Peltier tryck?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Peltier tryck?
Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det tryck på peltiers? Tänkte på peltierblock med direkt vattenkylning, dessa presterar ju bra men de kan ju gärna inte ha något tryck att tala om mot koppar skivan? Om de har det så undrar jag hur de lyckas med det eftersom det enda som trycker på den vara sidan är vattnet. Sen undrar jag varför trycket är så viktigt överhuvudtaget, är det enbart för att det ska vara så lite luft som möjligt mellan peltiern och mediumet eller är det något mer?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
662680
July 6, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Altså du kyler ju inte peltiern direkt med vatten, altså vattnet skall INTE nudda peltiern.

Man kyler peltiern med ett vattenblock. Trycket mellan peltierelementet och vattenblocket skall vara mycket stort!

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
662703
July 6, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Altså du kyler ju inte peltiern direkt med vatten, altså vattnet skall INTE nudda peltiern.

Man kyler peltiern med ett vattenblock. Trycket mellan peltierelementet och vattenblocket skall vara mycket stort!

Men jag pratade ju just om sådana block där peltiern ÄR direkt vattenkyld och ska vara det... Och jag undrade varför trycket ska vara så stort.

SuperNova
Member
Medlem
662726
July 6, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

tror du har missförstått det hela finns inga block där peltiern är i direkt kontakt med vatten... ge mig en länk!

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
662741
July 6, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.ipkonfig.com/Review.....h_MCW50-T/

Finns ett antal cpu block med.

SuperNova
Member
Medlem
662758
July 6, 2004 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

oki, swiftech block med där är är peltiern anpassad för det. Då missförstod jag dig.
Trodde du menade block som man köpte separat för att sedan dra dit el peltier som bas.
Nu är jag med.. (lite seg)

Anledningen till att man måste ha högt tryck mellan peltiern och kopparblocken (vanliga där man kör pelt och block separat) är att man ska pressa ut så mycker luft osv för att det inte skall bildas kondens som sedan fryser. vatten som fryser blir större och kan ha sönder peltiern.

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
662791
July 6, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

borde det inte vara bättre att köra med ett vanligt vattenblock på pelten ist. borde inte kontakt ytan bli större? Koppar leder väl värme bättre än vatten ändå...

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
662809
July 6, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: oki, swiftech block med där är är peltiern anpassad för det. Då missförstod jag dig.
Trodde du menade block som man köpte separat för att sedan dra dit el peltier som bas.
Nu är jag med.. (lite seg)

Anledningen till att man måste ha högt tryck mellan peltiern och kopparblocken (vanliga där man kör pelt och block separat) är att man ska pressa ut så mycker luft osv för att det inte skall bildas kondens som sedan fryser. vatten som fryser blir större och kan ha sönder peltiern.

Aha hade jag inte tänkt på, att dom kunde frysa sönder altså, thx.

SuperNova
Member
Medlem
662824
July 6, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

zalk1n

Eftersom vattnet flödar så leder det bort värmen snabbare.

Bässt är ju "on die cooling" dvs att vattnet flöder rakt på cpu coren.

om koppar hade varit lika lättflytande som vatten vid samma temp hade ju det varit bättre men är ju tyvärr inte så 😉

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
662832
July 6, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

- Zalk1n - wrote: borde det inte vara bättre att köra med ett vanligt vattenblock på pelten ist. borde inte kontakt ytan bli större? Koppar leder väl värme bättre än vatten ändå...

Jo, om silver har 1 så har koppar 0.9 och vatten 0.0016, så koppar leder oerhört mycket bättre. Men eftersom kopparblocket ändå ska kylas av vatten sedan så är det effektivare med direkt vattenkylning i praktiken, då slipper man den "försämringen" som ett mellanmedium alltid innebär. Samma med direct die kylning, ger bättre resultat det med. Det som skulle kunna vara ett problem är det här med trycket mot mellanblocket mellan pelten och cpun eller vad det nu är man ska kyla, men de tester som jag sett visar att mcw50-t presterar bättre än liknande block med "samma" pelt utan direkt vattenkylning, det jag undrar är hur dom har löst det med trycket?

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
663111
July 7, 2004 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

ahapp tycker fortfarande att större kontaktyta borde bli bättre, men vad vet jag :p

men dom kanske gjort det så tätt så att ingen luft kan komma in. Men som sagt vad vet jag 😀

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
663173
July 7, 2004 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Nu när du säger det så verkar det självklart, kan inte vara så svårt under industriella förhållanden. Tackar, slipper jag fundera på det 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL