May 23, 2005
Jag har problem med CPU-tempen, alldeles för hög.
Den idlar på 55-56C, och full load på 61-63C
Nu hör det till saken att skillnaden mellan fläkt hög/låg gör endast 2-3C skillnad, men skillnaden i fläktljud är ju enormt.
Borde det inte göra mycket större skillnad mellan full och silent på fläkten? Bör jag kanske göra om installationen, för mycket pasta kan jag själv tänka mig, något annat vet jag inte.
finns andra kylare för runt 300-400:- som är markant bättre?
March 5, 2005
WmB wrote: Jag har problem med CPU-tempen, alldeles för hög.
Nu hör det till saken att skillnaden mellan fläkt hög/låg gör endast 2-3C skillnad, men skillnaden i fläktljud är ju enormt.Borde det inte göra mycket större skillnad mellan full och silent på fläkten? Bör jag kanske göra om installationen, för mycket pasta kan jag själv tänka mig, något annat vet jag inte.
Kör du fortfarande den i den barebone du hade ? Då kan det vara dålig luftgenomströmning. Presscot är brå som värmepumpar 😉 Annars så hittar du nog inte bättre än http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
den här kyller ordentligt, fast jag har svårt att se den i en barebone rent fysiskt pga av dess storlek.
March 10, 2003
Finns många bättre flänsar än Typhoon (http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=8)
Den som gör typhoon bra är att den passar Socket A om man har en sådan burk.
Annars finns det bättre altwernativ tycker jag.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 23, 2005
Redzo wrote: [quote=WmB]Jag har problem med CPU-tempen, alldeles för hög.
Nu hör det till saken att skillnaden mellan fläkt hög/låg gör endast 2-3C skillnad, men skillnaden i fläktljud är ju enormt.Borde det inte göra mycket större skillnad mellan full och silent på fläkten? Bör jag kanske göra om installationen, för mycket pasta kan jag själv tänka mig, något annat vet jag inte.
Kör du fortfarande den i den barebone du hade ? Då kan det vara dålig luftgenomströmning. Presscot är brå som värmepumpar 😉 Annars så hittar du nog inte bättre än http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233&cks=PRL
den här kyller ordentligt, fast jag har svårt att se den i en barebone rent fysiskt pga av dess storlek.
Jag har alla prylar i en miditower nu, dessutom arctic cooling T1, som då ska vara extra bra för kylning i den prisklassen. Om man känner på alla fläktutblås osv. är det frisk å kall luft, så lådan är nog inte problemet.
Snorch wrote: Ja skulle ju kunna vara dålig kontakt mellan kylare och processor, så prova montera om den..
Vad använder du för kylpasta?
jag använder den jag fick till på köpet, någon extremt liten tub. är ej hemma förräns imorgon tyvärr så jag kan kolla 🙁
blir väl att montera om den. är rätt säker på att jag fick på för mycket pasta, det kanske är några grader det kan göra iaf. suck, jag som äntligen tyckte jag köpte vettiga prylar. CPU tänker jag inte byta, då får den hellre smälta sönder först
CTRL: jag har samtidigt ett krav på mycket tystgående fläktar, så kyleffekt är inte det enda kravet, det minskar utbudet rätt rejält tyvärr
March 5, 2005
Ctrl wrote: Finns många bättre flänsar än Typhoon (http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=8)
Den som gör typhoon bra är att den passar Socket A om man har en sådan burk.
Annars finns det bättre altwernativ tycker jag.
Även på den testen du refererar till är typhoon en av dom tystaste flänsar med fläkt... och skillnaden mellan typhoon och den "bästa" kylaren Tuniq Tower är 1.5c !
September 1, 2002
Hur mycket vill du punga ut?
Jag hade förrut en ThermalRight XP90 med en tyst 92mm fläkt. Knäpptyst och svalt. Hade då en P4 prescott som puttrade på i 4,2GHz. Den idlade 39C och full load landade på 51C.
WmB wrote: [quote=Redzo][quote=WmB]Jag har problem med CPU-tempen, alldeles för hög.
Kör du fortfarande den i den barebone du hade ? Då kan det vara dålig luftgenomströmning. Presscot är brå som värmepumpar 😉 Annars så hittar du nog inte bättre än http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233&cks=PRL
Jag har alla prylar i en miditower nu, dessutom arctic cooling T1, som då ska vara extra bra för kylning i den prisklassen. Om man känner på alla fläktutblås osv. är det frisk å kall luft, så lådan är nog inte problemet.
Snorch wrote: Ja skulle ju kunna vara dålig kontakt mellan kylare och processor, så prova montera om den..
Vad använder du för kylpasta?
jag använder den jag fick till på köpet, någon extremt liten tub. är ej hemma förräns imorgon tyvärr så jag kan kolla 🙁
blir väl att montera om den. är rätt säker på att jag fick på för mycket pasta, det kanske är några grader det kan göra iaf. suck, jag som äntligen tyckte jag köpte vettiga prylar. CPU tänker jag inte byta, då får den hellre smälta sönder först
CTRL: jag har samtidigt ett krav på mycket tystgående fläktar, så kyleffekt är inte det enda kravet, det minskar utbudet rätt rejält tyvärr
May 23, 2005
Dinos: egentligen ingenting, jag har redan lagt en slant på den kylaren jag har! hade nog tänkt att någon kunde komma med ett ganska smidigt svar, i stil med "montera den med denna pasta istället", eller kanske en mindre modd. av någon pryl.
om jag kan sälja den gamla kanske man skulle beställa en typhoon istället.
vad får man för en helt ny zalman 7700alcu då? Eller, den är ju provad, men annars perfekt skick
August 14, 2001
Är du säker på att tempen stämmer? kanske så enkelt som att moderkortet visar fel? Hur var är flännsen om du känner på den? är det dålig kontakt borde den kännas rätt kall, bränner du dig på den kan nog 70 grader stämma. alternativt är det bra kontakt, men moderkortet visar fel. Byggde dator till en bektant för ett tag sen, bytte chipset-kylare till en zalman passiv, kollade temp efteråt, står chipset 30 grader, känns ej så troligt, då man bränner sig på kylflännsen, men då det dök upp en blåskärm idag tänkte jag att det kunde vara värmeproblem, så satte på en fläkt på lågt varvtal, då sjönk tempen 2 grader i BIOS, flännsen känndes i alla fall betydligt svalare, även om detta var åt andra hållet kan det hela bero på fel temp-visning. Även uppgraderat BIOS, blev ingen skillnad, men det kan du ju testa, hjälper väl ibland, sen kan du ju känna tempen på kylflännsen med, är den varm är det iaf inte dålig kontakt, utan snarare att inte värmen leds över till luften. Men i vilket fall skulle jag nog i ditt läge byta pasta till AS5, det gör i alla fall inte någon försämring.
May 23, 2005
Frisk wrote: Är du säker på att tempen stämmer? kanske så enkelt som att moderkortet visar fel? Hur var är flännsen om du känner på den? är det dålig kontakt borde den kännas rätt kall, bränner du dig på den kan nog 70 grader stämma. alternativt är det bra kontakt, men moderkortet visar fel. Byggde dator till en bektant för ett tag sen, bytte chipset-kylare till en zalman passiv, kollade temp efteråt, står chipset 30 grader, känns ej så troligt, då man bränner sig på kylflännsen, men då det dök upp en blåskärm idag tänkte jag att det kunde vara värmeproblem, så satte på en fläkt på lågt varvtal, då sjönk tempen 2 grader i BIOS, flännsen känndes i alla fall betydligt svalare, även om detta var åt andra hållet kan det hela bero på fel temp-visning. Även uppgraderat BIOS, blev ingen skillnad, men det kan du ju testa, hjälper väl ibland, sen kan du ju känna tempen på kylflännsen med, är den varm är det iaf inte dålig kontakt, utan snarare att inte värmen leds över till luften. Men i vilket fall skulle jag nog i ditt läge byta pasta till AS5, det gör i alla fall inte någon försämring.
Den visar samma värden i bios som speedfan. Jag monterade om fläkten, med mindre pasta och hög noggranhet. Nu är den 49 idle och 56-58 full load. Då kör jag fläkten i viloläge. Klockade till 3.28ghz, då ökade tempen med två grader ungefär på båda värdena.
Flänsen är, så långt ner man kan känna (kommer inte åt ända nere) riktigt sval, kan knappast vara mer än 30-35C där.
Jag får väl acceptera detta, le och se glad ut. synd bara. Dock är systemtempen endast runt 34C då rummet ändå är ganska varmt.
July 23, 2005
Big Typhon är en tyst och bra kylare men jag och en kille till kom fram till att anledningen till att många tycker den är så bra är att man har riktigt bra genomflöde av chassiet. Stänger man av dom flesta av sina fläktar i chassiet får man skit dålig temp. Vi testade att göra likadant med en xp120 och fick då bättre temps när det var dålig cirkulation i chassiet, annars var tempen ungefär lika men xp120 lät lite mer.
March 5, 2005
exstaz wrote: Big Typhon är en tyst och bra kylare men jag och en kille till kom fram till att anledningen till att många tycker den är så bra är att man har riktigt bra genomflöde av chassiet. Stänger man av dom flesta av sina fläktar i chassiet får man skit dålig temp. Vi testade att göra likadant med en xp120 och fick då bättre temps när det var dålig cirkulation i chassiet, annars var tempen ungefär lika men xp120 lät lite mer.
OK men varför skulle du vilja köra utan fläktar i chaseit ? Jag menar dom flesta vill inte riskera sina HD, mobos, minne osv. Att ha iaf 2 fläktar (1 insug+1 utlås) är norm idag, jag ser absolut ingen orsak göra som du sa.
May 23, 2005
Redzo wrote: [quote=exstaz]Big Typhon är en tyst och bra kylare men jag och en kille till kom fram till att anledningen till att många tycker den är så bra är att man har riktigt bra genomflöde av chassiet. Stänger man av dom flesta av sina fläktar i chassiet får man skit dålig temp. Vi testade att göra likadant med en xp120 och fick då bättre temps när det var dålig cirkulation i chassiet, annars var tempen ungefär lika men xp120 lät lite mer.
OK men varför skulle du vilja köra utan fläktar i chaseit ? Jag menar dom flesta vill inte riskera sina HD, mobos, minne osv. Att ha iaf 2 fläktar (1 insug+1 utlås) är norm idag, jag ser absolut ingen orsak göra som du sa.
kanske är så att fläkten är så förbaskat stor att den stör resten av chassits flöden, vem vet.
De 4 chassifläktar jag har, 4 st från AC som följde med lådan, går hela tiden. varvtal känner jag inte till, eftersom någon smart funktion styr dessa på ett mycket bra sätt.
det blåser på rätt rejält hela tiden, trots tystnaden
March 5, 2005
Tror inte det. Typhoon som alla andra fläktkylare förlitar sig på fräsch (kallare) luft som ska tas in från rummet in i dator. Finns det inte mycket luft som kommer in så är det svårt att trolla med knäna helt enkelt. Att köra en modern dator utan insugs/utblås fläktar är som be om datorhaveri. HD, passiva nordbrygge lösningar, voltregulatorer på moderkortet, grafikkort, osv är direkt beroende av kall luft som ska strömma in i lådan.
May 23, 2005
såhär ser den ut inuti, och förväntas fungera.
Alltså, den är så stabil i temp enligt speedfan, kanske lite hög, dvs runt 53C vid normalt användande, filmtittande, lite musik osv.
Känns som jag skiter i om den är så pass varm, resten av datorn är ju så sval å fin.
[Image Can Not Be Found]
March 5, 2005
Ärligt talat skulle jag skita i spendera mer cash och nerver på den. Jag menar visst är den lite varm och den kommer säkert förkorta livet på CPU med 1-2 kanske även 3 år men eftersom Intel räknar med 10 år livslängd på sina prollar så har du kvar 6-7 år ! Vill du ha kvar samma CPU om 4 år ? Tvivlar hårt på det, och även om den brinner upp då kommer du kunna köpa en beggad för typ 50kr. Slapna av och njut av din tillvaro istället 😉
May 23, 2005
Redzo wrote: Ärligt talat skulle jag skita i spendera mer cash och nerver på den. Jag menar visst är den lite varm och den kommer säkert förkorta livet på CPU med 1-2 kanske även 3 år men eftersom Intel räknar med 10 år livslängd på sina prollar så har du kvar 6-7 år ! Vill du ha kvar samma CPU om 4 år ? Tvivlar hårt på det, och även om den brinner upp då kommer du kunna köpa en beggad för typ 50kr. Slapna av och njut av din tillvaro istället 😉
ungefär det mitt sista inlägg handlade om också. eftersom den ligger så stabilt, även lite klockad, även graffet, så låter jag den vara nu. det är ju inte direkt vansinniga temps..
2 Guest(s)