March 2, 2002
Skulle byta fläkt i mitt nyinförskaffade nätagg (SFX 180 W) och införskaffade en 80x80mm PAPST 8412 N/2GML för ändamålet.
När jag kopplade in den till 12V på mobot för att testa ljudnivån så lät den mer än den Yate loom fläkt som sitter i nätagget - Irriterande som f*n
Eftersom det står "Noice-killer" på nätagget så antar jag att det inte matar fläkten med 12 V hela tiden utan bara vid behov, nån som kan verifiera detta?
länk till nätagget: http://www.fspgroup.com/Produc.....-51NIV.pdf
Nån som har tips på andra tystare fläktar? ADDA AD0812DX-A76GL eller PAPST 8412 NGL kanske?
/Nicke
March 4, 2003
CoolNicklas wrote: Skulle byta fläkt i mitt nyinförskaffade nätagg (SFX 180 W) och införskaffade en 80x80mm PAPST 8412 N/2GML för ändamålet.
När jag kopplade in den till 12V på mobot för att testa ljudnivån så lät den mer än den Yate loom fläkt som sitter i nätagget - Irriterande som f*n
Eftersom det står "Noice-killer" på nätagget så antar jag att det inte matar fläkten med 12 V hela tiden utan bara vid behov, nån som kan verifiera detta?
länk till nätagget: http://www.fspgroup.com/Produc.....-51NIV.pdf
Nån som har tips på andra tystare fläktar? ADDA AD0812DX-A76GL eller PAPST 8412 NGL kanske?
/Nicke
Står det 12V på nätaggsfläkten vilket det förmodligen gör så är spänningen inte högre än 12V.
December 19, 2002
Har du plockat bort gallret i nätdelen som hamnar framför fläkten? Jag satte en likadan fläkt i min nätdel, och måste väl motvilligt erkänna att den låter lite mer än jag hade väntat mig, men jag är nästan 100 på att det beror på det stansade plåtgallret som sitter i vägen för utluften. Jag har gjort en liknande nätdelsmod en gång innan, men då hade jag sån tur så att gallret inte var stansat utan skruvat så jag bara skippade det och det blev mycket tystare.
March 2, 2002
Att fläktar är tempstyrda betyder alltså rimligtvis att de då matas med x - 12 V
beroende på värmeutvecklingen i nätagget.
Efter att ha läst fler inlägg om just Papst fläktar inser jag att mitt köp var helt fel. Just det där irriterande ljudet från lagret är det som stör. Att det sedan viner lite om en fläkt beror ju på att den flyttar luft.
/Nicke
1 Guest(s)