December 11, 2002
11:- litern hos AGA. Du måste nog ha ett ganska fint kylkärl om du ska ta hem det, en termos duger inte. Vill du bara leka lite så har din skola säkert ett kärl, så försök att komma på något trevligt experiment (supraledare fungerar utmärkt) så tar de hem några liter. Du gör över med 1/2 liter under experimenetet och har 19,5 liter kvar att leka med. Riktigt roligt, jag lovar...
July 11, 2002
Kenrih wrote: 11:- litern hos AGA. Du måste nog ha ett ganska fint kylkärl om du ska ta hem det, en termos duger inte. Vill du bara leka lite så har din skola säkert ett kärl, så försök att komma på något trevligt experiment (supraledare fungerar utmärkt) så tar de hem några liter. Du gör över med 1/2 liter under experimenetet och har 19,5 liter kvar att leka med. Riktigt roligt, jag lovar...
hehe hur har man kvävet med sig? i en plastpåse?
sen undrar jag en sak ang flytande kväve, lagras bara flytande kväve i kylkärl utan någon el som håller temperaturen (som en frys) eller är det bara i kärlet och förblir under en lång period?
lr hur är det?
//Smirre
December 11, 2002
sen undrar jag en sak ang flytande kväve, lagras bara flytande kväve i kylkärl utan någon el som håller temperaturen (som en frys) eller är det bara i kärlet och förblir under en lång period?
Om man får det kallare än kokpunkten och har ett bra kärl så klarar det sig nog ganska länge, en dag eller två i alla fall. Ska man förvara det längre måste man ha någon sorts kylanläggning. De 20 liter som jag lyckades tigga till mig för några år sedan höll sig åtminstone kallt i över 12 timmar (vi var ju tvungna att vänta tills dagen tog slut innan vi kunde bärja leka 😀 ).
/Kenrih
PS. Ett tips. Försök att undvika att svälja kvävet. En reflex gjorde att jag svalde en klunk. Kväve i gasform upptar stor volym, bra mycket större än en mage. Ett års sammanlagda rapar på femton minuter... Rekommenderas ej.
June 20, 2002
alla gasflaskor i Sverige är ägda av AGA...
detta går att läsa på deras hemsida...
"Dagshyra
Om inga andra uppgörelser har gjorts (se nedan) betalar du dagshyra för ditt flasksaldo. Dagshyran för flaskorna är beroende av vilka gaser de innehåller, d v s flasktypen."
så jag rekommenderar att du helt enkelt går ner till AGA ocg frågar vad det skulle kosta dig...
1 Guest(s)