February 21, 2003
Eftersom jag kör projekt "tysta nollvisionen" på min dator så har jag funderat mycket på val av chassifläktar. Papsten har ju väldigt gott rykte om sig t ex, men håller de vad specifikationen lovar? Jag beslöt mig för att testa fyra 80mm fläktar jag bl a hade själv och som jag lånat.
Eftersom jag är ute efter väldigt tysta fläktar så koncentrerade jag mig på hur de lät på 5-7V.
För att kunna ge en schysst jämförelse av ljudet så provade jag att ge olika spänningar till fläktarna så att de blåser lika mycket, i det här fallet kring 20 cfm.
För att jämföra vibrationerna så monterade jag dem i mitt Chieftec DX-01BD dels på avsedda platser för chassifläktar i fläkthållarna, dels fastskruvade mot en Zalman-bärarm och till sist höll jag dem i handen.
De jag provade var:
Superred CHA8012BBS-A
- 26 dB, 30.36 cfm vid 12V
Det här är fläkten som först satt i mitt chieftec-agg (HPC-360-202). Jag anslöt denna till 5V.
Ljudnivå: Denna ger ifrån sig lite oregelbundet släpande missljud. Detta är nog till följd av allmänt slitage. Det här är ingen fläkt man kan köpa i butiken, men jag har med den här ändå som referens.
Vibrationer: I och med att den är lite sliten så ger den ifrån sig oregelbundna vibrationer, men ändå inte överdrivet störande.
Papst 8412NGL
- 12 dB, 19.4 cfm vid 12V
Ska ju vara marknadens tystaste enligt många. Jag anslöt denna till 7V.
Ljudnivå: Den här fläkten ger ifrån sig två olika ljud. Dels är det det ofrånkomliga luftvinandet, men också Papsts karaktäristiska ljud som låter som kullagring. Kullagringsljudet, som jag kallar det trots att den är sleeve-buren, trängde igenom min låda väldigt lätt och dämpades knappast alls. Specifikationen på 12 dB är ett rent skämt!!!
Vibrationer: USEL!!!! Blev en väldig besvikelse hur jag än monterade den i lådan. Detta innebar kraftig ljudnivåökning i lådan.
Papst 8412NGML
- 19 dB, 26.5 cfm vid 12V
Denna anslöt jag till 7V. Den har i stort sett exakt samma egenskaper som andra papsten, men har något lägre luftflöde.
Zalman ZM-F1
- 34.2 dB, 36.5 cfm vid 12V
- 20 dB, 20.6 cfm vid 5.5V
Denna fläkt anslöt jag till 5V.
Ljudnivå: Ger bara ifrån sig ett slags ljud, och det är vinandet från luften. Vinandet har något högre ljudnivå än hos papstens vinande, men det är mycket lättare för chassit att svälja. Dock saknar Zalman mekaniskt oljud som papstarna ger ifrån sig.
Vibrationer: Klart godkänt! Lyssnar man 10 cm ifrån fläkten så hör man att chassit vibrerar lite, men på en meters avstånd hörs det inte alls.
Slutsats
När jag har provat de här fläktarna så har jag ju inte använt mig av någon teknisk mätutrustning, utan bara använt hörsel och känsel. Men det är ju hur vi upplever ljudet som är det viktiga i slutändan ändå. Jag ska påpeka det också att jag har varit väldigt intolerant med avseende på ljudnivå. Jag eftersträvar TOTAL total tystnad i min burk, och gjort mina bedömningar efter det. Därför gör jag bedömningen att en Papst är högljudd, trots att den i en 'normallåtande' dator skulle vara knäpptyst.
Jag tycker att Papst är en klar besvikelse i o m det kullagerljud de avger och som ger upphov till irriterande vibrationer. Det som talar för Papst är att de inger en större känsla av kvalitet och längre livslängd, vilket många andra också påtalat. Men eftersom jag själv är ute efter bra luftflöde men ändå tyst, så ratar jag nog Papst. Hellre byta fläktar ofta än att sitta och pinas av oljud.
Zalman tycker jag är det självklara valet istället för Papst eftersom den inte ger ifrån sig ljud som chassit inte kan svälja.
Papst:
+ kvalitetsintryck
- högljudda vibrationer
Zalman:
+ tystast
+ billig
- kortare livslängd (?)
Era erfarenheter
För att inte göra det här inlägget till en ren recension så undrar jag vad ni har för erfarenheter av t ex Enermax, Arctic Cooling, Delta, Thermaltake mm. Det jag är intresserad av och vill få ut av den här tråden är att få fram den allra tystaste fläkten vid 20 cfm.
March 4, 2003
Har tyvärr inte så många olika fläktar att jämföra med men håller fullständigt med dig om Zalman . Jag har en Chieftec Dragon supermiditower med 4 st Zalman ZM-F1 och tycker att de har en "behaglig" ljudnivå. På cpuflänsen har jag Enermax. Den ger ifrån sig ett ettrigt vinande om du kör den på maxhastighet. Jag har ställt den på ca 2900 rpm och låter sedan moderkortet styra hastigheten. M.A.O så snurrar den i ca 2000 varv efter en stund när moderkortet har tagit över styrningen. Tidigare hade jag 4 st Titan fläktar som skulle ge ca 27 db. De lät som om jag skulle bli hörselskadad. Har även haft en Papst 12 db. De kostar alldeles för mycket förhållande pris/prestanda/ljudnivå.
May 31, 2002
BeaN wrote: Skulle va kul att fläktarna tar bort varmluft från lådan oxå vilken jag tror inte dina gör när du sänker volten till 7 eller 5... satsa på vattenkylning för en TOTALT tyst låda men rätt temperatur kommer du inte få med fläktar!
Man måste väl ha fläktar på radiatorn om man ska ha vattenkylning?
February 21, 2003
FarsanEdde wrote: [quote=BeaN]Skulle va kul att fläktarna tar bort varmluft från lådan oxå vilken jag tror inte dina gör när du sänker volten till 7 eller 5... satsa på vattenkylning för en TOTALT tyst låda men rätt temperatur kommer du inte få med fläktar!
Man måste väl ha fläktar på radiatorn om man ska ha vattenkylning?
Dessutom återstår i så fall även nätaggsfläkten, eftersom jag inte har grejer så jag kan modda en vattenkylning till det.
March 24, 2003
Du kan ju inte direkt jämföra en fläkt som går på 5v o en som går på 7v
testa o köra samma istället...
Har en papst 12dba som går på 12v på min alpha pal o den kan jag ju knappt höra...
har även en 120mm papst på 5v som är väldigt väldigt tyst men som låter en del på 12v
Hur är fläktarna monterade? är det fläktgaller bakom? detta påverkar ju ljudet oxå
Sen kan jag ju påpeka att jag har kört med enermax fläktar på lägsta "setting" o dom låter betydligt mer än papst fläktarna...rasslande ljud nästan...
February 21, 2003
Blabar wrote: Du kan ju inte direkt jämföra en fläkt som går på 5v o en som går på 7v
testa o köra samma istället...
Det jag strävade efter var att få ett visst luftflöde, nämligen kring 20 cfm. Därför var jag ju tvungen att ställa fläktarna på olika spänningar eftersom de har olika spänning-luftflöde-ratio.
Har en papst 12dba som går på 12v på min alpha pal o den kan jag ju knappt höra...
har även en 120mm papst på 5v som är väldigt väldigt tyst men som låter en del på 12v
"Knappt höra"? Ta och läs igenom mitt inlägg igen om vad jag har för toleransnivå angående ljudnivån. Även om DU tycker att din Papst låter lite, betyder ju inte att Zalman låter mindre. Jag har testat fläktarna total tystnad. Jag ryckte t o m bort nätaggsfläkten när jag testade.
Hur är fläktarna monterade? är det fläktgaller bakom? detta påverkar ju ljudet oxå
Sen kan jag ju påpeka att jag har kört med enermax fläktar på lägsta "setting" o dom låter betydligt mer än papst fläktarna...rasslande ljud nästan...
Jag har monterat samtliga precis på samma sätt när jag jämförde dem, vilket är det väsentliga. Jag har ju, som jag skrev ovan, t o m hållt dem löst i både i luften och i handen för att jämföra ljudnivån.
March 24, 2003
Hehe ta det lilla lugna nu =)
Jag har hållt på med det här att få tyst på datorn ett tag nu men e långt ifrån klar
O jag e rätt känslig för ljud...i alla fall när det gäller datorljud...fan kontorsdatorn som ska va tyst här på jobbet låter för mycket enligt mig
Nu är det så att jag inte har använt mig av nån zalman och jag har hört flera som säger att den är väldigt tyst på 7v o 5v.
Men jag har även hört folk som fått papst fläktar som haft ett vibrerande ljud fast inte på alla...kan ju va så att en del fläktar dom säljer har lite si o så kvalitet.
För den 12dBA jag har låter extremt lite...
September 1, 2002
Skönt gjort.
Jag gillar Zalman-fläktarna. Dock efter 1 års användande har en av dom
gått i graven. Tur att det ej var den på kylflänsen Var ju inte hemma
när det inträffade.
Köpte Papst 12dB för jag ville ha ännu tystare, det vart mer oljud ju!
Mkt besviken på dom. Länge leve Zalman (eller nåt).
EDIT: Någon som har erfarenheter av TT's 15dBare?
Länk: http://www.gtek.net/index.php?.....cc41019e4c
23CFM @ 15dB verkar ju lovande?
1 Guest(s)