta med en dellburk pentium 4 .. tragiskt faktiskt.
Men varför hyra en dator i 3 år som kommer att var urålders teknologi efter 1 1/2 år .. det är ganska korkat i alla fall om man har kompetensen att bygga en egen dator som man
kan uppgradera efter behov.. och dessutom behöver den inte kosta lika mycket.Men alla dessa inlägg om att p4 suger hit och dit och amd ditåt .. jag menar det är tämligen ganska omoget att säga något av de delarna.
3dproffsen på dreamhack?? Dom är inga 3dproffs, hade dom varit det så hade dom inte suttit där för då hade dom suttit i silicon valley & defenitivt inte använt ett hemmabygge.
Tja varför köpa en dator idag som är stenålder om 3år?? För att det är billigt naturligtvis & du kan aldrig bygga en billigare än vad jag köper en DELL med tillbehör för... 😀
Hade dom suttit i silicon valley, hade dom haft SGI med xeon prollar 😛
1 Guest(s)