February 16, 2005
tjo å tjenare
har med hjälp av Msi´s egna klockprog "corecenter" pillat upp min 2,4 till strax över 2.8 men (fsb då=239) om jag skickar upp den till 240 fryser win totalt.. japp samma även om jag höjer v-coren fr. 1.5250 till 1.5500.. vet inte riktigt hur långt jag vågar höja där.. lite feg är man. problemet med corcenter är att minnena inte klockas proportinellt, testade i bios lite försiktigt idag men som sagt är lite feg än.. hur högt borde jag kunna få upp cpu:n ... i 2800 ligger cpun med org kylning på under 35 grader och allt funkar stabilt, borde ju kunna pressa så att den har en arbetstemp på 40-45 i alla fall.. elleR?
(står max 1.525v på cpu lådan men det är feg-siffror från intel va?)
tips och idér?
February 16, 2005
Snorch wrote: Aja.. kommer du inte högre med högre vcore så höj även vdimm ännu mer och se om det blir bättre då..
som uderförståt, efter som jag använder n00b probs som corecenter, så är jag rätt ny på området.. um och med risk för att hammna bland NH´s dummaste citat 2005, vart ställer jag vdimm hittar inte.. om du inte menar minnena förstås...
prövade att höja allt i bios i stället men där var Volt stegen jätte stora.. V-core hoppade fr. 1.525 till 2,3?? och minnena från ca2,5 till 3,3?
October 24, 2003
Johan Nicklasson wrote: [quote=Snorch]Aja.. kommer du inte högre med högre vcore så höj även vdimm ännu mer och se om det blir bättre då..
som uderförståt, efter som jag använder n00b probs som corecenter, så är jag rätt ny på området.. um och med risk för att hammna bland NH´s dummaste citat 2005, vart ställer jag vdimm hittar inte.. om du inte menar minnena förstås...
prövade att höja allt i bios i stället men där var Volt stegen jätte stora.. V-core hoppade fr. 1.525 till 2,3?? och minnena från ca2,5 till 3,3?
vdimm är minnena.
February 16, 2005
johan_lojan wrote:
vdimm är minnena.
tack.. nu kände jag mig lite mindre korkad.. hur hårt vågar jag pressa mina stackars twinmos. 2.8 är lungt det har jag testat.. vågar man gå till 3,3 som bios föreslog?
Edit: slog mig just.. det står överallt att jag har 12 multiplar(el. heter det multipler) men borde det inte gå att låsa upp fler.. eller är jag bara dum nu?
http://www.geocities.com/johan.....nicklasson (ignorera Vcore på bilden..)
November 26, 2002
Tyvärr så brukar inte TwinMos minnen klocka speciellt högt (utom bh-5 förstås). 239 är en ganska respektabel siffra för twinmos. Vilken 2,4 har du? Har du kollat steppingen? Det finns 3 olika modeller av den och en av dom (tror den heter 2,4c) ska klocka vansinnigt bra. Så, om du lyckas köra minnena asynkront borde du kunna komma rätt högt.
February 16, 2005
Json_81.. får undersöka det..
stälde om bios msi har "preformance mode" inställning.. ställde upp den ett steg, då ökade Vcore lite mer än jag vågat kräma på så jag lyckades piska upp skiten till ca 3000, (fsb 251) hur vet jag om det är A, b el c cpu? minnena låg på typ 500mhz när cpu låg på 3012.8mhz bussen som ska ligga på 800mhz låg på strax över 1000mhz..
nån som vet hur möe jag vågar öka Vcore till.. 1,5625 stod det på när jag hade cpu:n som högst
krängde in Omegas drivisar till mitt grafkort, enligt dom ligger kortet på typ core:378 mem:337,5 ... har aldrig bråkat med det förut.. hur mycket vågar man rota runt där? med den lite högre Volt inställningen på agp:n ligger den nu på 1.7
November 22, 2001
Johan Nicklasson wrote: Json_81.. får undersöka det..
stälde om bios msi har "preformance mode" inställning.. ställde upp den ett steg, då ökade Vcore lite mer än jag vågat kräma på så jag lyckades piska upp skiten till ca 3000, (fsb 251) hur vet jag om det är A, b el c cpu? minnena låg på typ 500mhz när cpu låg på 3012.8mhz bussen som ska ligga på 800mhz låg på strax över 1000mhz..
nån som vet hur möe jag vågar öka Vcore till.. 1,5625 stod det på när jag hade cpu:n som högst
krängde in Omegas drivisar till mitt grafkort, enligt dom ligger kortet på typ core:378 mem:337,5 ... har aldrig bråkat med det förut.. hur mycket vågar man rota runt där? med den lite högre Volt inställningen på agp:n ligger den nu på 1.7
A har 400Mhz buss
B har 533Mhz
C har 800Mhz
Men det låter som att du har en c.
Vet inte vad som e default spänning för din cpu, men har du inga värmeproblem så 15-20% är nog ingen fara.
Sänk agp-spänningen till 1.6, det är bara spänningen till porten inte till gpu'n.
Bara att testa att höja kortet lite i taget o testa med 3dmark/spel.
1 Guest(s)