pentium II m.m.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
pentium II m.m.
det där
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2008 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick ett slot-1 moderkort med BX-chipset för inte så längesen, så nu tänkte jag försöka överklocka lite P2, då jag läst en massa om att BX ska va så bra när det gäller överklockning.

Men som vanligt verkar det som jag har fått tag på det sämsta som nånsin tillverkats. Till och med sämre än vad det ska vara, man kan inte ens läsa temperaturer eller fläkthastigheter tex, även om det finns med i manualen!

Men till saken, jag har 4st olika p2or, två deschutes och två klamath.

Enligt CPU-Z är båda klamatherna 233mhz, TROTS att jag vet att en av dem kommer från en IBM aptiva där den gått i 333mhz. Jag fattar det inte, visar CPU-Z fel eller var aptivan fabriksöverklockad?

Sen är det en av deschutesarna, den visar CPU-Z att den är en 266mhz, men enligt tex wikipedia finns det inga deschutes under 350mhz. ??
Jag har dessutom fått upp den i över 400mhz.

edit: orthos, är det bra att testa P2 med eller är det nåt annat som gäller?

Kan tillägga att den har en enorm kylfläns fastmonterad , tycker den verkar lite överdimensionerad för 266mhz (en 92mm fläkt får plats utan probs). klamatherna har flänsar som är en 4dedel av den, och de ska ju vara varmare än deschutes. Visar CPU-Z fel igen?

Dessutom läste jag nånstans att alla deschutes har låst multipel men uppenbarligen har denna inte det då jag kan ändra den fritt. Läste på ett annat ställe att alla P2 under 350mhz är upplåsta och alla över låsta. Vad stämmer?!?!? :-s

Sen undrar jag hur det är med stepping på P2, om det finns någon info om vilken som är bäst och vilken som är sämst för överklockning?

Ang moderkortet igen så går det ju inte att låsa PCI, jag kan t.ex. få 133mhz fsb men då med 44mhz pci, det kan väl inte va säkert att köra med det? Har inga pci-kort men har isa kort och agp, men påverkas inte de också, liksom hårddisken?
:cy:

lite bilder bara för att det är så kul att ladda upp...
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

och är det nån som vet var man kan hitta gamla slot 1 bx-moderkort (som är bättre än mitt) eller p2 så får ni gärna skriva. kominn.se hade ju p2 men de har ju lagt ner.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1206323
October 26, 2008 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooooh, hardcore 😀

Det här var kul på min tid 😉

För att få till en bra PCI-klock krävs hårdvarumodd är jag rädd.

Jag vet inte om CPU-Z verkligen visar rätt, men det kan också vara så att du måste ge dig på lite jumper-fipplande för att det ska bli rätt.

//Andreas

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1206324
October 26, 2008 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tyvärr inte något svar på dina frågor men om jag hade vetat att någon ville ha PII och PIII grejer hade jag inte slängt allt..

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
1206328
October 26, 2008 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt med lite nostalgi klock.
snyft
Man blir lite sugen på Unreal tournament och Quake 3
Kom ihåg vilken skilland det blev när jag bytte mitt Nvida Riva mot geforce 256(min avatar är en inscannad core från Hercules gf256).

det där
Medlem
1206333
October 26, 2008 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ooooh, hardcore 😀

Det här var kul på min tid 😉

För att få till en bra PCI-klock krävs hårdvarumodd är jag rädd.

Jag vet inte om CPU-Z verkligen visar rätt, men det kan också vara så att du måste ge dig på lite jumper-fipplande för att det ska bli rätt.

//Andreas

Hårdvarumodd? Det blir väl väldigt svårt på det här kortet antar jag...

Finns bara en sån där liten box med switchar i och den ställer man cpu multipliern med.

Det är som om det fattas en massa på just mitt kort 🙁

edit: hur kan steppingen vara 0 föressten? det finns inte ens på intels sida..
edit 2: hittade min SL2KA deschutes nu och enligt intel är den en 333mhz. CPU-Z visar alltså fel.

Men borde inte den klara 450mhz då? den verkar knappt vilja starta i 448. Minnena kan väl inte vara problem om man bara höjer multipliern?

http://processorfinder.intel.c.....Spec=SL2KA

och SL2HA, den som jag var ganska säker på att den hade gått i 333 i en IBM, är enligt intel en 300, så jag kanske minns fel, men CPU-Z visar iallafall fel här också.
http://processorfinder.intel.c.....Spec=SL2HA

edit 3: nytt personligt rekord (för cpun), och nu visar cpu-z rätt
[Image Can Not Be Found]

Andreas Galistel
Member
Medlem
1206373
October 27, 2008 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara så att CPU-Z visar rätt, men att någon jumper sitter fel och tvingar fel hastighet.

//Andreas

det där
Medlem
1206501
October 28, 2008 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det kan vara så att CPU-Z visar rätt, men att någon jumper sitter fel och tvingar fel hastighet.

//Andreas

Men det är inte hastigheten jag menar utan där det står "Specification", där ska det ju stå vad det är för processor och dess originalhastighet eller?

Enligt intel är den 333mhz och nu senast visade cpu-z det, men när jag körde den i 412mhz visade cpu-z att den var en 266. Tidigare visade den även 233. Tycker inte att den borde kunan hitta olika namn på cpun!?

Om jag tar min E6600 som exempel så står det alltid "Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz" som specification oavsett om jag kör den i 2.4 eller 3.0.

Det är ju nåt den hittar i processorn, står ju likadant i BIOS och i systemegenskaper i windows.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1206512
October 28, 2008 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

det där wrote: Men det är inte hastigheten jag menar utan där det står "Specification", där ska det ju stå vad det är för processor och dess originalhastighet eller?

Enligt intel är den 333mhz och nu senast visade cpu-z det, men när jag körde den i 412mhz visade cpu-z att den var en 266. Tidigare visade den även 233. Tycker inte att den borde kunan hitta olika namn på cpun!?

Om jag tar min E6600 som exempel så står det alltid "Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz" som specification oavsett om jag kör den i 2.4 eller 3.0.

Det är ju nåt den hittar i processorn, står ju likadant i BIOS och i systemegenskaper i windows.

Aha nu är jag med. CPU-Z visar ofta fel när man överklockar så här gamla processorer 🙂

//Andreas

det där
Medlem
1206530
October 28, 2008 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Aha nu är jag med. CPU-Z visar ofta fel när man överklockar så här gamla processorer 🙂

//Andreas

OK, då hade jag rätt. Men det spelar ju ingen roll när man kan kolla på intels sida enkelt och få reda på allt.

örebro? då är du inte långt ifrån mig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1206536
October 28, 2008 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nope, Processorfinder är helt suverän. Finns mycket minnen där 🙂

Det kan nog stämma 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL