October 26, 2002
Hej alla förhopningsvis hjälpsamma personer!
Tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite felsökning och svara på några frågor.
Jag har överklockat min 2.803 mhz:are till 3496 mhz. (ni ser nedan vad jag har för kylning etc). När jag kör prime95 så blir det "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected".
Jag har uteslutit minnet som felfaktor, men jag är lite osäker om den får tillräckligt med ström. Jag har ett 300 watts agg, spänningen inställt på 1.725 volt, men när jag kör tex SETI så verkar den undervolta till ~ 1.66 volt (ligger normalt på ~ 1.71). Kan det vara därför det skiter sig i prime95?
Jag har också låst pci/agp mhz:en och hdd blir inte så varm.
Det enda kan vara om den blir för varm. Idle ligger den runt 38.5 grader och full load ca 47 grader. Är detta för varmt, och i så fall hur fixar jag det? (har 2 fläktar bak som suger ut samt en som suger in luft, kan inte sätta en längst ner där fram pga vattentank)
Jag har också artic silver 3 som jag slängde på, men det verkade inte hjälpa någonting alls. Kan vara jag som klanta mig lite när jag applicera det men det tror jag inte.
Snälla hjälp en behövande, börjar bli lite desperat :cy:
October 4, 2002
#[L Click HS wrote: # Goofy]Kort och gott så tror inte jag att din prosessor klarar den hastigheten!!!
Oavsätt vad du har för kylning!! Om du inte ökar spänningnen!
Skulle inte förvåna mig om den klarar det... de senaste P4orna skall vara väldigt klockningsvänliga...
April 18, 2002
2.8:an är med den nya steppningen c1 som oxå ger en default volt på 1.525..dessa processorer ska vara väldigt överklocknings vänliga (har en själv @3222mhz) jag kör med vapochill och får samma fel som du i runt 3400mhz tror dock det är minnet som spökar för mig.
prova att köra minnet så lågt som möjligt och prova igen för runt 5-600mhz mer går nog alla 2.8 cpu´s.
såg te.x i ranlords sign. att han kör sin i 3.71 sen om det är vad han har bootat max i eller om det är 100% stabilt ska jag låta vara osagt
August 15, 2001
November 16, 2002
twinmos@333..? vad är det för modell..? Är dom överklockade..?
Annars tror jag det är cpun som inte klarar mer. Skulle förvåna mig om det hjälper med högre spänning. Ibland kan det tom bli sämre.. Gäller att hitta en "sweet spot". Bara för att det är en C1 cpu så behöver det inte betyda att den överklockar hur mycket som helst.... 47c ska funka annars om än lite varmt för vattenkylning.. men jag tror som sagt att taket är nått...
October 26, 2002
Tack för "svar"!
Minnet vet jag klarar en hastighet på 386 mhz med 2.0.3.3.6 timings samt 2.6 volt utan problem, när jag kör 166 fsb så kör jag minnena i 333 mhz med samma timings och volt.
Kan det inte vara att den får för lite volt när den blir belastad, 1.66 när jag ställt in på 1.725 (max för modekortet för tillfället) är väll ganska lite?
Samt att jag hade på artic silver3, och att ddet inte hjälper gör mig rent ut sagt förbannad, Jag kan nästan säga att skiten är 1/2 - 1 grader varmare. Är det ingen som vet varför?, för där tar mitt logiska tänkande slut 🙁
November 7, 2002
kapi wrote:
Samt att jag hade på artic silver3, och att ddet inte hjälper gör mig rent ut sagt förbannad, Jag kan nästan säga att skiten är 1/2 - 1 grader varmare. Är det ingen som vet varför?, för där tar mitt logiska tänkande slut 🙁
Du har kanske haft på för mycket artic silver.
January 7, 2003
säkert säkert minnet, brukar bli så då.
Ifall moderkort+CPU (som i detta fallet) är överklocknings kåta så är det oftast minnet som sätter gränsen.
Har själv samma *problem*. Xtremeddr kanske är nått.
Hur det är med spänning till minnet vet jag inte hur mycket du kan ändra. Kolla i forumet på xtremesystems.org för moderkorts vcore mod - har för mig att det står massa om just ditt moderkort där.
1 Guest(s)