Problem med att få RAM att arbeta i rätt hastighet|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med att få RAM att arbeta i rätt hastighet
megaman_b
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2011 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Som rubriken lyder så har jag problem med att få mina minnen att arbeta i rätt hastighet.

Har köpt två Corsair CMZ8GX3M2A1866C9, som alltså ska gå i 1866MHz.

Jag har försökt öka FSB:n till 233MHz och tagit 8x på minnena (233*8=1864), samt sänka multiplern för processorn till 15x (233*15=3495) då jag har en AMD 965 processor på 3,4GHz men då vill datorn inte starta..

Jag har även försökt att bara ändra FSB:n till 233 utan att ändra minnena till 8x och då fungerar det fint. Någon som har tips på vad jag kan göra?

Min dator består av följande:

Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Processor: AMD 965 BE 3,4GHz
Minnen: 2X4 Corsair CMZ8GX3M2A1866C9
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD 6850 1GB OC

Tacksam för hjälp.

blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
1269741
October 2, 2011 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara NB-hastigheten som gör att burken startar om (borde iofs inte vara det, 10*233 gissningsvis). Kan du plita ner dina inställningar ifrån sidan med multiplar/dividrar i BIOS?

Det kan även hjälpa att låsa vissa timingar på minnena, vid t.ex. 2T 8-8-8

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1269745
October 2, 2011 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Deneb har problem med ram över 900 (1800) MHz. När jag testat har jag nått en hård gräns vid 960Mhz, det med både hög vdimm och vdimm ref. Skulle nöja mig med ram i 800 och tajtare timings för 24/7

megaman_b
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269807
October 4, 2011 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

blossa;1269854 wrote: Det kan vara NB-hastigheten som gör att burken startar om (borde iofs inte vara det, 10*233 gissningsvis). Kan du plita ner dina inställningar ifrån sidan med multiplar/dividrar i BIOS?

Det kan även hjälpa att låsa vissa timingar på minnena, vid t.ex. 2T 8-8-8

Okej, jag är på jobbet nu men jag skriver ner alla inställningar när jag kommer hem så kan ni hojta till ifall det är något som inte verkar stämma.

Calathea;1269858 wrote: Deneb har problem med ram över 900 (1800) MHz. När jag testat har jag nått en hård gräns vid 960Mhz, det med både hög vdimm och vdimm ref. Skulle nöja mig med ram i 800 och tajtare timings för 24/7

Okej, du har nog rätt. Jag når min gräns vid typ 800 om jag bara lattjar med FSB:n..
Jag är inte riktigt hemma på det här med timings på minnen, skulle du ha lust att ge mig tips på vad jag ska ställa in dem på om jag postar mina nuvarande inställningar i BIOS?

Tack för er hjälp hittills och ursäkta för det sena svaret..

megaman_b
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269839
October 4, 2011 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

@blossa: här kommer en bild på mina nuvarande inställningar i bios. Något som ser tokigt ut?

Image Enlarger

blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
1269842
October 4, 2011 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Icke, men prova att sätt "CPU NorthBridge Freq" på X9 och minnena på X8 och se om det blir någon skillnad. Du kan även sänka "HT Link Frequency" till X9 för att vara på säkra sidan.

Längre ned på samma sida i BIOS gissar jag att du har inställningar för spänningar...? Hur ser dom ut? Vad har du för spänning till minnena?

Om du klickar på "DRAM Configuration", hur ser det ut där?

Rent generellt sett så kan det vara svårt att veta vad inställningar som står på "AUTO" gör.
Om datorn inte bootar, (förutom för att meddela att "jag kan inte starta med dina inställningar" 😉 ) och du sedan går in I BIOS, så är de spänningsvärdena och timingarna som då visas vid respektive AUTO-inställning de som datorn använt för att ta dej in i BIOS. Det är inte säkert att det är de inställningarna som datorn använde när det inte gick att boota.

megaman_b
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269852
October 5, 2011 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

blossa;1269955 wrote: Icke, men prova att sätt "CPU NorthBridge Freq" på X9 och minnena på X8 och se om det blir någon skillnad. Du kan även sänka "HT Link Frequency" till X9 för att vara på säkra sidan.

Längre ned på samma sida i BIOS gissar jag att du har inställningar för spänningar...? Hur ser dom ut? Vad har du för spänning till minnena?

Om du klickar på "DRAM Configuration", hur ser det ut där?

Rent generellt sett så kan det vara svårt att veta vad inställningar som står på "AUTO" gör.
Om datorn inte bootar, (förutom för att meddela att "jag kan inte starta med dina inställningar" 😉 ) och du sedan går in I BIOS, så är de spänningsvärdena och timingarna som då visas vid respektive AUTO-inställning de som datorn använt för att ta dej in i BIOS. Det är inte säkert att det är de inställningarna som datorn använde när det inte gick att boota.

Hej igen,

Jag glömde skriva att alla spänningar är på standardvärdena dvs RAM: 1,5v, CPU: 1.4v och NB: 1.3v.. Om jag inte missminner mig nu. Timings står på 9-9-9-24. Kan slänga upp en bild på båda i eftermiddag om du vill vara snäll och kika på dem också, är en del inställningar på DRAM Config. som jag är osäker på..

Jag har försökt med att dra ner CPU NB Freq./HT Link Freq. och sedan öka minnena till x8 men så fort jag ökar till x8 på minnena så vägrar datorn boota 🙂
Har även mixtrat lite med spänningen, dragit upp för NB och RAM ett steg eller två men det har inte heller hjälpt..

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1269854
October 5, 2011 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Du kommer antagligen inte kunna köra dina minnen i 1866MHz med nuvarande cpu. Sätt fsb på 200, ram på x8 för att köra 1600MHz. Vill du öka prestandan så höj multi tilll cpu och nb ett steg i taget samt sätt timings på 8-9-8 eller 8-8-8 (testa dig fram).

Men för all del kan du testa med att ställa in 1.60 volt till minnet och timings på 9-10-9-27.

megaman_b
Kommer du hit ofta?
Medlem
1269875
October 5, 2011 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag har accepterat nu att jag antagligen inte kommer kunna köra snabbare än 1600MHz.
Men jag tänkte att jag slänger upp bilderna på mina nuvarande inställningar på DRAM Config samt spänningarna ändå, sen får ni jättegärna hojta till ifall det är något som verkar vara fel inställt.
Nu inte nödvändigtvis för att få minnena att arbeta högre, utan mer överlag optimala inställningar.

Timingsen på minnena är, som ni ser, inte ändrade än. Jag förstår hur jag ska ändra timings, det är de övriga inställningarna som jag är osäker på ifall jag skulle ändrat..

Anyways, här kommer bilderna:

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Tack så mycket för att ni tar er tid och försöker hjälpa mig blossa och Calathea 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 400
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL