June 27, 2001
(Ledsen om denna ligger fel, men tyckte inte den passade
i någon av de andra, tycker ni annorlunda, flytta på bara)
Problem: Ryckig grafik (Spel) och dåliga benchmark resultat.
3DMark01SE: 14312
3DMark03: 4816
Sedan undrar jag lite över AGP Ap. Size i bios, vad skall den
sättas på för optimal prestanda?
Minnenas timing är satta på SPD, för burken blivit lite ostabil,
skall jag testa mer där, någon som möjligtvis vet vilken av
valet som ger mest prestanda där, så man kanske kan sänka just
den någon aning.
Radeon kortet kör på följande 330/330. Skall finjusteras sedan,
men har också gjort burken ostabil redan vid lägre värden -
aningen skumt tycker jag.
Kan ni komma med lite tips, för jag har då sannerligen försökt
allt jag kan komma på, och är lagom trött på köpa ny och finare
hårdvara hela tiden och ändå inte blir av med problemen. Är det
någon annan info som ni undrar över så fråga bara.
HÅRDVARA:
Abit nForce2 NF7-S
AMD XP T-Bred 2400+ (+200Mhz clock)
2x Twinmos Winbond 512MB PC3200 DDR (Dual mode)
Hercules 3D Prophet Radeon 9700Pro
Promise Ultra100 TX2 IDE Controller
Promise Ultra133 TX2 IDE Controller
Intel Pro/1000 MT Desktop
2x 300W nätagg (en till diskarna, en till systemet)
9 diskar av olika storlek (~800GB)
MJUKVARA:
Windows 2000 Pro SP3/Pre-SP4
DirectX 9.0a
ATI Catalyst 3.2 GFX Drivers
-- Sorken
May 31, 2002
Att det rycker beror nog på att du inte ställt ner grafikkortets hårdvaruacceleration ett snäpp. Detta påverkar bara nåt som har med musen att göra så du får ingen prestandaökning/minskning av det.
Att du får ett par tusen mindre än vad du borde få med de grejjerna tror jag beror på att du kör med sp3/4. Vad jag vet så ger det lite sämre prestanda än föregående.
March 24, 2003
May 22, 2001
Har du fått in alla drivare rätt egentligen? Rätt Via, Grafik, moderkort, ja till alla saker i din dator.
- Testat att bara köra med en disk? Se om det hjälper?
Ta ut allt utom; moderkort, minne, cpu, grafik, en HD & Cdrom & testa om det fortfarande är fel, om så fall något fel på något komponent.
Verkar vara någon komponent i din dator som inte går ihop med varandra. Bara att felsöka del för del... Tills du kommer på vad det är som felar.
June 27, 2001
Tja, provade lägga in 2K3, men det var så dåligt med drivers... Sedan XP - det står jag helt enkelt inte ut med, inbyggt MSN och fanskap man måste editer filer eller om det var registret för att få bort - nej tack.
Men skall testa öka spänningen till AGP porten. Dock så tar ju kortet ström ifrån en sådann dära HD kontakt, 12V eller vad det är.
[Update]
Från 1.5 till 1.7 - och verkar gjort kortet en aning mer stabilt när det gäller klockningen, annars inget. Rycken är kvar ännu.
Några andra förslag?
May 31, 2002
S0rken wrote: Tja, provade lägga in 2K3, men det var så dåligt med drivers... Sedan XP - det står jag helt enkelt inte ut med, inbyggt MSN och fanskap man måste editer filer eller om det var registret för att få bort - nej tack.
Men skall testa öka spänningen till AGP porten. Dock så tar ju kortet ström ifrån en sådann dära HD kontakt, 12V eller vad det är.
[Update]
Från 1.5 till 1.7 - och verkar gjort kortet en aning mer stabilt när det gäller klockningen, annars inget. Rycken är kvar ännu.
Några andra förslag?
Hatar också msn, men det räcker ju med att ta bort ett ord i sysoc.inf och sen går det att avinstallera helt i lägg till/ta bort program. Du borde ändå prova att köra xp och se om det blir nån skillnad. Och kör alltid på näst högsta maskinvaruacceleration. Ja du kan ju trycka av fast write och se om det blir nån skillnad också. Kanske köra på agp 4x istället. Nåt av de inställningarna kan ju vara boven.
2 Guest(s)