November 2, 2006
Jag har ett Gigabyte GA-P35-S3G moderkort och en e8400. När jag hade mitt gammla grafikkort (radeon x1950 pro) så kunde jag få upp CPUn I 4ghz (445mhz fsb) utan några problem, men med mitt nya 5770 (eller med min kompis 4870) kort så kan jag inte ens få bios att posta med 340mhz fsb.
Jag har ett Antec 500 watt nätagg (har iofs lite svårt att föreställa mig att det skulle vara nån begränsning för att få datorn att gå igenom POST) och senaste biosen på moderkortet. Jag har provat att leka lite med volten, men det har inte gått nånvart hitils.
Jag funderar på att testa en äldre bios version, men jag tänkte kolla om det var nån som hade några andra ideer först.
November 2, 2006
Visst, både 4870 och 5770 drar nog mer ström än mitt gamla 1950, men jag har svårt att tro att båda skulle dra så mycket ström att jag inte ens kan öka klockfrekvensen med 60mhz (2%).
Jag testade en gammal bios version, men tyvärr med samma resultat. Däremot kom jag på att om jag ställer in volten och lite sånt i bios så kan jag sen ändra FSBn när jag är i Windows med hjälp av Gigabyte's mjukvara. Jag har kört igenom en hög tester (3dmark + prime95, intelburntest, ...) utan några problem med 3.6ghz på CPUn och 900 GPU / 1300 RAM (upp från 850/1200) på grafikkortet.
Jag har inte nåt större intresse i att röra PCIe frekvensen; senast jag gjorde det fick jag korrupta filer vänster och höger.
November 2, 2006
Jag testade med en väns 750 watt Antec PSU medan jag höll på och fixade hans dator. Exakt samma resultat, jag kan inte öka FSBn med mer än sådär 4mhz utan att den stänger av sig igen under boot och återställer överklocknings inställningarna. Det känns som det har nåt med moderkortet att göra.
1 Guest(s)