March 4, 2001
2001-05-09 20:03, skrev [Iceboy]:
2001-05-09 09:45, skrev Daniel R:
JappHehe, fet hjälp de svaret ger ju 😀
Hehe
Nej men det fungerar bra, men det ger ju mer än halverad effekt så jag ser ingen praktiskt mening med det, och en varning till alla som vill prova detta, prova INTE att köra den på 7V, då får ni springa och köpa nytt nätagg 😛
December 23, 2000
Nej, som sagt 7V bör ni inte testa. Men en peltiers Qc (kylkapacitet) kurva är inte linjär med volten. Långt ifrån, och det varierar från modul till modul. Vill du tvunget köra 5v så finns det 5V moduler att köpa (ca 5V iaf). Men visst en som är specificerad för ca16V (alltså de man vanligen kör på 12V) går fint att köra på 5V. Men så väldigt mycket kyleffekt får du inte ut. Du minskar samtidigt maximala DeltaT. skulle gissa på att du får ut runt 40% av Qc och ungefär samma angående DeltaT't.
[ Detta inlägg ändrat av peter 2001-05-15 23:18 ]
December 19, 2000
Hmm..oki...tackar för alla svar grabbar.
Anledningen att jag frågade var att jag tänkte för skoj skuld testa å sätta en peltier på mitt graffe...så jag tänke först köpa en "mindre" peltier 20-30w lr nåt i den stilen...mej så kom jag på att jag har en 55:a liggande hemma...och då tänkte jag om man kunde sänka volten på den till 5v å testa...å sen kan man ju öka å testa.
Var då lite osäker på om den klarade å köras i lägre än 12v.
1 Guest(s)