June 9, 2004
Hur är det tryck på peltiers? Tänkte på peltierblock med direkt vattenkylning, dessa presterar ju bra men de kan ju gärna inte ha något tryck att tala om mot koppar skivan? Om de har det så undrar jag hur de lyckas med det eftersom det enda som trycker på den vara sidan är vattnet. Sen undrar jag varför trycket är så viktigt överhuvudtaget, är det enbart för att det ska vara så lite luft som möjligt mellan peltiern och mediumet eller är det något mer?
June 9, 2004
SuperNova wrote: Altså du kyler ju inte peltiern direkt med vatten, altså vattnet skall INTE nudda peltiern.
Man kyler peltiern med ett vattenblock. Trycket mellan peltierelementet och vattenblocket skall vara mycket stort!
Men jag pratade ju just om sådana block där peltiern ÄR direkt vattenkyld och ska vara det... Och jag undrade varför trycket ska vara så stort.
June 9, 2004
http://www.ipkonfig.com/Review.....h_MCW50-T/
Finns ett antal cpu block med.
November 4, 2001
oki, swiftech block med där är är peltiern anpassad för det. Då missförstod jag dig.
Trodde du menade block som man köpte separat för att sedan dra dit el peltier som bas.
Nu är jag med.. (lite seg)
Anledningen till att man måste ha högt tryck mellan peltiern och kopparblocken (vanliga där man kör pelt och block separat) är att man ska pressa ut så mycker luft osv för att det inte skall bildas kondens som sedan fryser. vatten som fryser blir större och kan ha sönder peltiern.
August 14, 2002
June 9, 2004
SuperNova wrote: oki, swiftech block med där är är peltiern anpassad för det. Då missförstod jag dig.
Trodde du menade block som man köpte separat för att sedan dra dit el peltier som bas.
Nu är jag med.. (lite seg)Anledningen till att man måste ha högt tryck mellan peltiern och kopparblocken (vanliga där man kör pelt och block separat) är att man ska pressa ut så mycker luft osv för att det inte skall bildas kondens som sedan fryser. vatten som fryser blir större och kan ha sönder peltiern.
Aha hade jag inte tänkt på, att dom kunde frysa sönder altså, thx.
June 9, 2004
- Zalk1n - wrote: borde det inte vara bättre att köra med ett vanligt vattenblock på pelten ist. borde inte kontakt ytan bli större? Koppar leder väl värme bättre än vatten ändå...
Jo, om silver har 1 så har koppar 0.9 och vatten 0.0016, så koppar leder oerhört mycket bättre. Men eftersom kopparblocket ändå ska kylas av vatten sedan så är det effektivare med direkt vattenkylning i praktiken, då slipper man den "försämringen" som ett mellanmedium alltid innebär. Samma med direct die kylning, ger bättre resultat det med. Det som skulle kunna vara ett problem är det här med trycket mot mellanblocket mellan pelten och cpun eller vad det nu är man ska kyla, men de tester som jag sett visar att mcw50-t presterar bättre än liknande block med "samma" pelt utan direkt vattenkylning, det jag undrar är hur dom har löst det med trycket?
2 Guest(s)