February 8, 2004
February 8, 2004
August 16, 2002
sticksåg wrote: oja, en större fläkt skulle kunna klara det ffs! Men ju kallare den övre ytan blir ju kallare blir ju peltiern, dvs om vattnet ligger runt 30C så är den 0C under. Men dom andra grejerna är ok
no way josé.... jag hade en BIX2 med 4st 120mm delta o inte fan fick jag bra temps... du måste ha myyyycket större radiator...
February 8, 2004
March 20, 2001
13TeR wrote: Jag har använt vattenkylning ett bra tag nu (9 Månader)...
Men jag ville bara veta om det var ett bra system med det blocket , radiator , pump..
som keffing sa så måste du ha minst 2st bix2 eller 4st bix. När du tillsätter en pelt i ditt system så måste du ta bort ganska mycket mer värme.
October 30, 2001
Men ta och lugna ned er nu....Allt är relativt. Beror ju helt på vilken temp han vill uppnå. Själv så körde jag en 1700+@~2.5Ghz med 2.1Vcore. Detta med 226W peltier, EN heatercore med papst 26db och en Eheim 1048. Visst, jag fick inga supertemps, men en bit under vad vanlig vattenkylning presterar och detta i ett nästan ljudlöst system.
Skulle du sätta in 2st radiatorer (helst heatercores, sälj din BIX?) och använda 2st starkare 120mm på dessa med en shroud så skulle du få OK temp iallafall.
4st radiatorer är lite overkill, man vill ju gärna kunna få in allt i ETT chassi.
Sen är bix inget bra val, Heatercoren presterar bättre och är billig. Beställ 2st från Dangerden.com t.ex., kanske går på ~80$ med frakt inkluderat, det blir runt 600kr fram till din dörr. Riktigt sjyst pris!
February 8, 2004
March 20, 2001
OC&Burn wrote: Men ta och lugna ned er nu....Allt är relativt. Beror ju helt på vilken temp han vill uppnå. Själv så körde jag en 1700+@~2.5Ghz med 2.1Vcore. Detta med 226W peltier, EN heatercore med papst 26db och en Eheim 1048. Visst, jag fick inga supertemps, men en bit under vad vanlig vattenkylning presterar och detta i ett nästan ljudlöst system.
Skulle du sätta in 2st radiatorer (helst heatercores, sälj din BIX?) och använda 2st starkare 120mm på dessa med en shroud så skulle du få OK temp iallafall.
4st radiatorer är lite overkill, man vill ju gärna kunna få in allt i ETT chassi.
Sen är bix inget bra val, Heatercoren presterar bättre och är billig. Beställ 2st från Dangerden.com t.ex., kanske går på ~80$ med frakt inkluderat, det blir runt 600kr fram till din dörr. Riktigt sjyst pris!
självklart är allt relativt. Men om du frågar mig så ger det inte så mycket att köpa peliter och bara få några grader under vanlig vattenkylningstemp.
October 30, 2001
Waco wrote: [quote=OC&Burn]Men ta och lugna ned er nu....Allt är relativt. Beror ju helt på vilken temp han vill uppnå. Själv så körde jag en 1700+@~2.5Ghz med 2.1Vcore. Detta med 226W peltier, EN heatercore med papst 26db och en Eheim 1048. Visst, jag fick inga supertemps, men en bit under vad vanlig vattenkylning presterar och detta i ett nästan ljudlöst system.
självklart är allt relativt. Men om du frågar mig så ger det inte så mycket att köpa peliter och bara få några grader under vanlig vattenkylningstemp.
Tror inte du läst mitt inlägg. Jag sa att jag fick ett par grader under vatten (säg iallafall 10C med 130W CPU, betydligt mer om jag körde lägre W) med EN radiator och en papst 120mm, inga chassifläktar.
Skulle man köra dubbla radiatorer med 2st 120mm som blåser på lite mer så ligger du garanterat lägre än "några grader" vilket lätt kan göra det värt att köra peltier.
4st radiatorer _är_ overkill.
August 16, 2002
mm... när jag körde med min bix2 (okej var inte en äkta men den ser exakt ut som en), så fick jag ca 10 grader idle och 20-25 fulload med en p4 2.5@~3.6 i 1.8Vcore
February 8, 2004
August 16, 2002
GooGeL wrote: [quote=keffing][quote=sticksåg]okej, då är väl de luftkylda peltierna från swiftech kleare också
ja de är inte precis bra iaf... tror de kör med 172W tec...
dem ligger på 226W också.
hmm... kay... men man får inte sub-zero temps, inte ens sub rumstemp, utan snarare samma temps som man annars hade fått me vatten...
December 18, 2002
keffing wrote: [quote=GooGeL][quote=keffing][quote=sticksåg]okej, då är väl de luftkylda peltierna från swiftech kleare också
ja de är inte precis bra iaf... tror de kör med 172W tec...
dem ligger på 226W också.
hmm... kay... men man får inte sub-zero temps, inte ens sub rumstemp, utan snarare samma temps som man annars hade fått me vatten...
nej, man får strax under rumstemp. (IDLE)
http://www.pcextreme.net/mcx462.php
en riktigt fet fläkt krävs om man ska leka med en sån iaf
August 5, 2003
Vill bara påpeka att du kommer behöva ett nätagg som pallar en peltier. Det räcker inte direkt med ett 550W Enermax eller dylikt. Det förutsätter att du antingen bygger ett som kör i 15 V (vilket den peltiern gör om jag minns rätt) eller köper en från swiftech (dyra som fan) eller på nått annat ställe.
Till Waco: allt är INTE relativt. Om allt vore relativt skulle inget vara relativt eftersom man inte skulle kunna jämföra med något om allt vore relativt. Hängde du med?
För att något skall kunna vara relativt måste man kunna jämföra med något.
1 Guest(s)