July 2, 2001
jag fick 758p på bänkningen..
Jag har ju en rätt så "hyfsad" dator ändå tyker jag.. Det "laggade" som bara f-n när jag körde Spel testen och demot..
Och så har jag ett problem till.. Jag har 256mb sd ram pc-100.. Ändå är min dator segare än en P1 200mhz..
Lite info om min dator :
Intel Pentium 2 400mhz
Diamond Viper V550 for Windows 98 16mb
Det står ingen manufacter eller model på mitt moderkort men jag använder drivrutinen Award Modular BIOS v4.51PG i alla fall
L1 Cache : 32kb
L2 Cache : 512KB (vad är det??)
Alltså..
System Info Version: 2.0
Operating System: Microsoft Windows 98
Processor: Intel Pentium® II @ 401MHz
Graphics Card: Diamond Viper V550 for Windows 98
Total Physical Memory: 256MB
Free Physical Memory: 71.95MB
Motherboard Manufacturer:
Motherboard Model:
Finns det nått sätt att få min dator att bli piggare på??
Jag är verkligen tacksam för svar..
July 2, 2001
Oki.. Det har jag också fattat..
Men hur fixar jag problemet med RAM:en??
Det "laggar" när jag använder Datorn.. Fryser en stund när jag öppnar stora filer mm..
Jag har ju 256mb sdram pc-100..
En kompis till mig har en likadan dator fast med 128 i ram.. Och hans är snabbare
June 3, 2001
Jag har haft precis samma problem. Det "frös" allt so moftast, i synnerhet när man öppnade stora filer. Ytterst jobbigt, speciellt när man brännde skivor. buffertet tog slut =(. Fick iaf för mig att det var hårddisken, så jag satte den på "Cable Select" istället för "Master" och då funkade det flytande igen. Nu har jag jumprat tillbaka till "Master" och problemet har inte återuppstått. Kan ju inte med 100% säkerhet säga att det VAR hårddisken som strulade, men du kan ju testa. Det MÅSTE ju inte vara minnet. 😀
[ Detta Meddelande är ändrat av Sonic Wanderer På 2001-07-02 22:35 ]
June 3, 2001
En IDE-kanal kan styra 2 stycken IDE-enheter. En MASTER-enhet och en SLAVE-enhet. Oftast har dagens moderkort 2 stycken IDE-kanaler inbyggda i sig, alltså kan man koppla in 4 stycken enheter. 1 master och 1 slave på varje. IDE-enheter kan också innebära CD-ROM eller en intern ZIP-drive t.ex.. En hårddisk kan "adresseras" på 3 olika sätt i systemet: "MASTER", "SLAVE" och "CABLE SELECT". Som du kanske fattat kan man inte ha 2 master-enheter på samma kanal. Detsamma gäller slave. "CABLE SELECT" är lite speciellt, för då avgörs enhetens "status" av vilken av de 2 kontakterna på IDE-flatkabeln du använder. Använder du yttersta kontakten blir den MASTER, använder du näst yttersta blir den SLAVE. Hur du ska sätta jumprarna för de olika lägena bör stå nånstans på din hårddiskt. Hoppas denna förklaring hjälper lite och inte blev för grötig. 😀
1 Guest(s)