November 9, 2002
Har funderat på o investera i peltier kylning för att nå finfina temperaturer.
Undrar bara lite om det är något att ge sig på för den "vanlige" användaren? (Har byggt lite system o pillat lite i burkar men inget mer)
Vilken temp skulle ja kunna få om jag skulle köra peltiern på samma nätagg som allt annat?(300W)
Undrar om det är mycket pill och om det är svårt att göra fel o paja skiten?
Måste man fixa vissa saker själv eller finns det helt kompletta kit o köpa?
OBS!!! Läste om något system liknande peltiers som var en platta som man satte över cpun och kopplade till nåt instickskort på pciplatsen. Detta skulle hålla cpun konstant på 25 grader genom tempstyrda grejor. Är det någon som har erfarenhet av detta??
Tack på förhand...
July 17, 2002
Xuestor wrote: Har funderat på o investera i peltier kylning för att nå finfina temperaturer.
Undrar bara lite om det är något att ge sig på för den "vanlige" användaren? (Har byggt lite system o pillat lite i burkar men inget mer)
Vilken temp skulle ja kunna få om jag skulle köra peltiern på samma nätagg som allt annat?(300W)
Måste man fixa vissa saker själv eller finns det helt kompletta kit o köpa?OBS!!! Läste om något system liknande peltiers som var en platta som man satte över cpun och kopplade till nåt instickskort på pciplatsen. Detta skulle hålla cpun konstant på 25 grader genom tempstyrda grejor. Är det någon som har erfarenhet av detta??
Tack på förhand...
Jo, killarna på GTEK fick ett par exemplar av den där saken att testa runt med, men de fick det aldrig att funka som det skulle. Verkar som om det fortfarande är lite på teststadiet.
November 9, 2002
The Whistler wrote: [quote=Xuestor]Har funderat på o investera i peltier kylning för att nå finfina temperaturer.
Måste man fixa vissa saker själv eller finns det helt kompletta kit o köpa?OBS!!! Läste om något system liknande peltiers som var en platta som man satte över cpun och kopplade till nåt instickskort på pciplatsen. Detta skulle hålla cpun konstant på 25 grader genom tempstyrda grejor. Är det någon som har erfarenhet av detta??
Tack på förhand...
Jo, killarna på GTEK fick ett par exemplar av den där saken att testa runt med, men de fick det aldrig att funka som det skulle. Verkar som om det fortfarande är lite på teststadiet.
OKi.........du har inga funderingar om den ovanstående texten?
December 19, 2002
Att köra peltier på datorns vanliga nätdel är nog inte direkt att rekommendera. Det beror iofs på hur fet peltier-platta du tänkte använda, men dom brukar tycka om lite drygt 12v, och jag tvivlar starkt på att din standard 300w orkar med att driva både peltier och dator. Kolla hur många ampere 12v din nätdel pallar. Den bör nog ligga på runt 20-25A om den ska orka med. Jag vet faktiskt inte hur bra en peltier kyler om man matar med 5v istället men där brukar nätdelarna leverar lite mer så det kanske du kunde prova.
August 16, 2002
en 220W tec drar typ 20-25A i 12V, så du måste nästan köpa ett nytt agg... om du kör på 170W så kanske den drar ungefär 15-20A i 12V så det blir nästan till o köpa ett nytt agg om du nu inte har ett megabautaXXL agg... men iaf, om du nu köper ett nytt agg så kan du ju driva alla fläktar på den också, och köpa en 220W tec, kostar inte så mycket mer än en 170W...
December 3, 2002
Edvuld:
Absolut inte!
Kommer aldrig att funka, även om du har ett kvalitets 550 w agg så klarar du kande bara med nöd o näppe. Men ett agg klarar absolut inte att ligga på maxload länge i stäck. Du behöver ett agg som är kraftig nog att kunna leverera 24 amp minst för att få bra prestanda.
1 Guest(s)