September 22, 2001
Hej!
Som projektarbete i 3:an har jag tänkt bygga en vattenkylning (förhoppningsvis med peltier, 226W) och skiva något om fysik/termodynamik och sånt...
Jag har några funderingar kring det här med peliters...
Det som jag oroar mig för mest är värmen... alltså värmen som peltiern avger. Jag tycker redan nu att det kan bli ganska varmt i rummet då man bara kör datorn under en längre tid...
Enligt diagrammet i nordichardwares arikel om peliters (https://www.nordichardware.com/artik...ltaT%20Demo.jpg) så är kyleffekten inte linjär med spänningen (?) utan man förlorar ytterst lite i kyleffekt genom att driva peltiern på lägre spänning (?)
Nätaggregatet som jag i så fall kommer driva det på är det rekommenderade Swiftech S-320-12. Detta levererar 12V och 25A (?)
Innebär detta att om jag driver peltiern på 12V och 25A så kommer jag att endast förlora <10% av kyleffekten så som diagrammet visar? medan pelitern värmer P=UI (?) 12*25 = 300W ???
Kan man sänka volten ännu mer till mellan 6 och 9 volt, och ha kvar ca 75 % av effekten? medan peltiern avger ännu mindre värme?
Det finns ju ett voltreglage till nätagget... hur långt kan man skruva ner det?
Leder peltiern värme i avstängt läge??? skulle man rent utav köra med avstängd peltier då man känner för det?
Jag vill inte sitta i en bastu... så jag undrar hur man skulle kunna köra en peltier då den ska avge så lite värme som möjligt???
(Självklart vill jag kunna dra på full effekt också)
MVH
February 9, 2003
Tjenare
Trevligt litet projekt du har valt.
Jag tänkte göra nått liknande i 3:an också, men jag kunde inte vänta så länge 😉
Först och främst så har du helt rätt ang. spänningen och effekten.
Om du kör t ex en 226w 15v pelt på 12v så kommer den att ha högre effektiv kylning än om du skulle kört den på 15v, kanske 180w kommer att fås då.
Och jag förstår att du inte vill att ditt rum ska bli en bastu pga peltiern, men om du har en liten volym luft att värma så går det fort...
Tänk dig bara hur många watt som din dator omvandlar till värme.
CPU (2100+)75W+GPU (gf4ti4600) 50W+PSU (300W effektiv till 75%) 75W. Om din dator har en liknande konfiguration och värmer upp ditt rum så kan du ju räkna med att det kommer bli mycket varmare snabbare 🙂
Och du funderade på att stänga av din peltier om du skulle vilja....INGEN BRA IDÉ!
Ett peltierelement är gjort av keramik (det är därför peltiern knäcks så lätt) och leder inte värme bra.
Och när man ska använda TEC (orkar inte skriva peltier nå mer...) så ska man räkna in hur kraftig TEC man ska ha enligt denna princip "CPUw+CPUw+50w". Men när du tänker dra ner volten så kommer denna princip inte gälla alls...
En TEC flyttar värmen från en sida till en annan, och i processen så kostar det lika mycket i W som TEC'n flyttar från CPU kärnan. Om du sänker den effektiva "värmeflyttningskapaciteten" under CPUw+50w (50 är ett ungefärligt värde) så kommer inte peltiern att kyla alls. - Den orkar inte flytta värme snabbt nog från en sida till en annan så att det blir en kylande effekt. TEC'n kommer då att tillföra X mängd värme till din kylningsanordning utan att vara till någon nytta...
Den bästa lösningen för att få bästa kylning är att sätta värmeväxlaren (radiatorn) utanför ditt fönster, men då är datorn inte mycket till landator.
jaja, hoppas du fick nå bra info av det jag just skrev. Lycka till!
Det är bara att Posta i forumet om du behöver hjälp 😉
September 22, 2001
Tack för svaret!
Du säger att jag skulle kunna få ut 180W effekt om jag körde på 12V är inte det lite för lite med tanke på att man skulle få (12/15,2)*226 = 178,4 W i effekt om effekten vore linjär med volten... Då borde man ju få mer än så, kanske runt 200?
Det där med att ha radiatorn utanför fönstret verkar ju ganska intressant... Då måste man ha en fläkt för utomhusbruk... Ändå så tror jag inte att det blir någon sådan lösning trots allt. Men man vet ju aldrig.
Hur kan man räkna ut det ABSOLUT MINSTA effekten som jag måste köra med för att hålla en stabil processortemp runt 30-50 grader?
Är det processoreffekten eller +50W ?
Om man har DeltaT kring nollan så kommer peltiern bli jätteeffektiv enligt diagrammet och då skulle det räcka med Umax*ca 0,33 => 15,2*0,33=5V, för att uppnå 130 W (om man processorn avger 80W och jag lägger dit 50W(?)) Detta resluterar i att peltiern avger 5*25= 125 W vilket jag i vilket fall som helst kan stå ut med (Även fasta bastutempen skulle infinna sig på sommaren då utomhustemperaturen kryper upp mot 25 grader)
Vad tror du om detta??? Är min uträkning överensstämmande med verkligheten? eller måsta man göra på något annat sätt för att få ut det hela??? Som sagt hur räknar man ut den minsta kyleffekten som behövs för att kyla processorn??
February 9, 2003
Xtreme-G wrote: Tack för svaret!
Du säger att jag skulle kunna få ut 180W effekt om jag körde på 12V är inte det lite för lite med tanke på att man skulle få (12/15,2)*226 = 178,4 W i effekt om effekten vore linjär med volten... Då borde man ju få mer än så, kanske runt 200?
Det där med att ha radiatorn utanför fönstret verkar ju ganska intressant... Då måste man ha en fläkt för utomhusbruk... Ändå så tror jag inte att det blir någon sådan lösning trots allt. Men man vet ju aldrig.
Hur kan man räkna ut det ABSOLUT MINSTA effekten som jag måste köra med för att hålla en stabil processortemp runt 30-50 grader?
Är det processoreffekten eller +50W ?
Om man har DeltaT kring nollan så kommer peltiern bli jätteeffektiv enligt diagrammet och då skulle det räcka med Umax*ca 0,33 => 15,2*0,33=5V, för att uppnå 130 W (om man processorn avger 80W och jag lägger dit 50W(?)) Detta resluterar i att peltiern avger 5*25= 125 W vilket jag i vilket fall som helst kan stå ut med (Även fasta bastutempen skulle infinna sig på sommaren då utomhustemperaturen kryper upp mot 25 grader)
Vad tror du om detta??? Är min uträkning överensstämmande med verkligheten? eller måsta man göra på något annat sätt för att få ut det hela??? Som sagt hur räknar man ut den minsta kyleffekten som behövs för att kyla processorn??
Jäklar va svåra frågor du ställer! =)
jaaaa....nu får vi se...
Om jag tar mig själv som exemplel...
Jag hade ett Epox 8kha+ med en XP1500+@2000+ med en 156w peltier på 12v, jag fick 28C' med väldigt aggressiv kylning (load) och runt 0C' om jag använde Via Cool tweak (idle) och runt 20C' utan tweak (idle).
Min vattenkylning var väldigt effektiv, jag hade avgett värmen från pelten och cpu'n så bra så att jag hade rumstemp på vattnet. Men jag fick fortfarande höga temps. Mitt fel var här att jag använde en lite gammal formel för att räkna ut vilken effekt jag skulle ha på TECn + att jag inte visste om att man forlorade effekt på att köra den på 12v.
en 1500+ avger 63w och överklockad så får man kanske 80w.
Jag gjorde helt fel helt enkelt.... 63*2+50=176w och jag använde en 156w tec...
Komihåg att det där med 50w är ett ungefärligt värde på vad man behöver för att komma under rumstemp, och det här har jag fått från en kille 99'..
Jag vet inte exakt hur man räknar ut det minsta effekten du behöver, eftersom effektiviteten INTE är linjär den är EXPONENTIELL ( y=C*a^x ).
- Tror jag... :/
Om jag får tag på några exakta värden (fabriksvärden som t ex en formel) så är det hur enkelt som helst att räkna ut det.
Men räkna inte med att du kommer att kunna köra TECn på nå lägre spänning än 12v, det är bara fläktarna du kommer att kunna variera för att få annan temp (och annan ljudnivå).
Men så att jag kan få lite info så kan du väl nämna system specs på det du har tänkt kyla?
September 22, 2001
Hmm... problemet är att jag inte vet vad det är jag ska kyla... Den processor som jag har ju är en palomino 1800+. Det skulle ju var betydligt roligare att kyla nångon mera klockvänlig prolle än så... Eftersom att mitt arbete stäcker sig 1 år frammåt i tiden så vet jag helt enkelt inte vad det blir... Men med största sannolikhet köper jag nog en Barton alternativt T-bred. Om vi säger att det är en processor som avger mellan 80-100 W beroende på klockning...
Diagrammet som jag kollat på är den från nordichardwares peltier arikel:
https://www.nordichardware.com.....20Demo.jpg
September 22, 2001
Det har blivit lite ändade förutsättningar 🙂 ... Jag kommer som The Master föreslog ha värmeväxlaren utomhus... Jag har funderat på det förut men torde inte att jag skulle få göra hål i väggen... Nu var det farsan som förelog detta och sa att han skulle kunna ordna fram en radiator av modellen gigantisk som jag kommer köra passivt, utan fläktar.
Då kommer ju all värme (nästan 0,5kW) gå ut från rummet och man slipper funderingarna på värme... 🙂
Blir väl ingen vidare LAN-dator men man kan väl plocka ner värmeväxlaren från väggen och ta med den...
Systemet borde väl klara av utomhustemperaturer uppåt 25 grader för att man ska kunna köra det på sommarn? Radiatorn är ju ganska stor (3 kvadratmeter eller nått?) Man lär väl givetvis behöva sänka klocken men det ska väl funka???
Kondens på slangarna skulle det inte heller vara några problem med enligt farsan (VVS-ingenjör)
Sen kommer man få en ganska tyst dator 🙂 det ända som låter lär vara nätaggregatsfläkten (en tyst sådan), hårddisken/hårddiskarna och pumpen...
Kommer man kanske behöva en kraftigare pump för detta tro, 20 l/min???
(Mina senaste funderingar på minsta kyleffekt: Om man sätter deltaT till 0 (kyleffekt = processoreffekt) så behöver man bara ha lika stor kyleffekt som processoreffekten för att transportera bort värmen utan att kyla processorn???)
December 19, 2000
1: Menar du verkligen att du ska ha en radiator på 3kvm..??
eller menar du att den har en "fläns yta på 3kvm...låter i så fall mer troligt.
2: Vad gäller pump...så tror jag att 20l/min är lite för lite om du ska driva hela systemet på den.
Skulle nog rekommedera att du antingen kör 2st såna pumpar..t.e.x 2st Eheim 1250.
Eller att du har en som pumpar vattnet från rumet-->ut i radiatorn-->tilbaka in i rummet i en tank.
Sedan en mindre från tanken till blocket och tillbaka.
September 22, 2001
Sjävlklart är det en total area på 3 kvm... Storleken på radiatorn är kanske (gissning) 200*30*5 cm...
Det här med 3 kvm var också en ren gissning... låter lite om man har en så pass stor radiator... Vi får se vad der blir...
Du tror till och med att det behövs 2 pumpar! Oj då... det har jag inte räknat med... Vi får väl se vad farsgubben tror om det...
December 19, 2002
En liten teori om pumparna bara... När vi pratar om så här pass stora system tror jag du ska kolla med din far om inte han kan åstadkomma en betydligt bättre pump för en rimlig penning. Jag skulle tro att du behöver en pump som klarar av höjdskillnader på minst ca 3-5m för att hålla ett vettigt flöde genom systemet, och det finns det knappt en akvariepump i världen som fixar. Det blir nog billigare att istället ta nån form av cirkulationspump. Men som sagt det vet nog din farsa bättre.
Jag vet att jag har postat denna länken tidigare, men jag kunde bara inte låta bli...
http://www.jula.se/item_info.a.....334¤11335
Jula har faktiskt bra och billiga pumpar.
http://www.jula.se/item_info.a.....080¤11090
Och om du ändå ska sätta radiatorn utomhus kvittar det ju egentligen om du skaffar en pump som väsnas... Sätt den bara på väggen ute oxå. Den här borde klara jobbet galant och om du kollar priset så ser du att det blir inte MYCKET dyrare än en rejäl Eheim-pump, och tom billigare än 2 som det föreslogs. Lycka till!!! Det skulle va kul att se ditt system när det blir klart. Lova att du tar mycket bilder även under byggandet. 😀
[edit] pga att url-funktionen sög är man tvungen att klippa och klistra lite. Inte mitt fel... Ni får ha överseende med detta
December 23, 2000
Det här med peltiers är alltid lika roligt =D
För det första tycker jag det är svårt, för att inte säga omöjligt, att häva ur sig "Du behöver en si å så kraftig peltier".
Allt grundar sig ju på vilken temperatur man vill uppnå! Men TEC:en får ju ALDRIG ha lägre kyleffekt än objektets värmeutveckling, då slutar det aldrig väl.
Själv brukar jag se till att man hamnar på ett deltaT på ca 40 (säg 35-45då) på peltiern. när man börjar gå över 40-45 graders deltaT krävs det lite väl stor peltier i förhållande till hur mkt värme som utvecklas (Vid väldigt liten värmeutveckling, t.e.x kanske något chipset, minne eller liknande kan man givetvis satsa på högre deltaT, t.o.m använda dubbla peltier för att uppnå riktigt höga DeltaT (>70grader).
Mina egna värderingar och erfarenheter 🙂
Om vi säger i ditt fall (80-100W load) så är väl en 226W@12V inte så dumt (deltaT ca 39-40 grader nånting).
December 19, 2002
Kom att tänka på en grej... Det här med nätdel till peltier. Visst är det trevligt med switchade nätdelar och så, men om man vill komma lite billigare undan finns det ett alternativ. Dom flesta peltiers klarar ca 14-15V drivspänning. Det finns en hel del nätdelar som ger 13,8V. Dom anv. för att driva kom-radios och sånt och brukar palla att lämna åtminstone 15-20A. Såg att Kjell&co hade. Dom hade även kopplingsschema att ladda hem för den kunnige. Om man är lite klurig kan man nog bygga en helt egen med en handfull 2N3055:or.
December 23, 2000
Givetvis är det lämpligt (för att inte säga nödvändigt när vi börjar använda peltiers >70-80W) med ett extern drivning till peltierna. Bygga själv är väl det billigaste sättet. Har själv byggt ett litet agg, klarar av 4 st 172W peltiers.
Jag föredrar själv 24V (som man lämpligen driver vid ca 18V då) peltiers, så man kan hålla nere amperen lite. Blir extremt kraftiga doningar man får ta till om man vill driva ett gäng peltiers vid 12V.
Ny byggde jag ett ringkärneagg, man kommer undan med ett mkt mindre agg om man använder sig av ett switchat nätagg skulle jag tro?! Nån som är lite mer hemma på den elektriska biten kan gärna utveckla det lite 😀
2 Guest(s)