February 12, 2003
OfflineIdag (läs: 25:e) var lanseringsdatum för AMD:s nyaste tillskott i Black Edition-familjen, processorn i fråga är Phenom II 555 BE, som kommer landa på runt tusingen. Det som gjorde mig intresserad av den var främst att den kom med C3-stepping likt min gamla goda 965:a (som dessvärre avlidit). Jag hoppades på 6GHz+, armerad med lite kväve och en livesändning var följande resultat vad som uppnåddes.
3DMark 05 kördes då CPU:n bara har två kärnor, resultatet nedan. XFX-kortet klockat i 1200/1225.
[Image Can Not Be Found]
Utöver det ville jag kolla lite ungefär hur CPU:n presterade i 2D-benchar, så fram med SuperPI. Detaljfattiga screens tagna i all hast:
[Image Can Not Be Found]
Lite mer detaljer på systemet här: http://hwbot.org/community/sub.....8;new=true
En annan sak jag märkte ganska fort när jag körde standardfrekvenser (de hela tio minuterna utöver intallation av OS det hanns med), var att CPU:n var upplåsbar... Alltid ett plus. Nu är jag förvisso lite skeptisk till att alla går att låsa upp och är lika bra som detta ex, då det kommer direkt från AMD, men ska motsvara en slutprodukt, men fyra kärnor igenom Cinebench 9.5 i drygt 5.7GHz, för en CPU för under tusingen är svårt att klaga på, även om jag gärna hade haft en GHz högre frekvens... 😛
[Image Can Not Be Found]
Bilder på systemet:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Systemspecs:
ASUS Crosshair III Formula + ASUS ROG OC Station
AMD Phenom II X2 555
XFX Radeon HD 5870
Corsair 1866MHz CL9 2x2GB
K|ngp|n F1 EE CPU pot
GPU Mousepot Rev 2
Ett tack till AMD för CPU:n, ett annat tack till ASUS för moderkort och OC Station samt XFX för grafikkort. 🙂
February 12, 2003
OfflineSörjer fortfarande min 965:a, den gjorde över 6.6GHz i Pi 1M, den var kul.
Den här är absolut inte dålig för de pengarna den kostar däremot. Verkar dessutom ge Pentium G6950 rejält med stryk redan i standardutförande, kan man låsa upp CPU-kärnor på den blir det svårslaget...
July 4, 2008
OfflineMean Machine wrote: 06/Vantage är ju bäst med fyrkärniga CPU:er, köra det i 5.5GHz känns lite meningslöst, faktiskt. 🙂
Självklart kommer det mera i framtiden.
Det kommer jag till och med ihåg att du nämnde under livesessionen,
Som för övrigt var en mycket underhållande sådan 🙂
1 Guest(s)

Log In