March 16, 2003
Köpte in ett par XMS3200LL 256MB minnen med tanken att köra dom i Dual-DDR. Men datorn vägrade boota.
BIOS-led stannade vid 01 : Expand the Xgroup codes located in physical memory address 1000:0
Efter mycket mixtrande och handpåläggning så fick jag igång datorn men under vissa kriterier. Minnet MÅSTE vara synkat med FSB:n. Dessutom funkade bara 100,133,166 och 200MHz FSB.
(Tyvärr var datorn ostabil vid 200MHz FSB, måste nog vmodda)
Ökade man FSB från 133MHz till tex 134MHz så uppkom samma ovanstående fel.
Jag har senaste BIOS 3305, Zalman NB32j med fläkt på nordbryggan, kylflänsar på mosfet:arna, 430watt nätagg.
Har provat med mitt "gamla" TwinMOS minne, det kan man klocka men tydligen inte Corsairs cp-minnen.
Nån som har nåt råd eller är det bara att skicka tillbaka minnena???
February 4, 2002
kabanan wrote: Köpte in ett par XMS3200LL 256MB minnen med tanken att köra dom i Dual-DDR. Men datorn vägrade boota.
BIOS-led stannade vid 01 : Expand the Xgroup codes located in physical memory address 1000:0
Efter mycket mixtrande och handpåläggning så fick jag igång datorn men under vissa kriterier. Minnet MÅSTE vara synkat med FSB:n. Dessutom funkade bara 100,133,166 och 200MHz FSB.
(Tyvärr var datorn ostabil vid 200MHz FSB, måste nog vmodda)
Ökade man FSB från 133MHz till tex 134MHz så uppkom samma ovanstående fel.
Jag har senaste BIOS 3305, Zalman NB32j med fläkt på nordbryggan, kylflänsar på mosfet:arna, 430watt nätagg.
Har provat med mitt "gamla" TwinMOS minne, det kan man klocka men tydligen inte Corsairs cp-minnen.
Nån som har nåt råd eller är det bara att skicka tillbaka minnena???
Jag har kört både PC3200 och PC3500 minnen från Corsair och aldrig haft några problem Låter som om det skulle va nått fel på minnena Blir det samma fel om du kör bara ett minne
March 16, 2003
Skrev till Epox support, här är deras svar:
Dear Kabanan, 😉
It`s a known problem with the Corsair LL memory modules.
The normal Corsair will work without any problems.
We are waiting for a bios update from nVidia to solve this problem, when we
get it I don`t know. Sorry.
Kind regards,
Epox Europe,
Support team,
Tom Versteeg
[email]support@epox.nl[/email]
http://www.epox.nl
March 16, 2003
Har löst problemet!!!
Bytte från nyaste 3305 BIOS till gamla 3129.
Gjorde VDD-mod med 1,2kOhm.
Kör nu stabilt med 400MHz FSB sync med RAM Dual-DDR. (2-2-2-3)
Räcker för tillfället.
Nästa projekt är att tysta datorn ännu mer.
Innebär en massa plexigals rör & adaptrar. :bgrin:
February 4, 2002
Dom har släppt ett beta bios som fixar Corsair LL memory modules. http://www.amdforums.com/showt.....did=213186
2 Guest(s)