December 19, 2000
Ska snart själv sätta upp en vatten rigg med en 226w TEC på cpu:n.
Jag kommer att göra så här:
1. Sätt en bit neopren på baksidan.
2. Kletar lite fett i socketen sen skär jag ut en liten bit som passar i...som jag sedan skär ett litet håll i mitten så att tempsenorn sticker igenom.
3. Kletar fett PÅ socketen så att jag täcker hållen....gärna fyller dem med fett.
4. Skär ut en bit som täcker området runt socketen också...eventuellt 2-3 lager på varandra..beror lite på hur man löst det med peltiern.
5. Kletar fett på cpun:s baksida..främst på transistorerna.
Jag kommer att använda ett lågtemperatur fett från Volvo som klara från -40 till +100 grader.
June 27, 2002
November 14, 2002
ok, så man kan anv villket lagerfett som helst ? har ett fett som är vit som är för låga temraturer ,men det har väll ingen betydelse för det har ju bara med smörjegenskaperna att göra
temp givaren sitter nere på kretskortet på mitt epox 8rda+ ,så det lär ju inte funka om man inte sätter ditt något koppar stift som leder värmen mellan givaren och cpu baksidan.
Naughtyboy_2000
5. Kletar fett på cpun:s baksida..främst på transistorerna.
det finns inga på baksidan,men runt kärnan finns det transistorer ,jag antar att det är de du menar (AMD) ?
June 27, 2002
December 19, 2000
brevix wrote: ok, så man kan anv villket lagerfett som helst ??
Att man kan använda vilket lagerfett som helst...kan jag inte lova...men detta funkar iaf...väl beprövat.
brevix wrote: temp givaren sitter nere på kretskortet på mitt epox 8rda+ ,så det lär ju inte funka om man inte sätter ditt något koppar stift som leder värmen mellan givaren och cpu baksidan.?
OK..på mina kort har temp givaren liksom suttit på 2 ben..så den har stuckit upp en bit..ca 1cm....så därför har jag kunnat göra så.
brevix wrote: det finns inga på baksidan,men runt kärnan finns det transistorer ,jag antar att det är de du menar (AMD) ?
Aha..sorry...tänkte på Intel. Ja på en AMD får du naturligtvis smörja på ovansidan.
"Lycka till"
November 14, 2002
Edvuld Skrivet: Ons Feb 19, 2003 2:06 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Använd silicon där du kan (på baksidan ov sockeln) i stället för vasselin. Vasselinet börjar rinna av värmen efter ett tag och klenar ner hela skiten...Även om man har plast ovanpå...
menar du siliconfett eller siliconlim? men jag tror att jag ska använda självhäftande neoprem på baksidan av moderkortet(sitter redan där)
2 Guest(s)