April 15, 2002
Hej!
Har ställt den här frågan förut för några månader sen, men var ingen som riktigt kunde hjälpa mig så nu ställer jag frågan igen och hoppas få bättre hjälp!
Det är nämligen så här att jag har problem att klocka högt i FSB.
Ni kan se i min signatur vad jag har för grejer.
Jag har bytt till Mantarays XT Bios och det högsta FSB jag kan komma stabilt till är ca 218 MHz vid 2-2-2-11.
Provar jag lite högre så blir det inte stabilt. Då provade jag ändra till exempelvis 3-3-3-6 och testade att komma högre men det kommer inte högre trots allt!
Jag har satt dit kylflänsar både på southbridge och på mosfets men det hjälpte tydligen inte att komma högre.
Är detta max FSB som jag kan komma upp till? Killen som jag köpte moderkortet av säger att han lyckades komma upp till runt 235-240 nånting! 🙁
Jag hade en likadan moderkort innan och den kunde jag också bara komma upp till runt 215 FSB.
Jag misstänker att det är ngt annat som stoppar FSB-klockningen men vet inte riktigt vad. Jag har ju haft lite olika grejer på moderkortet i lådan men som sagt så blir det i princip samma resultat.
Nätaggregatet som är av märket Enermax kan väl inte vara klent för den är på 430 W vilket borde vara bra signaler i kablarna?
Det kanske är ngn inställning i BIOS som jag måste ändra? Fast tips och sådant har jag läst på olika forum och ställt in de bästa inställningarna i BIOS, men fortfarande samma resultat!
Processorn borde väl klara av högre FSB?
Help me peoples innan jag köper fler onödiga grejer!
/Roger
April 15, 2002
Hej!
Glömde skriva om det också! 🙂
Ja, minnena har jag höjt till max som är 2.9 V. Där får den vara hela tiden.
Dock har jag provat att installera dit en DDR-Booster som tillåter högre spänning till minnena men jag fick inte igång systemet. Hade ingen lust att felsöka om det var fel på Boostern eller om moderkortet inte kan ha den trots att det står på OCZ hemsida att den ska vara okej.
CPU:n har jag haft som max 2.1 V men kör nu runt 1.85 V.
/Roger
February 3, 2003
Ratien: finns inga sådana lås på det moderkortet...
Roquake: Du har 2x512MB minnesmoduler va? Ladda hem en 2T bios, Nforce 2 chippet har svåra problem att köra höga hastigheter med 2st 512MB minnesstickor.
Har du en 133/166MHz FSB CPU så kan en L12 mod vara nödvändig också.
Som en liten edit, kolla upp vad du har för chip på minnena innan du börjar fläska på med spänning, sedan kan det vara värt att testa olika bios, vissa moderkort gillar D10 bäst, medans andra föredrar D26 oftast.
April 15, 2002
Har för mig att jag har läst på ngn forum att om man vill komma över 220 FSB så måste man använda sig utav l12-mod eller vad det nu heter. Detta ingår i Mantarays XT BIOS. Fast jag vet ju inte om det är hela sanningen!
Finns inte så många jumpers på moderkortet men jag får kolla i manualen hemma ikväll.
/Roger
February 3, 2003
Det är knappast ett måste att göra en L12 modd. Och ja den ska finnas inbyggd i BIOS, det är sant.
Finns inga jumpers som kan hjälpa dig direkt. Bara bios, testa boota upp i 200FSB slappa timings, och sedan kör Clockgen upp till tja, 230, men ta det i små steg, om ca 2MHz
February 3, 2003
Tja det enda du behöver göra är att boota i 200FSB direkt. Så ska l12 modden "aktiveras", så att säga.
http://www.pc-tweaker.ch/Downl.....d/Abit.php
Där finns en del, testa gärna de under -=Merlin=- D26, de brukar vara gjorda för hög fsb. CPC-OFF är de bios du ska ha, det är 2T.
Och längst ner på sidan finner du TicTac's Mantaray XT bios, den är verkligen bra, körde den på mitt NF7-S rev2 också. 260FSB. 270 fick jag bara screen på.
Som sagt, CPC-OFF = 2T, CPC-ON eller där det inte står något alls = 1T
1T är såklart snabbare.
April 15, 2002
LorD_Kvadd wrote: Det är knappast ett måste att göra en L12 modd. Och ja den ska finnas inbyggd i BIOS, det är sant.
Finns inga jumpers som kan hjälpa dig direkt. Bara bios, testa boota upp i 200FSB slappa timings, och sedan kör Clockgen upp till tja, 230, men ta det i små steg, om ca 2MHz
Det här med l12-mod. Är det ngt som den sköter automatiskt eller måste man ställa in det nånstans i BIOS? Kan inte se ngt sådant i så fall.
April 15, 2002
LorD_Kvadd wrote: Tja det enda du behöver göra är att boota i 200FSB direkt. Så ska l12 modden "aktiveras", så att säga.
http://www.pc-tweaker.ch/Downl.....d/Abit.php
Där finns en del, testa gärna de under -=Merlin=- D26, de brukar vara gjorda för hög fsb. CPC-OFF är de bios du ska ha, det är 2T.
Och längst ner på sidan finner du TicTac's Mantaray XT bios, den är verkligen bra, körde den på mitt NF7-S rev2 också. 260FSB. 270 fick jag bara screen på.
Som sagt, CPC-OFF = 2T, CPC-ON eller där det inte står något alls = 1T
1T är såklart snabbare.
Det här med att den aktiveras vid 200 FSB. Är den påslagen så att säga när man kommer över 200 FSB eller måste man boota den i 200 FSB först innan man kan fortsätta?
/Roger
April 15, 2002
När man flashar så bör man använda sig utav ABITs awdflashprogrammet, va? Alltså köra med diskett.
Eller kan man köra bättre flashing på BIOS, t.ex. att den ska "formatteras" innan den programmeras med den nya BIOSen?
Det låter kanske dumt men som sagt finns det ngt bra sätt som gör att den kan ta bort information på BIOS så att man lägger in en helt ny BIOS så det inte ligger ngt "skräp" i den?
/Roger
February 3, 2003
Det enda du behöver göra är att ställa in 200FSB i bios. Ja boota med 200 som FSB med andra ord 😉 sedan får du använda clockgen (http://www.cpuid.com) eller 8rdavcore (http://www.google.se) för att klocka upp. Själv föredrar jag det sistnämnda, men tänk på att bara överklocka FSB i små steg, det finns en risk att det hänger sig annars. Men testa på.
När du ska flashabios, starta windows, ladda hem Abit Flashmenu (finns på hemsidan http://www.abit.com.tw), välj flash from file, och datorn sköter resten.
En viktig sak kan vara att stänga ner alla onödiga program som är öppna, antivirus, mp3, chat etc etc. Så fixar det programmet resten med BIOS.
Bara att starta om, ta load default settings i bios för att vara på den säkra sidan och sedan är det bara att börja tweaka.. inte så omständigt.
April 15, 2002
Hej igen!
Nu har jag testat några BIOS och det verkar som att de som ger högst FSB är Merlins Discovery och Tictacs BlackMantaray.
Jag har kört Prime95 i ca 9 timmar nu och den går än! Inställningarna är då 2-2-2-11 2T vid 242 FSB! Detta om man jämför med originalbios som jag bara kunde få upp till max 215.
Jag provade även testa några andra BIOS med 1T men det gick inte lika bra att klocka. Kommer i max 220 FSB. Men 2T vid högre FSB ger bättre resultat har jag märkt så jag kör på detta! 🙂
Jag är mkt nöjd med resultatet. 🙂
8rdavcore är ju ett riktigt bra program faktiskt! Bekvämt att kunna ändra inställningarna direkt till BIOS när man jobbar i Windows och utan att behöva starta om! Går ju mkt snabbare och är roligare att testa datorn då.
Tack för hjälpen!
/Roger
April 15, 2002
Man kanske skulle ta och bränna in minnena så att man eventuellt kan höja FSB ytterliggare?
Ska jag då köra Sisoft Sandras inbyggda bränning vid 242 FSB i en eller två dagar då?
Om man nu lyckas kunna höja ytterliggare efter inbränning, blir den nya FSB-klockningen permanent då framöver? Jag har nämligen bränt in andra Corsair-minnen och lyckades då höja mera, men om man inte gör så mkt med datorn så tyckte jag att det gick inte köra lika högt så jag var tvungen att sänka klockningen tillbaka!
Hur blir det med dessa minnen tror ni?
Drömmålet skulle ju vara att kunna köra i 250 FSB! 😀
Men jag får kanske drömma vidare istället?
/Roger
February 3, 2003
Jag är inte säker, men vet du vilka chip du har på dina minnen? Jag tror det är TCCD och de brukar inte överklocka så långt med så tighta timings, så testa att ställa ner timings lite och se om du kommer högre.
Gör du inte det så är det troligen din minneskontroller som spökar, kan kanske lösas med en spänningsmodifikation till moderkortet.
Testa 🙂
April 15, 2002
LorD_Kvadd wrote: Jag är inte säker, men vet du vilka chip du har på dina minnen? Jag tror det är TCCD och de brukar inte överklocka så långt med så tighta timings, så testa att ställa ner timings lite och se om du kommer högre.
Gör du inte det så är det troligen din minneskontroller som spökar, kan kanske lösas med en spänningsmodifikation till moderkortet.
Testa 🙂
Tjena!
Jag har testat med sämre timings såsom 3-3-3-7 men kommer inte så mkt högre. Tror det var 246 som var stopp.
Har tyvärr ingen lust att plocka bort kylflänsen på minnena (vill inte förstöra 🙂 ). Då är det alltså stopp här och man får ta till modifieringar på moderkortet om man vill komma högre? Vet inte om jag har lust att löda eller vad man nu ska göra på det! 🙂
February 3, 2003
Då stoppar troligen chipset vid ca 246fsb, modden som man brukar göra då kallas för en vdd-mod. Eller chipset mod.
Den är relativt enkel att utföra. Finns två sätt, det ena är att använda en grafitpenna, det andra är att löda. Föredrar faktiskt nummer 2, då det är säkrare och stabilare i längden men nummer 1 fungerar utmärkt med om man bara vill testa om det är chipset som stoppar.
http://www.motherboardfaqs.com.....t_mods.htm
kolla lite här 🙂
Lycka till!
1 Guest(s)