September 9, 2001
Jag ska inteom en snar framtid inhandla ett peltier element. Det är min första peltierlösning och jag har några frågor:
Jag har en TB 1200, alla säger att 120W pelt är ett måste för amd men det är väl ändå deltaT som är det viktiga!?
Var kan man hitta ett bra och hälst billigt peltierelement?
Tror ni att jag klarar mig på ett 300W nätagg?
March 20, 2001
Du ska ha en pelterier som är på 2-2,5watt mer än vad proller utvecklnar värme ?? går det dära att förstå?? kanske ska förklara lite bättre!! om du har en prolle som utvecklar 120w så ska du har en peltier på ca 240w för att du ska ha bra kyla på prollen!! men du kan ju ha en 120w men det ger inte lika inte så mycket !
December 23, 2000
Ja, peltier är ett gissel Man kan inte kolla på peltierns DeltaT, det är inte den temperaturskillnaden man kommer få i systemet. De flesta peltier har ca 70 graders deltaT. Men det är vid noll belastning, alltså peltierns kalla sida tar inte emot någon värme. Vilket deltaT man får beror på hur mycket värme peltiern måste ta hand om. Om en 120W peltier tar emot 120W värme blir deltaT noll.
Som Waco säger: Man bör sträva efter att kyleffekten (Qc) för peltiern ska vara 2-3 gånger större än värmeutveckling på objektet som ska kylas. Med en kyleffekt på 3 gånger värmeutvecklingen landar man nånstans (lite grovt) på ca 45 graders DeltaT. Alltså temperaturskillnad mellan peltierns varma och kalla sida.
December 23, 2000
Mohahaha,
Jag räknade ut att jag kommer få 44-45 grader DeltaT på min 172W peltier på min Tbird 750@1GHz 1.91V...
dvs en fulload på ca 0 till -10 grader fulload beroende på vattenflöde och tätning...
1 Guest(s)