Prime95 - Fel?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prime95 - Fel?
moo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2004 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Eh, hehe, jag ber om uräskt för den säriga rubriken, men jag varken orkade, ville eller tyckte det var värt att hitta på någon bättre. Så, om du inte gillar den... Well, live with it.

Tja, var ska man börja? Jag har en jättefin dator, en burk utrustad med Epox 8RDA3+, AMD XP 2800+, 1024MB DDR Ram 333MHz, Maxtor 80 GB HD, mm. Av någon konstig anledning har jag inte kunnat ladda ner stora filer. Om detta har jag inte brytt mig om särskilt mycket, förens någon dag sedan, då jag verkligen behövde ladda ner en stor fil. Men, som väntat, så fungerade den inte efter att jag laddat ner den. I vanliga fall brukar man bara testa igen, men jag gjorde inte det, ty jag visste att filen bara skulle bli sär igen, precis som alla andra stora filer jag laddat ner om och om igen blivit.

Så, jag frågade runt lite, och fick tillslut lite hjälp av en vän, som gav mig prime95. Jag körde troture test, och på mindre än en minut hade programmet upptäckt ett sk "hårdvarufel". Detta fann jag extremt mystiskt, då mina delar jag har i datorn är så nya. Hårdvarufel? Knappast. Jag misstänkte att felet låg i mjukvaran, och gick därför ner till min gamla burk, som körde win98, och testade Torture Test där. Guess what? Inga fel.

Efter att jag formaterat om disken på min nya dator, och delat upp den i partitioner, på vilka jag använde olika os, bla win 98, körde jag prime 95 igen. I win xp blev det som förut: programmet klagade på något hårdvarufel. I win98 klagade det på ingeting.

Lite mysko, va?
Vad ska man göra liksom? Jag funderade ett tag på att börja köra Win98 igen, men alla de tiotal bluescreens jag utsattes för på ca en timma, när jag försökte få in alla drivrutiner i det förbannade OS:et, fick mig att ändra mina tankar. Ska jag köra ett ickefungerande OS istället då? Näe, det går ju inte heller, om man inte finner felet dvs.

Vad är det som är fel? Några idéer? Vad ska jag göra? Någon som har någon erfarenhet av något liknande?

Tack tack

/moo

Elektro
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 186
523333
January 26, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju konstaterat att något på datorn är fel du har inte överklockat eller så? om inte prova att klocka ner den lite och kolla speciellt minnerna.

moo
Siktar mot toppen
Medlem
523350
January 26, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har optimala inställningar, dvs de sämsta, i princip, för datorn. Så.... Inget överklockande eller liknande för min del.

Elektro
Medlem
523577
January 26, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du byggt ihop den själv eller köpte du den färdig? För det kan ha blivit sånt här esd, eds eller vad det nu heter. Som brukar förstöra minnerna litegranna ibland. Har du provat med adra minnen? om inte gör det.

moo
Siktar mot toppen
Medlem
523720
January 26, 2004 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Visade sig att det ena minnet var sönder. :/
Aja, hellre det än moderkortet. 🙂

Elektro
Medlem
523824
January 27, 2004 - 6:12 am
sp_Permalink sp_Print

moo, Jo det kanske är bättre ändå :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL