Peltier dax...|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Peltier dax...
Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
sp_UserOfflineSmall Offline
399477
August 26, 2003 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=HELIX]Om den ger en miljon watt så borde man bara kunna koppla om lite och få typ en halv miljon W vid 12V..

om man har en transformator ja...

men iaf kamelryttarn, nu ska jag förklara för dig... som du vet så har man tre olika spänningar ut från nätagget , 12V, 5V och 3,3V... eftersom det inte är så lyckat att köra med 5V o lägre eftersom man då skulle vara tvungen att ha så hög ström, så kör man med den högsta, 12V... fatta?bra... sen om man tex har en 226W tec så drar den ca 25A i 12V, så huruvida nätagget ger en miljon A i 5V och 3,3V men 10A i 12V så räcker inte det, eftersom man inte använder 5 eller 3,3 till peltiern... har du förstått?

Börja inte förklara för mig hur nätdelar och sånt funkar för då är du ute på tunn is.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
399981
August 27, 2003 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

brevix wrote: nä.... du får allt förklara en gång till
jag matade min med 9,5v för ett tag sen ,skillanden var ca 3grader mer än med 12v =minder volt sämre kylning.

keffing:vad trevligt du skriver!

jo jag vet... jag bara lackade på kamelryttarn som typ e 14 år och har lärt sig ett ord... ohms lag... sen så tror han att han kan "bräcka" en veteran som jag vad gäller peltiers... tyvärr så kan jag ännu fler svåra ord än han laugh

sen angående det där med volten till tecen brevix.. eftersom man har en 12V från nätagget så brukar man köra med det... sen så kan man ju köra med högre, men det kan man inte få från nätagget direkt, då får man köra med en transformator eller nåt... sen så har agget oftast en Vmax, som på 226W brukar ligga mellan 15 och 16V ungefär... skälet till att man får sämre kylning med lägre spänning är att en tec inte kan dra högre ström bara för att spänningen blir älgre, så då blir effekten lägre...

Keffing
Member
Medlem
399985
August 27, 2003 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=keffing][quote=HELIX]Om den ger en miljon watt så borde man bara kunna koppla om lite och få typ en halv miljon W vid 12V..

om man har en transformator ja...

men iaf kamelryttarn, nu ska jag förklara för dig... som du vet så har man tre olika spänningar ut från nätagget , 12V, 5V och 3,3V... eftersom det inte är så lyckat att köra med 5V o lägre eftersom man då skulle vara tvungen att ha så hög ström, så kör man med den högsta, 12V... fatta?bra... sen om man tex har en 226W tec så drar den ca 25A i 12V, så huruvida nätagget ger en miljon A i 5V och 3,3V men 10A i 12V så räcker inte det, eftersom man inte använder 5 eller 3,3 till peltiern... har du förstått?

Börja inte förklara för mig hur nätdelar och sånt funkar för då är du ute på tunn is.

laugh
men orka med det där kamelryttarn... du hade fel, jag hade rätt... det är sånt som händer och man får lära sig av det istället för att börja gorma...
ok?

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
400071
August 27, 2003 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: peltiers gjorda för datorer drar 12V ditt offer

För mig som utbildad elkraftingenjör så är det rätt tydligt att du inte kan så mycket ellära när du påstår att någonting drar spänning....En datorpeltier drar ström på 12V, ok?

Pattle
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
400557
August 28, 2003 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Inte en chans att du kan ha en peltier med 300W agg.. 430 W MINST!

Keffing
Member
Medlem
400707
August 28, 2003 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: [quote=keffing]peltiers gjorda för datorer drar 12V ditt offer

För mig som utbildad elkraftingenjör så är det rätt tydligt att du inte kan så mycket ellära när du påstår att någonting drar spänning....En datorpeltier drar ström på 12V, ok?

mer orka vara så petig... det handlar om principen, jag försökte förklara för kamelryttarn varför han hade fel och jag rätt och orkade inte tänk på sådana saker

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
400856
August 28, 2003 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: mer orka vara så petig... det handlar om principen, jag försökte förklara för kamelryttarn varför han hade fel och jag rätt och orkade inte tänk på sådana saker

Vi kollar igenom tråden:

Kamelryttarn wrote: Det är nog du som inte förstått riktigt. Vadå "drar 12V" ???? Va fan yrar du om? Läs på ohms lag lite bättre. Det finns en bra tråd om det.

Han anmärker också på ditt första fundamentala fel precis som jag

keffing wrote: jag vet att UI=R

Jaha, du kan ju verkligen Ohms lag....Fundamentalt fel nummer två.

Summa summarum:

Kamelryttaren: Inga fel alls
keffing: Två fundamentala fel

Lägg ner det dära med idiotiska påhopp när det är så pinsamt tydligt att du inte vet vad du snackar om....

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
401308
August 29, 2003 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaaa detta var inte vad ja väntade mig skulle hända i denna tråden men iaf har ja bara en fråga till angående peltiers...
Har en polare som sade att om peltiern ligger på typ 226 W nu och om processorn ligger på typ 137W klockad så sade han att effekten skulle bli omvänd??? 😕 😕 😕
Jag kan inte peltiers så bra o snälla bli inte sura på mig ifall ni tycker de
e en korkad fråga...
Keffing verkade tro att ja e korkad iaf o de e vell ja oxå...Men ja vill veta vad ja köper innan ja köper de...

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
401428
August 29, 2003 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Tjaaa detta var inte vad ja väntade mig skulle hända i denna tråden men iaf har ja bara en fråga till angående peltiers...
Har en polare som sade att om peltiern ligger på typ 226 W nu och om processorn ligger på typ 137W klockad så sade han att effekten skulle bli omvänd??? 😕 😕 😕
e en korkad fråga...
Keffing verkade tro att ja e korkad iaf o de e vell ja oxå...Men ja vill veta vad ja köper innan ja köper de...

Den enda som är korkad är keffing. :bash: Du ska inte skämmas för att du är nybörjare. Man måste ju börja nånstans. 😀

Man brukar ha som tumregel att ha en peltier som effektmässigt är dubbel så "kraftig" som det man vill kyla. Alltså att att om man har en processor som utvecklar 80W så ska man ha MINST 160W peltier. Då jag inte har någon egen erfarenhet så kan jag inte svära på att detta stämmer men det låter rimligt. Jag har mycket svårt att tänka mig att en normal processor går över 137W men jag är som sagt ingen expert. 226W verkar räcka till för dom flesta så jag säger: prova och håll ett öga på temperaturerna bara. 😀

Keffing
Member
Medlem
402102
August 30, 2003 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: [quote=keffing]mer orka vara så petig... det handlar om principen, jag försökte förklara för kamelryttarn varför han hade fel och jag rätt och orkade inte tänk på sådana saker

Vi kollar igenom tråden:

Kamelryttarn wrote: Det är nog du som inte förstått riktigt. Vadå "drar 12V" ???? Va fan yrar du om? Läs på ohms lag lite bättre. Det finns en bra tråd om det.

Summa summarum:

Lägg ner det dära med idiotiska påhopp när det är så pinsamt tydligt att du inte vet vad du snackar om....

men vaaad? nummer ett: JAG SKREV ATT DEN DRAR I 12V FÖR HELVETE (i mitt tredje skrev jag att den drar 12V, men det var efter det som du säger är inlägget där kamel påpekar mitt misstag, alltså fick kamel ryck och tror att en tec INTE drar i 12V, utan något annat)
nummer 2: vadå, är inte spänning*ström=resistans eller?

det jag reagerade på var att han började snacka om ohms lag när jag sa att man inte brukar köra peltiers i 3,3 och 5V... så du matsansan, om du ska "gå igenom tråden", var snäll och läs inläggen isåfall

Nu går JAG igenom tråden:
så här skrev någon (lord kvadd tror jag):

5V ligger på 25A jaa sedan 3,3 ligger på 20A o dom går tillsammans och maxar som mest 165W sedan kommer 12V på 13A som maxar 156...
300 W allt som allt....Klarar den inte de???
Iså fall måste ja köpa ett nytt...

och sedan sa jag att peltier endast drar I 12V... fattarn ni? "i" 12V... då spelar det ingen roll hur mycket den drar i andra spänningar, för det var så jag uppfattade att han trodde... Sedan kommer kamelryttarn och börjar snacka om ohms lag... varför kan man fråga sig....

"Kamelryttarn wrote: Det är nog du som inte förstått riktigt. Vadå "drar 12V" ???? Va fan yrar du om? Läs på ohms lag lite bättre. Det finns en bra tråd om det.

för jag menar... drar inte peltiern i 12V? gör den inte det? de flesta för datorbruk gör det, och då undrar man ju varför i helvete han nämnde ohms lag... Visst, jag råkade säga att den drar 12V i andra inlägget (eller tredje de kanske var), men det var liksom inte det det handlade om...

sen så ber jag om ursäkt till lord kvadd om jag var otrevligi inlägget, men jag uppfattade det som att du trodde att peltiern drar i alla spänningarna, och den frågan har jag hört typ 17 gånger i forumet

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
402110
August 30, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=LorD_Kvadd]Tjaaa detta var inte vad ja väntade mig skulle hända i denna tråden men iaf har ja bara en fråga till angående peltiers...
e en korkad fråga...

Den enda som är korkad är keffing. :bash: Du ska inte skämmas för att du är nybörjare. Man måste ju börja nånstans. 😀

Man brukar ha som tumregel att ha en peltier som effektmässigt är dubbel så "kraftig" som det man vill kyla. Alltså att att om man har en processor som utvecklar 80W så ska man ha MINST 160W peltier. Då jag inte har någon egen erfarenhet så kan jag inte svära på att detta stämmer men det låter rimligt. Jag har mycket svårt att tänka mig att en normal processor går över 137W men jag är som sagt ingen expert. 226W verkar räcka till för dom flesta så jag säger: prova och håll ett öga på temperaturerna bara. 😀

hehe jaja men nybörjare e ja inte 😛 bara innom peltier haha...
men fan så förrvirrad ja kan bli...Men ja tror jag ska testa de bara inte prollen tar stryk...tror inte ja kan få tag i en lika klockbar 1600+...
Men delarna kan inte beställas än för att min far skulle betala hälften av skitet men nu har värme pannan gått o lagt sig så där ryker 25000...

brevix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 284
402276
August 30, 2003 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

box grabbar

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
402349
August 31, 2003 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=matsansan][quote=keffing]mer orka vara så petig... det handlar om principen, jag försökte förklara för kamelryttarn varför han hade fel och jag rätt och orkade inte tänk på sådana saker

Vi kollar igenom tråden:

Summa summarum:

men vaaad? nummer ett: JAG SKREV ATT DEN DRAR I 12V FÖR h*****e (i mitt tredje skrev jag att den drar 12V, men det var efter det som du säger är inlägget där kamel påpekar mitt misstag, alltså fick kamel ryck och tror att en tec INTE drar i 12V, utan något annat)
nummer 2: vadå, är inte spänning*ström=resistans eller?

det jag reagerade på var att han började snacka om ohms lag när jag sa att man inte brukar köra peltiers i 3,3 och 5V... så du matsansan, om du ska "gå igenom tråden", var snäll och läs inläggen isåfall

Nu går JAG igenom tråden:
så här skrev någon (lord kvadd tror jag):

5V ligger på 25A jaa sedan 3,3 ligger på 20A o dom går tillsammans och maxar som mest 165W sedan kommer 12V på 13A som maxar 156...
300 W allt som allt....Klarar den inte de???
Iså fall måste ja köpa ett nytt...

och sedan sa jag att peltier endast drar I 12V... fattarn ni? "i" 12V... då spelar det ingen roll hur mycket den drar i andra spänningar, för det var så jag uppfattade att han trodde... Sedan kommer kamelryttarn och börjar snacka om ohms lag... varför kan man fråga sig....

"Kamelryttarn wrote: Det är nog du som inte förstått riktigt. Vadå "drar 12V" ???? Va fan yrar du om? Läs på ohms lag lite bättre. Det finns en bra tråd om det.

för jag menar... drar inte peltiern i 12V? gör den inte det? de flesta för datorbruk gör det, och då undrar man ju varför i h*****e han nämnde ohms lag... Visst, jag råkade säga att den drar 12V i andra inlägget (eller tredje de kanske var), men det var liksom inte det det handlade om...

sen så ber jag om ursäkt till lord kvadd om jag var otrevligi inlägget, men jag uppfattade det som att du trodde att peltiern drar i alla spänningarna, och den frågan har jag hört typ 17 gånger i forumet

* Kamelryttarn ber alla moderatorer att blunda lite för nu kommer personangreppen*

Men va faan yrar du om ditt dumma jävla helvete!!! Jag tror inte din morssa tappade dig när du var liten, hon måste faan ha kastat dig ner för en lång sten-trappa eller nått. Föreslår att du tar och håller käft tills du fyllt 13 eller nått för du kan faan inte va äldre än 11.

R = U/I och INTE U*I
P = U*I

Om du ska börja rätta folk får du för helvete se till att du har rätt i det du skriver.

Och sen det här med att en peltier "drar". Vad faan menar du med det. En peltier är som en värmepump, den flyttar energi från ena sidan till den andra. Detta gör den hela tiden oavsett spänning, men den pumpar mer effekt på högre spänning. Det går att köra peltier på lägre spännigar. Swiftech rekommenderade t.ex. mig att prova 9V på sin 226W.

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
403692
September 2, 2003 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här har spårat ut totalt!

Det förekommer aldeles för mycket påhopp och liknande i den här tråden...

Kommentarer tas gärna i PM!

*Tråd jättelåst*

Oldschool member since 2002.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL