March 4, 2002
f-n!! Efter diverse råd från forumet: Jag köpte nyss två fläktar idag, Enermax 80mm och Zalman. Det förstnämnda placerade jag i bak för att den skulle blåsa ut den varma lufen ur lådan. Den andra fläkten monterade jag där fram för att suga in kall luft.
Problemet är att jag inte får nån bra kylning på mina två hårddiskar (vilket var mitt syfte) som ligger runt 50 grader utan fläktarna. Efter att ha monterat dit fläktarna så sänkte de tempen med ca. 6-7 grader. Fan, nu har jag slösat bort 350 spänn och är fortfarande missnöjd! Tempen på moderkortet och processorn har dock sjunkit med ca 5 grader vilket är ok eller?
Hur kan ni lyckas kyla ner era HD:n så bra?? Ge mig monteringstips innan skiten dör av värme!
March 9, 2002
Du kan rikta luften direkt mot diskarna med hjälp av en bit slang som har samma diameter som fläkten så skall nog tempen sjunka mer...
T.ex slang till en ventil.
finns på Bauhouse eller hur det nu stavas
GeForce2MX200
(GPU @ 233Mhz)
(Minnen @ 190Mhz)
[ Detta Inlägg ändrades av: [Trader] den 2002-03-11 19:01 ]
March 4, 2002
Fläkten där fram är monterad längst ner mot fronten. Det blåser tyvärr inte direkt mot hårddiskarna.
Jag har inte plats för en hårddiskfläkt som kan monteras i hårdisklådan. Just nu sitter en 60GXP överst, en floppy i mitten och en 120GXP underst. Typ som en hamburgare där floppyn är köttet.
Kanske man skall köpa en hårddisklåda till? Eller? Vad kostar det? Är det värt?
May 23, 2001
Inte speciellt konstigt att du får den temperatur du får när grejerna sitter som dom gör.... antingen köper du en till hårddiskhållare om det går att sätta in i din låda eller så köper du en ordentlig låda, allt beror ju på vad du är beredd att betala.
Ska du ha en bra låda så får du ju lägga ~1000 kr. Sitter själv med ett Chieftech där en inblåsfläkt blåser på hårddisken och tempen ligger på ~28 grader, du kan ju börja med att ta bort en av hårddiskarna så att du bara har 1 hdd + diskettstationen i samma hållare(skulle satt hdd:n ovanför diskettstationen som inte lär alstra så mycket värme+värmen från hdd:n borde få lättare att "försvinna") och se vad du får för temp då...(för att kolla om en extra hårddiskhållare kommer att ge den förbättringen i temp. du vill ha, gör det inte det så är det väl fler fläktar och/eller ny låda som gäller).
October 15, 2001
Öhhh hallå...
Arbetstemeratur???? Vet ni vad det e??
En HD på 50 grader e kanske lite mycket, men
mycket lägre än 40 bör du inte gå....
Jag har fyra 7200 rpm uppepå varandra,
och dom ligger runt 45 grader i ett rum som e ca 22.
Och då har jag 2st 80x80 fläktar @ 7volt +
att det sitter en Storm eller vad det heter
i en 5.25" å tar in luft, allt i ett Bigtower.
Så länge du inte kan få en troughstream runt HD, kommer du nog inte få ner den i temp.
June 11, 2001
Inte för att jag vet hur ni gör med era lådor och fläktar, med tanke på att jag bara kör med processorfläkten och får temperaturen
CPU: 45C
M/B: 30C
HDD: 25C
Hur i hel...e bygger ni era burkar egentligen? Har ni provat att läsa instruktionerna till chassit, M/B och HDD eller har piratkopior här med? 😛
2 Guest(s)