May 20, 2002
Jag köpte ett Innovision GF4 Ti4200 128MB igår. Jag var så klart nyfiken på att överklocka. Så jag läste lite guider om överklockning. Jag använde mig av PowerStrip för att öka Core och Memory hastigheterna. Jag lyckades inte höja Core hastigheten alls. Så jag kollade i BIOSen om jag kunde ändra AGP Voltage, eftersom det borde varad et som gjorde att jag inte kunde öka Core hastigheten. Fast det verkade som om mitt moderkort (Abit KT7A) inte låter mig ändra det. Det är ett ganska gammalt moderkort så det kan vara därför.
Hur som helst så lyckades jag höja Memory hastigheten från 450 till 500. Det funkade stabilt i ett par 3DMark2001SE test jag gjorde. Så jag nöjde mig med det och spelade massa spel hela dagen igår, utan några problem alls. Allt var frid och fröjd.
Men imorse när jag bootade upp min dator så ville inte mitt nya grafikkort funka, inte alls. Jag testade starta upp månag gånger och även att byta fram och tillbaka mellan mitt nya och gamla kort, inget fungerade. Så nu använder jag mitt gamla.
Min fråga är då: Kan jag ha skadat mitt nya grafikkort på det sättet jag överklockade?
Ifall jag nu ökade memory speeden och det blev för varmt pga det, borde inte datorn typ låsa sig när det blev för varmt, och sen inte funka?
Tycker det verkar konstigt eftersom allting funkade bra hela dagen igår och jag stängde ner min dator som vanligt, sen idag funkar det inte. Jag lyckades reboota med överklocknings inställningarna igår också.
Om jag nu har brännt kortet, kan tillverkaren se att jag överklockade kortet om jag nu skickar det till dom?
Tack
/Kodde
August 5, 2002
Vekligen konstigt... För det första borde 500mhz inte vara några problem och för det andra så måste juh kortet vara varmt för att kunna bränna... Har du testat kortet i ngn annan dator??
Även om spelen låser sig totalt när man klockat grafikkortet brukar det bara va o klocka ner dom igen så funkar det bra... Har aldrig lyckats bränna ett grafikkort, men jag har fått massvis me låsningar när jag hållit på att klocka så det är verkligen konstigt...
May 20, 2002
Tack för svaret.
Har testat i min polares dator nu (han har exakt samma moderkort). Det fungerade bra där.
Sen har jag testat i min dator igen, med Fail-Safe BIOS inställningar och Optimized inställningar. Inget funkar.
Sen testade jag bara boota upp med moderkort + grafikkort + minne + tangentbord + mus. Det fungerade inte heller.
VAFAN ÄR FEL! Blir förbannad.
Det allra konstigaste är att det fungerade perfekt igår, och jag har inte ändrat någonting sedan dess, och nu fungerar det inte.
Jag har den senaste BIOSen och har testat Flasha CMOS ett par ggr.
Ingen som haft något liknande problem?
April 1, 2001
^^ Nja, datorn fungerade väl bra med det gamla grafikkortet?
Testa att ta bort grafikdrivrutinerna helt o hållet, och försök starta sen med det nya grafikkortet i. Det måste ju ha med mjukvara o göra eftersom grafikkortet tydligen fungerar som det ska, i din kompis dator...
July 31, 2001
min fråga är... ser du bios inställningarna med det kortet som är "trasigt"? gör du det så är det ju nå fel me windows... ja skulle nog rekommendera dig att installera om isf... ja brände själv mitt Creative TI4400 häromdan, men ja ser inte ett jota med det kortet så ja får ett nytt av creative... sitter på mitt gamla hederliga gf3mx nu 😉
July 31, 2001
ja tycker du ska ta kontakt med supporten hos tillverkaren av ditt kort å se vad dom säger. men då skulle ja inte nämnt överklockningen 😉 är det ett creative kort så har dom nog den bästa garantin va ja vet... ja chatta med en tekniker o han kom fram till att mitt kort var döt.. bad mig faxa in en kopia på kvittot å så skicka han ett nytt.. simple as that =) hoppas du har lika tur i ditt fall
May 20, 2002
Woo-fucking-hoo!
Funkar nu.
Jag tänkte efter riktigt ordentligt vad jag hade ändrat som kunde ha gjort detta. Kom ihåg att jag även laddat hem ett program som hette NVMax. Där hade jag ändrat lite options för AGP utan att visst vad dom gjorde (utan att trott att det skulle få sånna förödande konsekvenser). Jag satte iaf tillbaka alla settings till default. Och ploppade in mitt nya kort, och så funkade det.
Vad jag tycker är galet är att jag kan ändra en setting för AGP från windows, som kickar in redan vid boot-up och som inte kan ändras i BIOS.
Jag tror det jag hade ändrat hette "Via side band adressing".
Det här var sista gången jag ändrar något jag inte vet vafan det är (d'uh!).
Tack till alla som svarat!
March 10, 2002
Solle wrote: min fråga är... ser du bios inställningarna med det kortet som är "trasigt"? gör du det så är det ju nå fel me windows... ja skulle nog rekommendera dig att installera om isf... ja brände själv mitt Creative TI4400 häromdan, men ja ser inte ett jota med det kortet så ja får ett nytt av creative... sitter på mitt gamla hederliga gf3mx nu 😉
finns Gf3mx?
1 Guest(s)